شناسهٔ خبر: 17367072 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرشماری زمستانه وحوش در استان قزوین انجام شد

قزوین - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین از انجام سرشماری زمستانه وحوش در زیستگاه های حیات وحش این استان خبر داد و گفت: این سرشماری با حضور ماموران اجرایی یگان حفاظت، کارشناسان و محیط بانان به میزان 155 نفر روز در قالب 56 گروه در 5 منطقه تحت مدیریت اجرا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، سیاووش شمسی پور افزود: هدف از این سرشماری برآورد جمعیت، اطلاع از وضعیت زاد و ولد و مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید و نقاط قوت مناطق برای به کارگیری در سیاست گذاری و مدیریت وحوش شاخص استان از جمله قوچ، میش، کل، بز و آهو بود.
شمسی پور اضافه کرد: در این برنامه گونه های شاخص علف خوار مناطق نظیر قوچ و میش ارمنی، آهو و بز وحشی شمارش و نیز مشاهده پرندگان خشک زی ثبت و آمار آن به عنوان سرشماری پرندگان خشک زی لحاظ شد.
وی یادآور شد: در این سرشماری وضعیت گروه های سنی وحوش و ویژگی های آنها، نسبت جمعیت گونه نر و ماده، تصمیم گیری درباره ظرفیت مناطق و اینکه آیا برداشت از گونه های نر امکان پذیر است یا نه و همچنین بررسی در مورد وجود بیماری در گونه هایی که آبشخور مشترک با دام های اهلی دارند، مورد توجه قرار گرفت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین افزود: استان قزوین به خاطر تنوع اقلیمی، زیستگاه پستاندارانی چون گوسفند وحشی،کل و بز، آهو، پلنگ، گراز، خرس، روباه، گرگ، خرگوش و پرندگانی مانند عقاب طلایی، دال، هما، تیهو، کبک دری، کبک چیل، سارگپه و انواع چرخ ریسک ها است.
به گفته شمسی پور، سرشماری از حیات وحش 2 مرتبه در سال انجام که مرحله نخست آن اوایل تابستان و مرحله دوم نیز اواخر پائیز و اوایل زمستان صورت می گیرد.
وی در پایان یادآور شد: مشارکت علاقه مندان، جوامع محلی و اعضای تشکل ها به تعداد 9 نفر روز و حضور 2 کارشناسان دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان به عنوان ناظر سرشماری در منطقه حفاظت شده باشگل از نکات حائز اهمیت در این سرشماری بود.
استان قزوین دارای یک منطقه حفاظت شده به نام باشگل در شهرستان تاکستان با 25 هزار و 198 کیلومتر مربع وسعت و 2 منطقه شکار و تیراندازی ممنوع الموت و طارم سفلی هر یک به ترتیب با وسعت 118 و 49 هزار کیلومتر مربع است.
همچنین دشت الله آباد، منطقه فتح آباد بوئین زهرا و منطقه کوهستانی عرشه کوه همگی در استان قزوین قابل تبدیل شدن به منطقه تیراندازی و شکار ممنوع هستند
7390/8054* خبرنگار: گیتی سیمیاری** انتشار دهنده: رضا اسدی

انتهای پیام /*

نظر شما