شناسهٔ خبر: 18131839 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ریزگردها منشا 90 درصدآلودگی هوای دهلی

دهلی نو-ایرنا- کارشناسان سازمان کنترل کیفیت هوا و موسسات تحقیقاتی هند ،عامل بیش از 90 درصد از آلودگی هوا در کلان شهرها و بویژه دهلی نو را گرد و خاک و ریزگردها می دانند.

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، به گفته این افراد ،جاده های خاکی ،تخریب غیر اصولی ساختمان ها ، معادن شن و ماسه و صحرای بزرگ راجستان از عوامل مهم افزایش ریزگردها در هوا کلان شهرها و بویژه دهلی نو محسوب می شود. موسسه آی آی تی کانپور هند در گزارشی اعلام کرد حدود 38 درصد از آلاینده های کمتر از دو و نیم میکرون و 58 درصد از ریزگردهای بالای 10 میکرون در هوا پایتخت هند را ذرات معلق خاک تشکیل می دهد. براساس این گزارش،روزانه بیش از یکصد هزار کیلوگرم ذرات معلق کمتر از دونیم و 10 میکرون در هوای دهلی نو به علت جاده های خاکی و غیر استاندارد منتشر می شود. این موسسه تحقیقاتی، گرد و غبار ناشی از ساخت و ساز و تخریب ساختمان های نیمه کاره را از دیگر عوامل افزایش ذرات معلق در کلان شهرها و بویژه پایتخت هند اعلام و اضافه کرد خاک ،حدود 40 درصد از زباله کلان شهر دهلی را تشکیل می دهد. درادامه این گزارش، سهم خودروها در آلودگی هوا در پایتخت هند حدود هفت درصد اعلام شده است. دکتر نیراج جین، متخصص قلب و قفسه سینه در بیمارستان 'گنگا رام' در دهلی نو گفت: مضرترین عنصر در ریزگرد های ساختمانی 'سیلیکا' است که اغلب از مکانیسم فیلتر بدن عبور کرده و به تدریج سبب کاهش ظرفیت ریه و در نتیجه افزایش آسیب پذیری افراد در برابر عفونت های ریه می شود. کارشناسان، درختکاری اطراف جاده ها،ایجاد کانون های سبز مصنوعی یا طبیعی ، توسعه تالاب ها و نظارت بر ساخت وساز را ازجمله عوامل مبارزه با ریزگردها عنوان می کنند. دولت هند چندی است که آب پاشی معابر و خیابان ها را برای کاهش اثرات آلودگی ریزگردها در دستور کار خود قرار داده است. دفتر شرکت استرالیایی 'تکنولوژی جهانی جاده ها' در شهر پونا که در زمینه توسعه تکنولوژی برای ساخت جاده های با ثبات و غیر مضر فعالیت می کند از شرکت های جاده سازی هند خواسته است که توجه بیشتری به کنترل انتشار خاک در محل های ساخت وساز داشته باشند. کارشناسان زیست محیطی می گویند مدیریت گرد و غبار می تواند یک چالش بزرگ برای صنایع در بخش های معادن، نیرو، ساخت و ساز محسوب شود، زیرا خاک بخش جدایی ناپذیر عملیات های صنعتی است. به گفته این افراد ،شرکت فناوری جهانی جاده ها با استفاده از یک محلول پلیمری و پخش آن در سطح جاده ها و مسیر ها از انتشار ذرات خاک و گرد و غبار در هوا جلوگیری می کند. موسسه ملی تحقیقات مهندسی محیط زیست هند اعلام کرد براساس تحقیقی که در بمبئی انجام شده ،29 درصد از آلودگی هوا در این شهر مربوط به گرد و غبار و ریزگردها است. سازمان صلح سبز نیز چندی پیش در گزارشی اعلام کرد آلودگی هوا در هند سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر را به کام مرگ می کشاند. به گفته مقامات بهداشتی هند، آلودگی هوا باعث آسیب دائمی به ریه ها و مرگ 1.3 میلیون نفر در سال دراین کشور می شود براساس این آمارها، آلودگی هوا پس از بیماریهای قلبی دومین عامل مرگ مردم هند است. هند کشوری است که به دلیل توسعه صنعتی از سوخت های دیزلی به مقدار فراوان استفاده می کند ،یکی از راهکارهای دولت هند برای مبارزه با آلودگی هوا ، استفاده حداقلی از سوخت دیزلی است. دولت های متوالی در دهلی به خاطر ناتوانی در مبارزه با آلودگی هوا در پایتخت هند که کیفیت آن حتی از هوای پکن هم بدتر است، با انتقاد شدید روبه رو بوده اند. براساس بررسی سازمان جهانی بهداشت که بر روی یک هزار و 600 شهر درکشورهای مختلف انجام شده، دهلی نو بالاترین میانگین ذرات معلق آلاینده درهوا را دارد. آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد انتهای پیام /* اجتماعی گزارش آلودگی هوای هند ارتباط با سردبیر: newsroom@irna.ir تماس بی واسطه با مسئولین

نظر شما