شناسهٔ خبر: 17074690 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: هدانا | لینک خبر

از مدال‌آوران المپیک و پارالمپیکی استان تهران تجلیل شد

ایسنا

صاحب‌خبر -

مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، در این مراسم تجلیل اظهار کرد: آوردگاه المپیک مهم‌ترین صحنه رویارویی ورزشکاران ما در خلال سال‌های مختلف است. ما مسابقه‌های بین‌المللی، بازی‌های آسیایی و قهرمانی آسیا را داریم که در همه آنها قهرمانان برای آمادگی و کسب سهمیه در المپیک می‌درخشند و می‌خواهند تنه‌شان به تنه رقبا بخورد و خود را ارزیابی کنند اما همه آنها برای حضور در مهم‌ترین آوردگاه یعنی المپیک است. کارنامه ایران در دوره‌های مختلف المپیک در برخی از رشته‌ها روشن و درخشان‌تر است اما در تعدادی از رشته‌ها توام با امید و نگاه به المپیک‌های آینده است.

وی افزود: ما از اکنون در وزارت ورزش ستاد ۲۰۲۰ را تشکیل داده‌ایم و برنامه‌ریزی دقیقی را برای بازی‌های اسلامی، المپیک زمستانی ساپورو، بازی‌های ۲۰۱۸ جاکارتا و در نهایت المپیک ۲۰۲۰ ژاپن آغاز کرده‌ایم.

سلطانی‌فر ادامه داد: ایران از ۱۸ دوره المپیک در ۱۶ دوره حضور داشته است و در دو دوره به دلیل مشکلات سیاسی حضور نداشته است. ۸ دوره از مجموع ۱۶ دوره بعد از انقلاب بوده است. ۸ دوره بعد از انقلاب در المپیک شرکت کرده‌ایم که در نهایت ۱۸ مدال طلا، ۲۱ نقره و ۲۹ مدال برنز را به دست آورده‌ایم. به هر حال از جهت کسب مدال نسبت به قبل از انقلاب کارنامه پروپیمان‌تری داریم. ۱۴ مدال طلا تنها برای بعد از انقلاب بوده است. ما ورزشکاران چند مدالی نیز در این کارنامه داریم.

او در ادامه خاطرنشان کرد:‌ دیگر فکر می‌کنم وقت آن رسیده است که در رشته‌های پایه و پر مدال مثل دوومیدانی، تیراندازی، شمشیربازی، قایقرانی در کنار رشته‌های مادر همانند ژیمناستیک و دوومیدانی کسب مدال کنیم. خیلی قابل تامل است که ما از ۴۵ مدال تیراندازی که در هر دوره المپیک توزیع می‌شود، حتی یک مدال برنز نداریم. از مجموع ۳۶ مدال شمشیربازی توزیع شده در المپیک یک مدال نداریم اما امیدوارم در آینده اتفاقات خوبی رخ دهد. وقت آن رسیده که اساسی‌تر، زیربنایی‌تر، عمیق‌تر، با حساب و کتاب‌تر برنامه‌ریزی متمرکز داشته باشیم و علاوه بر رشد ورزش همگانی، در بعد ورزش قهرمانی استعدادها را شکوفا کرده و مدال بگیریم.

وزیر ورزش و جوانان همچنین گفت: ایران مهد کشتی و قدرت بزرگ در وزنه‌برداری دنیاست اما با وجود اضافه شدن کاراته به مجموع ورزش‌های المپیکی باید بتوانیم در همه رشته‌ها مدال کسب کنیم و ما اکنون در حال برنامه‌ریزی هستیم و اتفاقات مهمی رخ خواهد داد.

او به تقدیر از حسن رحیمی، آزادکار مدال‌آور المپیک پرداخت و گفت: جای تاسف دارد که چرا رحیمی مدال برنز گرفت در حالی که با شایستگی کشتی می‌گرفت و شایستگی کسب مدال طلا را داشت. همچنین کمیل قاسمی و عابدینی نیز می‌توانستند مدال کسب کنند؛ هر چند که در ریو نتوانستیم کارنامه لندن را تکرار کنیم اما امیدوارم المپیک توکیو طلایی‌ترین دوران باشد.

