شناسهٔ خبر: 18167359 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به بهانه آغاز به کار دهمین نمایشگاه سراسری کتاب در ایلام /

کتاب، گرانیگاه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

روزنامه مهران روز دوشنبه 9 اسفند در شماره 772 در یادداشتی به قلم خداداد ابراهیمی مدیر مسئول با عنوان کتاب، گرانیگاه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به آغاز بکار دهمین نمایشگاه سراسری کتاب در ایلام پرداخته است.

صاحب‌خبر -

در این یادداشت آمده است: نگارنده اعتقاد دارد که راهبردهای فرهنگی دکتر صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مساعی و اهتمام وی خواه در زمان تصدی ریاست کتابخانه ملی و خواه پس از پذیرش عالی ترین کرسی وزارتخانه فرهنگی دولت، در راستای ارتقای عیار فرهنگی کتاب به عنوان شاخص و برند فرهنگی جمهوری اسلامی، قابل تقدیر و نضج گرفتن سرفصل ها و شاخص های فرهنگ حوزه کتاب و کتابخوانی همچون هفته کتاب، کتاب سال، خانه کتاب، کتابگردی، نقد کتاب، طرح عیدانه کتاب، یارانه کتاب و احصای سرانه کتاب است.
در این راستا بی گمان چنین به نظر می رسد که دولت، کتاب را به عنوان گرانیگاه فرهنگی در کانون توجه خود قرار داده است به همین دلیل حوزه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بودجه های کلان، حمایت و تقویت شده و از حیث اعتبارات یارانه ای کتاب و حوزه چاپ و نشر از وضعیتی مطلوب و امیدوار کننده برخوردار است.
کتاب از جانب دولتمردان، افزونتر و عمیق تر از گذشته، سیاستگزاری و حمایت می شود و براثر گذاری عمیق آن در جامعه تاکید می شود.
در این راستا گردش مالی چند میلیاردی فصل پاییز سال جاری در طرح فروش پاییزه کتاب، اتفاق فوق العاده و ثمربخشی بود که اختصاص تخفیف به خریداران کتاب، توزیع یارانه به کتابفروشی ها و رونق بازار کتاب از نتایج مفید اقتصادی و فرهنگی این طرح اثرگذار بود.
هر چند که اعتبار بخشی به حوزه کتاب، چاپ و نشر به سیاستگذاری های فرهنگی این وزارتخانه مربوط است اما به نظر می رسد که نگاه مضاعف اخیر به برگزاری نمایشگاه های کتاب، ارج نهادن به تلاش های نویسندگان و مولفان، توجه ویژه به حوزه نشر، تحقق عملی و عینی یارانه کتاب از راهبردهای تجربی و فرهنگی دکتر صالحی امیری رئیس پیشین کتابخانه ملی و وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
با تقدیر از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست اندرکاران دهمین نمایشگاه سراسری کتاب ایلام، برخی دیدگاه های اصحاب فرهنگ، نویسندگان، مترجمان و بازدیدکنندگان از این نمایشگاه قابل تأمل و بررسی کارشناسانه است.
با اتخاذ سیاستگذاری های فرهنگی مطلوب، کتاب رفته رفته در جامعه ما به برند و شاخص فرهنگی تبدیل خواهد شد.
با احصای سرانه مطالعه کتاب امیدواری و خودباوری فرهنگی جامعه را فرا خواهد گرفت و کتاب همچنان در سبد فرهنگی مردم ماندگار خواهد شد.
کتابگردی و کتاب شناسی روح تازه ای را در بازار نشر می دمد و نشاط فرهنگی و فرهنگ کتابخوانی را توسعه خواهد داد.
هفته کتاب فرصتی مناسب برای بازآفرینی نقش و تاثیر کتاب در ارتقای فرهنگی جامعه تلقی می شود.
انتخاب کتاب سال، علاوه بر ایجاد رقابت سالم فرهنگی، بر تولید محتواهای فاخر علمی، فرهنگی، ادبی و... صحه می گذارد.
نقد کتاب، قلم ها را توانمندتر و اندیشه ها و نگاه ها را در حوزه چاپ و نشر پالایش می دهد.
خانه های کتاب، می تواند به عنوان مامن فرهنگی نویسندگان و دوستداران کتاب و محل عرضه تازه های نشر، ایفای نقش نماید.
نهاد کتابخانه های عمومی، با معاضدت دوستداران کتاب و خیرین می تواند به عنوان پاتوق نویسندگان و خوانندگان کتاب و نیز محل نقد و بررسی کتب مختلف به نهاد تاثیرگذار فرهنگی، نگاه خانواده ها را در اقصی نقاط شهر و روستا به خود معطوف سازد.
طرح کتاب عیدانه، از راهبردهای اساسی و امیدوارکننده است که با پیگیری جدی آن ناشران، نویسندگان و مردم از عواید فرهنگی آن منتفع خواهند شد و احیای اقتصاد حوزه نشر را درپی خواهد داشت.
سخن پایانی: انتظار می رود برپایی نمایشگاه های سراسری کتاب در استان ها دست کم به اهداف زیر دست یابد:
تمرکز زدایی نمایشگاه های کتاب و حضور پویا و پایدار در استان های مختلف، تشویق سازمان‌ها و نهادها به مشارکت در فعالیت‌های کتابخوانی، تعامل فرهنگی و ارتباط مستقیم ناشران و نویسندگان با مردم، برداشته شدن فاصله‌های میان ناشران و علاقه‌مندان، توجه به سبد مطالعاتی مردم، بروز نشاط اجتماعی به موازات رشد و توسعه فرهنگی، توجه جدی به مطالبات ناشران و نویسندگان بومی، حمایت از کتب مختلف با محتواهای فرهنگ بومی و محلی.
منبع: روزنامه مهران
9002

انتهای پیام /*

نظر شما