شناسهٔ خبر: 17355575 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

آغاز نشست کمیسیون برجام/ بررسی شکایت ایران

ششمین نشست کمیسیون مشترک برجام دقایقی قبل به ریاست عراقچی، روانچی و اشمیت در وین آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -
صراط: ششمین نشست کمیسیون مشترک برجام دقایقی قبل به ریاست عراقچی، روانچی و اشمیت در وین آغاز به کار کرد.

به گزارش فارس، ششمین نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور مدیران سیاسی گروه 1+5 دقایقی قبل در هتل پله کوبورگ شهر وین آغاز شد.

در این نشست اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد بررسی قرار گرفته و نامه اخیر محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به فدریکا موگرینی بعنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام درباره تمدید قانون آیسا مورد بحث و تبادل نظر می‌گیرد.

عراقچی،‌روانچی و اشمیت امروز و پیش از این نشست دو دور مذاکره داشتند.

معاون وزیر خارجه کشورمان پیش از نشست کمیسیون مشترک در گفت‌وگویی درباره تمدید قانون آیسا اظهار داشت: از دید ما تمدید قانون آیسا نقض تعهدات برجامی آمریکا است و باید به نحو موثری جبران شود و این موضوع امروز در دستور کار کمیسیون مشترک قرار گرفته است.

وی همچنین در خصوص نشست‌های کارشناسی که پیش از نشست کمیسیون مشترک برگزار شده است، عنوان کرد: کارشناسان بحث خوبی داشتند و به جمع‌بندی‌های خوبی رسیدند.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به اینکه قبل از این نشست کارشناسان ایرانی یک دور مذاکرات دوجانبه با کارشناسان آمریکایی داشته‌اند، خاطرنشان کرد: طبق ساز و کار برجام اگر کشوری نسبت به رفتار کشور دیگر شکایتی داشته باشد اول باید مذاکرات دوجانبه بین آن دو کشور صورت بگیرد و ما این مذاکرات دوجانبه را داشتیم.

در پی اقدام اخیر آمریکا در خصوص تمدید قانون تحریم‌های ایران (آیسا) 27 آذر ماه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه رسمی به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، خواستار برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام برای رسیدگی به اقدام اخیر آمریکا شد.

نشست کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم‌ها نیز روز گذشته به مدت حدود دو ساعت و با حضور هیات‌های کارشناسی ایران و کشورهای عضو گروه ١+٥ برگزار شد.اسماعیل بقایی دبیر ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت خارجه ریاست هیأت کارشناسی ایران در کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم‌ها در وین را برعهده داشت.

مباحث مطرح شده در این نشست به کمیسیون مشترک برجام گزارش خواهد شد.

هیات کارشناسی جمهوری اسلامی همچنین دوشنبه پیش از نشست کارگروه، به طور جداگانه دیدارهایی با هیات های چین، روسیه و ایالات متحده برگزار کرد.

*پنج نشست پیشین کمیسیون مشترک برجام

نخستین نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در تاریخ 26 مهر ماه 1394 در وین برگزار شد، طرفین توافق کردند تا این کمیسیون هر سه ماه یک بار یا در صورت درخواست زودتر، برای بررسی روند اجرای برجام در وین تشکیل جلسه دهد.

دومین نشست کمیسیون مشترک برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) نیز 16 آذر 1394 با حضور هیأت‌های مذاکره کننده ایران و 1+5 (آلمان، فرانسه، انگلیس، آمریکا، روسیه و چین) و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دو نوبت صبح و عصر در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد و پیش‌نویس قطعنامه 1+5 به شورای حکام در خصوص بستن PMD در این نشست مورد بحث قرار گرفت.

سومین دور از نشست‌های کمیسیون مشترک برجام نیز سوم اردیبهشت سالجاری با حضور هیأت مذاکره‌کننده ایرانی و 1+5 در وین برگزار شد و طرفین در این نشست ضمن بررسی روند اجرای برجام توافق کردند که برای تضمین اجرای لغو تحریم‌ها یک گروه کاری ویژه تشکیل شود.

همچنین در حاشیه این نشست قرارداد فروش 32 تن آب سنگین بین سازمان انرژی اتمی ایران و یک شرکت‌ آمریکایی به امضا رسید.

چهارمین نشست این کمیسیون نیز 29 تیر ماه 1395 در وین برگزار شد و بنابر اعلام سید عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ایران در این کمیسیون مشکلات و موانعی که در زمینه بانکی وجود دارد به خصوص در زمینه برقراری مجدد اتصالات بانکی و سایر موانع و مشکلاتی که در اجرای برجام پیش آمده است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا راه‌حل‌هایی برایش پیدا شود.

همچنین در این نشست برخی مسائل و مشکلات فنی و تکنیکی که در خصوص اجرای تعهدات ایران و سوءتفاهمات یا سوءبرداشت‌هایی که در خصوص اجرای ابعاد فنی برجام ممکن است بین ایران و آژانس یا آژانس و 1+5 پیش بیاید، مطرح شد.

آخرین و پنجمین دور نشست کمیسیون مشترک برجام 31 شهریور ماه سالجاری در نیویورک برگزار شد.

لازم به ذکر است کمیسیون مشترک برجام تاکنون یک دور نشست در سطح وزرای خارجه داشت که این نشست اول مهر ماه سالجاری در نیویورک برگزار شد.

برچسب‌ها:

نظر شما