شناسهٔ خبر: 18126708 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پژوهش و عدم تحقق یک برنامه ۱-

جایگاه دانشگاهها به درستی تبیین نشده/ پژوهش در کشور ما مظلوم است

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه پژوهش در کشور ما مظلوم است،گفت: متاسفانه برخی کارشناسان دیدگاه غیر پژوهشی دارند و همین امر موجب شده تا سهم بودجه پژوهش از تولید ناخالص ملی بسیار کم باشد.

صاحب‌خبر -

هوشنگ طالبی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: درحال حاضر اهمیت زیربنایی فعالیت ها براساس دانش مورد توجه قرار نمی گیرد و براین اساس برخی از کارشناسان دید غیر پژوهشی نسبت به امور دارند که این امر موجب شده تا سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی چشمگیر نباشد.

وی با اشاره به کمبودهای اعتباری در کشور افزود: متاسفانه پژوهش در کشور بی زبان است و شاید بتوان گفت مظلومیت پژوهش موجب شده تا در بسیاری موارد بودجه ها و اعتبارات کشور به پژوهش اختصاص داده نشود.

رئیس دانشگاه اصفهان اظهار داشت: برای اینکه سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی افزایش یابد باید مسئولان بیش تر از گذشته به مسئله پژوهش و فناوری توجه کنند.

طالبی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از علل عدم تحقق توسعه سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی تبیین نشدن جایگاه صحیح دانشگاه ها است.

وی گفت: در جدول ۱۴ بودجه نیز که اعتبارات پژوهشی و فناوری در آن دیده شده است جایگاه دانشگاه ها و تحقیقات به درستی تبیین نشده است و مشاهده می شود در بودجه ریزی سهم دانشگاه ها از بودجه بسیار پایین است.

رئیس دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: درحال حاضر ۷۰ درصد تولیدات علمی و پژوهشی کشور در آموزش عالی دنبال می شود.

طالبی تاکید کرد: زمانی که تصمیمات کشور با توجه به جایگاه فناورانه و دانش بنیان انجام شود می توان انتظار داشت که سهم بودجه پژوهش از تولید ناخالص ملی افزایش یابد.

نظر شما