شناسهٔ خبر: 17384960 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

توسط وزیر ارشاد در «همایش ملی زبان و هویت»؛

از خدمات علمی فرج الله خداپرستی تقدیر شد/سعدی هندسه نوبه زبان داد

شیراز- از خدمات علمی و پژوهشی فرج الله خداپرستی در «همایش ملی زبان و هویت» توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از ظهر پنجشنبه با حضور رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از خدمات علمی و ادبی پروفسورفرج الله خداپرستی،  تقدیر شد.

وی در آیین گشایش این همایش که با حضور صاحبنظران و فرهنگوران در شیراز برگزار شد، هنگام دریافت لوح تقدیر خود از دستان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه زبان فارسی حاوی واژگان مقدسی است که آن را ارزشمند می سازد، گفت: پیکره زبان فارسی بیش از تمامی واژگانی که در زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و... قرار دارند، ناب تر و سراسر پیکره زبان های یادشده در مجموعه کمتر از زبان فارسی است.

این استاد زبان و ادبیات فارسی، عنوان کرد: زبان فارسی دارای ۲میلیارد و ۶۰۰ میلیون واژه مقدس می باشد که آنرا منحصر به فرد ساخته است.

ظهر پنجشنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار فارس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پروفسور فرج الله خداپرستی، فعال حوزه زبان و هویت ایرانی و گردآورنده مجموعه «پیکره زبان فارسی» تقدیر شد.

این درحالیست که در این آیین پروفسور یوسف نیری زبان فارسی را حامل تاریخ و فراتاریخ عنوان کرد و گفت: این زبان توانسه ظرفیت حمل تاریخ داشته باشد چراکه این زبان کششی پیدا کرده که اهمیت تاریخ را حمل کند.

این استاد ادبیات دانشگاه با بیان اینکه در تاریخ بیهقی نمونه ای از این انتقال دیده می شود، افزود: زبانی که از سویی قدسیت پیدا می کند و از سویی حسب سیر در تاریخ و عقل جامع بشری را طی می کند هستی واقعی ماست.

سعدی یک هندسه نو به زبان فارسی بخشید

وی با تاکید بر اینکه سعدی یک هندسه نو به زبان فارسی بخشید تصریح کرد: همه فارسی زبانان به زبان سعدی امروز سخن می گویند. از این رو، بزرگترین آسیب زبان فارسی که امروز تهدید می کند حمله بازار به زبان فارسی است.

نیری مشکل بزرگ زبان فارسی را تعدد متولیان غایب آن عنوان کرد و افزود: گرچه تلاش های فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و دیگر بخشها قابل تقدیر است، اما هنوز متولی خاصی برای حفظ آن وجود ندارد چراکه تجاوز به زبان و هویت ملی ما بسیار دیده می شود.

وی، یادآور شد: اگر بخواهیم زبان فارسی را پاس بداریم باید زبان سعدی احیا شود زیرا سعدی ملاک جاودان آن است که باید در این خصوص مرکز سعدی شناسی یاری داده شود. چراکه این مرکز باید دائمی و با هیئت دائمی علمی قدرتمند به استادان برجسته باشد تا تصمیم سازی کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه سخنرانی های «همایش ملی زبان و هویت» که در تالار وصال هتل هما شیراز برپاست دکتر نعمت الله فاضلی، جعفر دهقی و دکتر ذوالفقاری به ایراد سخنرانی پرداختند.

نظر شما