شناسهٔ خبر: 18167520 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

به بهانه آغاز به کار دهمین نمایشگاه سراسری کتاب در ایلام؛

کتاب، گرانیگاه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

خبرگزاری شبستان: دهمین نمایشگاه سراسری کتاب استان ایلام با همه فراز و نشیب ها، از ۸ تا ۱۳ اسفند سال جاری در محل انبار غله این شهر دایر است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان - ایلام: نگارنده اعتقاد دارد که راهبردهای فرهنگی دکتر صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، و مساعی و اهتمام وی خواه در زمان تصدی ریاست کتابخانه ملی و خواه پس از پذیرش عالی‌ترین کرسی وزارتخانه فرهنگی دولت، در راستای ارتقای عیار فرهنگی کتاب به‌عنوان شاخص وبرند فرهنگی جمهوری اسلامی، قابل‌تقدیر و نضج گرفتن سرفصل‌ها و شاخص‌های فرهنگ حوزه کتاب و کتاب‌خوانی نظیر؛

هفته کتاب، کتاب سال، خانه کتاب، کتاب‌گردی، نقد کتاب، طرح عیدانه کتاب، یارانه کتاب و احصای سرانه کتاب، شاهد این ادعاست.

 

دراین راستا بی‌گمان چنین به نظر می‌رسد که دولت، کتاب را به‌عنوان گرانیگاه فرهنگی در کانون توجه خود قرار داده است، به همین دلیل حوزه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بودجه‌های کلان، حمایت و تقویت‌شده و از حیث اعتبارات یارانه‌ای کتاب و حوزه چاپ و نشر، از وضعیتی مطلوب و امیدوارکننده برخوردار است، کتاب از جانب دولتمردان، افزون‌تر و عمیق‌تر از گذشته، سیاست گزاری و حمایت می‌شود وبر اثرگذاری عمیق آن در جامعه تأکید می‌شود.

 

در این راستا گردش مالی چندمیلیاردی فصل پاییز سال جاری در طرح فروش پاییزه کتاب، اتفاق فوق‌العاده و ثمربخشی بود که اختصاص تخفیف به خریداران کتاب، توزیع یارانه به کتاب‌فروشی‌ها و رونق بازار کتاب از نتایج مفید اقتصادی و فرهنگی این طرح اثرگذار بود. هرچند که اعتباربخشی به حوزه کتاب و چاپ و نشر به سیاست‌گذاری‌های فرهنگی این وزارتخانه مربوط است اما به نظر می‌رسد که نگاه مضاعف اخیر به برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، ارج نهادن به تلاش‌های نویسندگان و مؤلفان، توجه ویژه به حوزه نشر، تحقق عملی و عینی یارانه کتاب از راهبردهای تجربی و فرهنگی دکتر صالحی امیری رئیس پیشین کتابخانه ملی و وزیر فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ست.

 

با تقدیر از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست‌اندرکاران دهمین نمایشگاه سراسری کتاب ایلام، برخی دیدگاه‌های اصحاب فرهنگ، نویسندگان، مترجمان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب ایلام قابل‌تأمل و بررسی کارشناسانه است؛

*با اتخاذ سیاست‌گذاری‌های فرهنگی مطلوب، کتاب رفته‌رفته در جامعه‌ ما به برند و شاخص فرهنگی تبدیل خواهد شد.

* با احصای «سرانه‌ مطالعه كتاب» امیدواری و خودباوری فرهنگی جامعه را فراخواهدگرفت و کتاب همچنان در سبد فرهنگی مردم ماندگارخواهدشد.

*کتاب‌گردی و کتاب‌شناسی روح تازه‌ای را در بازار نشر می دمد و نشاط فرهنگی و فرهنگ کتاب‌خوانی را توسعه خواهد داد.

*هفته كتاب فرصتی مناسب برای بازآفرینی نقش وتأثیر کتاب در ارتقای فرهنگی جامعه تلقی می شود.

* انتخاب كتاب سال، علاوه بر ایجاد رقابت سالم فرهنگی، برتولید محتواهای فاخر علمی، فرهنگی، ادبی و... صحه می گذارد.

 *نقد كتاب، قلم ها را توانمندتر و اندیشه ها ونگاه ها را در حوزه چاپ ونشر پالایش می دهد.

 *خانه های کتاب، می تواند به عنوان مأمن فرهنگی نویسندگان و دوستداران کتاب و محل عرضه تازه های نشر، ایفای نقش نماید.

* نهاد کتابخانه‌های عمومی، با معاضدت دوستداران کتاب و خیرین می‌تواند به‌عنوان پاتوق نویسندگان و خوانندگان کتاب ونیز محل نقد و بررسی کتب مختلف، به نهاد تأثیرگذار فرهنگی، نگاه خانواده‌ها را در اقصی نقاط شهر و روستا به خود معطوف سازد.

* طرح کتاب عیدانه، از راهبردهای اساسی امیدوارکننده ست که با پیگیری جدی آن ناشران، نویسندگان و مردم از عواید فرهنگی آن منتفع خواهند شد و احیای اقتصاد حوزه نشر را دربی خواهد داشت.

 

سخن پایانی: انتظار می‌رود برپایی نمایشگاه‌های سراسری کتاب دراستان ها

 دست‌کم به اهداف زیردست یابد:

تمرکززدایی نمایشگاه‌های کتاب و حضور پویا و پایدار در استان‌های مختلف، تشویق سازمان‌ها و نهادها به مشارکت در فعالیت‌های کتاب‌خوانی، تعامل فرهنگی و ارتباط مستقیم ناشران و نویسندگان با مردم، برداشته شدن فاصله‌های میان ناشران و علاقه‌مندان، توجه به سبد مطالعاتی مردم، بروز نشاط اجتماعی به‌موازات رشد و توسعه فرهنگی، توجه جدی به مطالبات ناشران و نویسندگان بومی، حمایت از کتب مختلف با محتواهای فرهنگ بومی و محلی

 

 خداداد ابراهیمی/ نویسنده و مترجم

برچسب‌ها:

نظر شما