شناسهٔ خبر: 17385183 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاد دانشگاه:‌امروزاقتصاد و بازار بزرگترین تهدید زبان فارسی است

شیراز- ایرنا- استاد دانشگاه شیراز گفت: متاسفانه امروز بزرگترین تهدید زبان فارسی در بازار و فضای اقتصادی است به طوری که زبان فارسی در این مکان ها در حال خفه شدن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا محمد یوسف نیری پنجشنبه در همایش ملی زبان و هویت در شیراز بیان کرد: با ابراز تاسف باید گفت امروز لحن هایی دربازارعامه رواج دارد و تابلوهایی از اسامی، عنوان ها و کلمه های ناپسندی در سر در مغازه ها گذاشته شده که زبان فارسی را دچار چالش کرده است.
وی افزود: چطور است که اگر یک پزشک در تابلو مطب خود دچار خطا شود سریع به او اخطار داده می شود اما هیچ کس نیست که به نام هایی که برای مغازه ها انتخاب می شود نظارت داشته باشدو به این اسامی ناپسند تذکر دهد؟
نیری با بیان اینکه متاسفانه امروز زبان فارسی متولی مشخصی ندارد اظهارداشت: نمی دانم آیا مغازه دارانی که از زبان فارسی در نام گذاری اسامی مغازه های خود استفاده نمی کنند احساس سرشکستگی می کنند؟
وی اضافه کرد: سعدی ملاک زیبایی، بقا و هویت زبان فارسی است و اگر می خواهیم زبان فارسی به عنوان ارزش و هویت ما پاس داشته و حفظ شود باید مردم ما با زبان سعدی باهم حرف بزنند زیرا سعدی ملاک جاویدان است.
او ادامه داد: بر این اساس مرکز سعدی شناسی ما باید به عنوان یک مرکز علمی دائمی، مستقل و قدرتمند با بهره گیری از استادان برجسته در استان فارس فعال شود تا بتواند در مورد زبان فارسی تصمیم گیری کند.
نیری با بیان اینکه مرکز سعدی شناسی شیراز باید مورد توجه جدی قرار گیرد و تقویت شود عنوان داشت: اگر زبان تضعیف شود خرده فرهنگ های ما در کشور از بین می رود و به همین دلیل لازم است توجه جدی به حفظ زبان فارسی شود.
وی گفت: زبان فارسی یکی از عظیم ترین ظرفیت ها و گرانسنگ ترین میراث بشری است که صرفا به عنوان یک زبان مطرح نیست بلکه یک هویت مقدس دارد.
همایش ملی زبان و هویت به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی درحال برگزاری است و بنیاد سعدی، دانشگاه شیراز، پایگاه استنادی جهان اسلام و دانشگاه پیام نور از دیگر نهادهایی هستند که در برپایی این همایش همکاری کرده اند.
نشست های علمی این همایش ملی با حضور استادان دانشگاه عصر امروز برپا می شود.
خبرنگار: فاطمه هاشمی نیک ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
3002 /1876

انتهای پیام /*

نظر شما