شناسهٔ خبر: 17361087 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

در جلسه روز گذشته ايران و 1+5 در وين تمامي اعضا بر ملغي‌الاثر ماندن قانون ايسا تاكيد كردند

حمايت تمام قد كميسيون مشترك از ايران

صاحب‌خبر -

گروه ديپلماسي|  10 ژانويه، هتل كوبرگ وين، باز هم پرونده هسته‌اي ايران روي ميز كار نمايندگان ايران و 1+5 در ششمين كميسيون مشترك برجام. آخرين نشستي كه نمايندگان دولت باراك اوباما، رييس‌جمهور در حال وداع ايالات متحده در آن حضور دارند. نشستي كه در پاسخ به نامه محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان به فدريكا موگريني مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا برگزار شد. دليل نامه رييس دستگاه ديپلماسي ايران نيز نقض تعهدات مندرج در برجام از سوي ايالات متحده بود. تمديد قانون تحريم‌هاي ايران موسوم به ايسا در واپسين هفته‌هاي حضور باراك اوباماي دموكرات در كاخ سفيد بهانه‌اي شد تا نمايندگان ايران و 1+5 يك بار ديگر دور هم جمع شوند. جلسه‌اي كه سه ساعت و نيم طول كشيد. پيش از اين جلسه نيز در روز دوشنبه (21 دي ماه) گروه كاري مربوط به تحريم‌ها ميان كارشناسان ايراني و 1+5 برگزار شد. به گفته سيدعباس عراقچي، رييس ستاد پيگيري اجراي برجام، ماحصل نشست‌هاي روز دوشنبه جمع‌بندي‌هاي خوبي بوده است. همچنين پيش از رسيدن تيم مذاكره‌كننده ايراني به وين، كارشناسان ايراني يك دور مذاكرات دوجانبه با كارشناسان امريكايي داشتند. عراقچي درباره چرايي اين ديدار دوجانبه مي‌گويد: طبق ساز و كار برجام اگر كشوري نسبت به رفتار كشور ديگر شكايتي داشته باشد اول بايد مذاكرات دوجانبه بين آن دو كشور صورت بگيرد و ما اين مذاكرات دوجانبه را داشتيم.
صبح روز سه‌شنبه (ديروز) نيز تيم مذاكره‌كننده ايراني به رياست سيدعباس عراقچي با تيم طرف مقابل به رياست هلگا اشميد كه به نمايندگي از اتحاديه اروپا آمده بود، تشكيل جلسه دادند. پس از سه ساعت و نيم جلسه، هيات‌هاي ايراني و امريكايي نيز ديدار دوجانبه‌اي را آغاز كردند. در برنامه‌هاي كاري عراقچي، ديدار با يوكيا آمانو، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در مقر آژانس در وين نيز قرار دارد.
ايران و نمايندگان 1+5 روز سه‌شنبه در وين با هم تجديد ديدار كردند. ديداري براي بررسي اجراي برجام و البته تجديد ديدار و اتمام حجت با تيم امريكايي تا پيش از واگذاري كاخ سفيد به دونالد ترامپ جمهوريخواه. خبرگزاري فرانسه در اين باره نوشت: روز گذشته وين كه ميزبان جدال‌هاي نفسگير هسته‌اي تا جولاي 2015 بود بار ديگر نمايندگان ايران، امريكا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان را به چشم خود ديد. اين چهارمين بار از زمان ورود برنامه اقدام مشترك به فاز اجرايي در ژانويه 2016 است كه جلسه كميسيون مشترك براي بررسي چند و چون اجرا برگزار مي‌شود و البته اين‌بار دستور كار ويژه اين نشست، قانون تمديد تحريم‌هاي ايران بود كه مجددا در امريكا به كار افتاد.
1+5 خواستار اقدامات امريكا درجهت بلااثر ماندن قانون آيسا شد