سیدحسین هاشمی، استاندار تهران نیز در این مراسم گفت: هیچ چیز به جز ورزش در همدلی برای کشور موثر نیست. در کنار ورزش همگانی ورزش قهرمانی نیز در شادی مردم کشور موثر است. ما باید در بعد ورزش قهرمانی تلاش کنیم. ورزشکاران ما با حداقل امکانات و غیرت ایرانی در میادین بین‌المللی و المپیک در برابر کشورهایی حاضر می‌شوند که امکانات زیادی دارند. من به دلیل حضور زیادم در ورزش مشکلات ورزشکاران را می‌شناسم و می‌دانم که ورزشکاران با چه مشکلاتی سر و کار دارند اما با وجود همه این مشکلات در سطح آسیا، جهان و المپیک می‌درخشند و مدال کسب می‌کنند. با تمام این مسائل و مشکلات ورزشکاران تهرانی استعداد زیادی دارند. تنها اگر فضا و میدان در اختیار داشته باشند، می‌توانند مدال‌های خوش رنگی کسب کنند. ما باید از این ورزشکاران حمایت کنیم و من یقین دارم که در المپیک‌ آینده تعداد مدال‌هایمان بیشتر خواهد شد. وزیر ورزش با سابقه زیادی که در حیطه ورزشی دارد یقین می‌دانم که در این قضیه موفق خواهد بود.

همچنین رضا گل‌محمدی، مدیر کل ورزش و جوانان استان تهران در این مراسم گفت: این مجلس بهانه‌ای است برای ارائه مشکلات به مقام عالی وزارت و استانداری. این مراسم در راستای قولی بود که آقای هاشمی در هنگام بدرقه کاروان ورزشی به بازی‌های ریو داد و امروز نیز این قول عملی شد.

او ادامه داد: فرصتی است تا مشکلات خود را بیان کنیم. درست بعد از اتمام المپیک جلسه‌ای با هدف المپیک ۲۰۲۰ با حضور کارشناسان خبره برگزار کردیم. خوشحالم که وزیر ورزش بعد از قرار گرفتن در این مسئولیت خیلی جدی مسئله حمایت از ستاد ۲۰۲۰ را تعیین تکلیف و ما را در انجام این وظیفه حمایت جدی کرد.

او با بیان این که باید حدود ۳۰ درصد افزایش در کسب سهمیه و کسب مدال در المپیک ۲۰۲۰ در استان تهران داشته باشیم، گفت: باید بتوانیم ۳۰ درصد یا بیشتر در کسب سهمیه الپیک و همچنین کسب مدال در المپیک ۲۰۲۰ داشته باشیم. در حال حاضر تنها ۳۰ میلیارد پول بلوکه شده داریم که امیدوارم تا اسفندماه فاز اول ۵ ورزشگاه را در تهران آماده تحویل داشته باشیم. من امیدوارم که هم در بخش ملی و هم در بخش استانی این برنامه‌ها پیش برود و از وزیر ورزش می‌خواهم که در سال آینده نیز این حمایت‌ها و نگاه‌ها ادامه داشته باشد تا بخشی از عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

او خاطر نشان کرد: برطرف شدن موانع بستگی به برش وزیر دارد تا بتوانیم این مشکلات و موانع را از سر راه برداریم. امیدواریم تا با استفاده از ماده ۲۷ که همان استفاده و به کار گیری بخش خصوصی است این موانع و مشکلات را برطرف کنیم. از وزیر ورزش و استانداری می‌خواهم که به بدنه ورزش و جوانان اعتماد کنند.

در این مراسم از حسن رحیمی دارنده مدال برنز کشتی آزاد المپیک، صادق بیگدلی، دارنده مدال طلای والیبال پارالمپیک، داوود علیپریان، دارنده طلای والیبال پارالمپیک، ابراهیم رنجبر، دارنده مدال‌های نقره و برنز تیراندازی با کمان پارالمپیک، علی صادق‌زاده، دارنده مدال برنز وزنه‌برداری پارالمپیک و جاوید احسانی شکیب، دارنده مدال برنز دوومیدانی پارالمپیک تجلیل شد. همچنین از هرمز رادصادقی‌نیا، مربی تیم دوومیدانی در پارالمپیک، رضا آستراکی، مربی وزنه‌برداری در پارالمپیک، بهمن تاروردی و محمد صفری مربیان والیبال نشسته در پارالمپیک به همراه علیرضا فغانی داور دیدار نهایی المپیک ریو و سارا خادم‌الشریعه بانوی شطرنج ایران تجلیل به عمل آمد.

پاداش مدال‌آوران طلایی بازی‌های المپیک و پارالمپیک ریو، زمینی معادل حداقل ۷۵ میلیون تومان، مدال‌آوران نقره زمینی معادل ۵۰ میلیون تومان و برای مدال‌آوران برنز نیز زمینی معادل حداقل ۳۰ میلیون تومان و همچنین برای مربیان مدال‌آوران تهران تا سقف ۲۰ میلیون تومان بود.

مراسم تجلیل از مدال‌آوران با حضور دکتر مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، سیدحسین هاشمی استاندار تهران، رضا گل‌محمدی، مدیر کل ورزش و جوانان استان تهران، حمیدرضا گرشاسبی، مدیر کل سابق ورزش و جوانان، مسئولان و مدیران ورزش پایتخت، پیشکسوتان و ورزشکاران استان در سالن همایش استانداری تهران برگزار شد.

برچسب‌ها:

نظر شما