شناسهٔ خبر: 18120231 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

​مردنی که سرقفلی دارد!

صاحب‌خبر -
تین‌نیوز| وبلاگ فریدون اروجلو-حضرت آیت الله العظمى آقاى حجت از فقهاى نامدار شیعه و سالك الى الله بود. وى از چند سال قبل، مرگ خود را پیش بینى كرده، بنابراین روز به روز، كارهایش را مرتب و منظم مى‌نمود تا یك سال قبل به واسطه خوابى كه دیده بود به مرگ خود اشاره كرد. چند روز مانده به مرگشان براى همه خانواده و اطرافیان ایشان، این امر هم محسوس شد.

آن بزرگوار، كسى را از پى نایب و دوست و وصى خود، حضرت حجه الاسلام و المسلمین آقاى حاج سید احمد زنجانى مى فرستد. پس از حاضر شدن ایشان در جمعى كه بعضى از فضلاى دیگر هم نشسته بودند، گفتند: مهر اسم مرا بشكنید (مهرى كه با آن ذیل نامه ها و فتواها را امضاء مى كردند) آقایان گفتند: چرا؟ ایشان گفت: براى اینكه كسى بعد از من از این مهر سوءاستفاده نكند. عرض كردند: حالا چرا؟ او گفت ، از این كسالت ، خوب نخواهم شد، و اصرار كردند.

ولى حاضران جلسه تفأل به نیك نگرفته و انكار كردند. ایشان قرآن خواستند تا براى این كار استخاره كنند همه منتظر و خواهان این بودند كه آیه اى بیابد كه وعده بهبودى حال ایشان را بدهد، اما تا قرآن را گشود و به اول صفحه آن نگاه كرد، تبسم نمود. و با وجد و نشاط و انبساط فراوان ، این آیه را خواند: له دعوه الحق (رعد، آیه 14)، آقا قرآن را به دست حاضرین داد و همه با شگفتى دیدند كه اول سطر آیه كریمه له دعوه الحق بود.


این روزها که همه جا صحبت از مرگ با شکوه آیت الله هاشمی رفسنجانی برسرزبان هاست بیشتر به این فکر می کردم که مرگ هاشمی وتشییع پیکر او همانطوری که مولانا گفته است همرنگ خود او بود: با شکوه، پر شور،خودجوش ومردمی! 


مولانا اعتقاد دارد که مرگ هر کس همرنگ اوست. هرکس بر حسب کیفیت زندگی خود پاداش می یابد و مرگ کاملا متناسب است با نوع زندگی فرد. نوع زندگی و مرگ شخص نیز بازتاب ضمیر و دل آدمی است. در مقام تمثیل مرگ آیینه ایست که کارش تنها نشان دادن چهره­ی راستین افراد است؛ نه چهره­ی ظاهری­مان که به چشم ظاهر دیده می شود. اگر زیبا رو باشیم و به تعبیر مولوی  «اگر تُرک باشیم زیبایی آن بر آینه نقش می بندد و آینه آن را نشان خواهد داد ؛ اما اگر سیاه باشیم آینه نیز رنگ سیاه به خود می گیرد؛

مرگ هرکس ای پسر همرنگ اوست        پیش دشمن دشمن و بر دوست دوست
پیش ترک آیینه را خوش رنگی است         پیش زنگی آینه  هم زنگی است
زندگی آیت الله هاشمی  تا همین سالهای واپسین سرشار ازتوجه و رویکرد به سوی مردم در مسیر حق وعدالت و زیبا بود و بالطبع مرگی چنین زیبا را نیز در پی داشت !
لئوناردو داونچی می‌گوید:

درست همانطوریکه یک روز به خوبی سپری شده باعث یک خواب راحت می شود ،یک زندگی به خوبی سپری شده هم به مرگی خوش وبا شکوه می انجامد.
این روزها کرارا از زبان بسیاری از بزرگان شنیده ایم که به نحوه زندگی ومرگ هاشمی وتشییع جنازه ،مراسم و بزرگداشتی چنین مردمی  وبا شکوه غبطه می خورند ،باید گفت واقعا اینگونه مردن سرقفلی دارد!

نظر شما