شناسهٔ خبر: 17495261 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آشنایی با سینوزیت و درمان آن در فصل سرد سال

شیراز- ایرنا - کارشناس بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیرازاظهارداشت: عفونت و التهاب سینوس های پارانازال با عنوان سینوزیت درردیف های عفونی وغیرعفونی طبقه بندی می‌شود؛نوع عفونی آن از راه عفونت سینوس ایجاد، درحالی که آلرژی و محرک های محیطی باعث بروز سینوزیت غیرعفونی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش دریافتی پنجشنبه ایرنا، مهناز زادانی فرد گفت: التهاب سینوس های پارانازال سبب ترشح بیش از اندازه مخاط می شود طوری که مجاری بینی را مسدود می‌کند و این امر منجر به گرفتگی، احتقان و دیگر نشانه ها می‌شود.
وی افزود: از دیگر علامت های این بیماری گرفتگی بینی، ترشح غلیظ زرد یا مایل به سبز بینی، درد سینوس و یا درد صورت، فشار سینوس، سردرد خفیف تا شدید، آبریزش یا ریزش خلط از عقب بینی، تب شدید، اختلال بینایی(سینوزیت شب پره‌ای)، از دست دادن حس بویایی، سرفه یا احتقان، حساس شدن استخوان گونه(سینوزیت فکی)، بدتر شدن درد به هنگام دراز کشیدن و یا خم شدن به جلو است.
این کارشناس بهداشت عمومی اضافه کرد: برای بیمارمبتلا به سینوزیت، درمان با آنتی بیوتیک توصیه می‌شود، همچنین فرد می‌تواند از داروهای دکونژستانت یا احتقان زدا(موضعی یا خوراکی) برای باز کردن مجاری بینی استفاده کند،علاوه بر این، پزشک ممکن است درمان‌های کمکی مانند مصرف آنتی هیستامین، و کورتیکواستروئیدها را تجویز کند.
او شست و شوی روزانه‌ بینی با استفاده از محلول سالین هیپرتونیک را راهی موثر برای درمان سینوزیت مزمن دانست.
زادانی فرد اضافه کرد: درمان‌های خانگی عفونت سینوس شامل استنشاق بخار یا بخور دادن دو تا سه مرتبه در روز، نوشیدن زیاد مایعات، چای گرم یا آب و دوش گرفتن با آب گرم، به عنوان یک درمان قدیمی سینوزیت شناخته شده است.
این کارشناس بهداشت عمومی گفت: روش‌ شست و شوی سالین با کمک یک ظرف دارای لوله‌ رابط مخصوص انجام می شود، این روش در کاهش فشار، درد صورت و باز کردن گرفتگی بینی، بسیار موثر است.
دریافت : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876

انتهای پیام /*

نظر شما