به گزارش «اعتماد»، از زمان اجرايي شدن برجام اين دومين بار است كه كميسيون مشترك بر اساس درخواست ايران و براي رسيدگي به بدعهدي‌هاي امريكا و اقدامات غيرمنطبق آن كشور با مفاد برجام تشكيل جلسه مي‌دهد. همچنين ديروز براي نخستين‌بار سازوكار كارگروه اجرايي كردن لغو تحريم‌ها كه در برجام پيش‌بيني شده است به كار گرفته شد و نشست كارگروه با حضور هيات‌هاي كارشناسي از ايران و تمام دولت‌هاي عضو برجام در وين برگزار شد.
در نشست كميسيون مشترك علاوه بر بررسي گزارش ارايه شده توسط كارگروه كارشناسي، نمايندگان كشورمان ضمن ارايه شرحي از بدعهدي‌هاي امريكا در يك سال اخير، با ارايه مستندات حقوقي تمديد قانون آيسا را مغاير با تعهدات امريكا در قالب برجام دانستند.
در ادامه، هيات امريكايي با تاكيد مجدد بر پايبندي كامل اين كشور به برجام، ضمن اشاره به عدم امضاي اين مصوبه از سوي رييس‌جمهور امريكا به عنوان يك تصميم مهم سياسي و برشمردن يك سلسله از اقدامات حقوقي و اجرايي كه از سوي دولت اين كشور براي ملغي‌الاثر كردن قانون آيسا صورت گرفته است، عنوان كرد كه با اقدامات انجام شده، هيچ تاثير عملي بر قانون مزبور مترتب نبوده و لذا نفس تصويب اين قانون در كنگره امريكا مشكلي براي تعهدات برجامي اين كشور ايجاد نمي‌كند.
در ادامه نشست، نمايندگان ساير دولت‌هاي عضو كميسيون با جدي قلمداد كردن نگراني ايران، خواستار اقدامات امريكا درجهت بلااثر ماندن اين قانون و شفاف‌سازي كامل در اين زمينه شدند به گونه‌اي كه هيچ ابهامي نسبت به اينكه اين قانون اثري بر تجارت و همكاري با ايران ندارد، باقي نماند.
در ادامه جلسه همه كشورها بر تعهد كامل خود به برجام و ضرورت پرهيز از اقداماتي كه به اجراي موثر و جامع برجام در بخش لغو تحريم‌ها لطمه وارد آورد، تاكيد كرده و بر ضرورت ملغي‌الاثر ماندن قانون آيسا و نيز ساير قوانيني كه به موجب برجام اجراي آنها بايد متوقف باشد، پافشاري كردند.
در اين نشست همچنين با اغتنام فرصت و با توجه به نزديك شدن به زمان يكسال از اجرايي شدن برجام، مروري نيز بر روند اجراي ساير بخش‌هاي برجام از جمله كانال خريد و همكاري‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي با ايران (موضوع پيوست سوم برجام) و نحوه ارتقا و گسترش اين همكاري‌ها صورت گرفت
روز گذشته در حالي كه تيم مذاكراتي در وين تلاش مي‌كرد قاطع‌ترين برخورد ممكن با مساله نقض برجام از سوي طرف امريكايي را به تصوير بكشد، بحث‌هاي داخلي كه در چندهفته اخير در نتيجه انتشار بخش‌هايي از سخنان محرمانه محمدجواد ظريف در جمع نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ايجاد شده بود بر توان امتياز‌گيري تيم ايران تاثير گذاشت. انتشار سخنان محمدجواد ظريف و زيرسوال بردن توان مذاكراتي تيم ايران و تاكتيك مذاكراتي آن با طرف مقابل عملا مذاكره‌كنندگان را با دستان خالي از منظر فنون مذاكراتي راهي وين كرد. از عمر توافق هسته‌اي ايران با 1+5 هنوز 9 سال ديگر باقي است و شايد درسي كه اين‌بار برخي از چهره‌هاي سياسي در ايران از افشاي سخنان محرمانه وزير امور خارجه خود گرفتند مانع از تكرار چنين اشتباهات استراتژيكي كه خلاف مسير تامين امنيت ملي كشور است، بشود.

نظر شما