شناسهٔ خبر: 15529773 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اولين مناظره انتخابات الکترال 2016 برگزار شد

دوئل تمريني آقاي کابوي با خانم يانکي

کلينتون و ترامپ يکديگر را محک زدند

صاحب‌خبر -

گروه بين الملل، علي ودايع: آمريکايي‌ها استاد پروپاگانداي سياسي در جهان هستند، آنها روز گذشته 100ميليون نفر را همانند مسابقات جام جهاني پاي تلويزيون کشاندند. به گزارش سي‌ان‌ان، نخستين مناظره مستقيم ميان خانم هيلاري کلينتون، نامزد حزب دمکرات و آقاي دونالد ترامپ، نامزد جمهوري‌خواهان شامگاه دوشنبه (بامداد سه شنبه به وقت تهران) در «دانشگاه‌هافسترا» در ايالت نيوريورک برگزار شد.

نخستين دوئل کلينتون و ترامپ 90 دقيقه طول کشيد. بخش عمده‌اي از نخستين مناظره انتخابات الکترال2016د شامل تشريح برنامه‌هاي اقتصادي طرفين و انتقاد تهاجمي‌ به برنامه يکديگر بود. هيلاري کلينتون در انتقاد از برنامه اقتصادي دونالد ترامپ، کانديداي جمهوري خواهان را «دشمن طبقه کارگر» خواند و ترامپ متقابلا گفت که کانديداي دموکرات‌ها در طول خدمت دولتي خود، گامي‌براي بهبود شرايط اقتصادي مردم برنداشته است.دونالد ترامپ هرجا که مي‌توانست يادآوري مي‌کرد که هيلاري کلينتون نماد ساختار قدرت و وضع موجود است. نکته حائز اهميت اينجاست که نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد بيش از 70 درصد آمريکايي‌ها از وضع موجود و مسيري که آمريکا مي‌رود ناراضي‌اند. تغيير براي مردم جذاب است.

در جريان دوئل کابوي با يانکي، مجري اين برنامه «لستر هولت» در شبکه ان.بي.سي به عنوان يک يار مخفي هيلاري ايفاي نقش کرده و موضوعات باب ميل دموکرات‌ها را پيش کشيد.

نخستين پرسش از دو نامزد انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا درباره ايجاد اشتغال براي آمريکايي‌ها بود. دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوريخواه در انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا، با انتقاد از سياست‌هاي اقتصادي اخير گفت، هزاران شرکت مجبور به ترک آمريکا شده‌اند و در ديگر نقاط مختلف جهان سرمايه‌گذاري کرده‌اند.

دونالد ترامپ وعده داد که مي‌تواند شرکت‌هاي بزرگ را به کشور برگرداند و دوباره اشتغال ايجاد کند. نامزد حزب جمهوريخواه با انتقاد از پيمان نفتا (بين آمريکا، کانادا و مکزيک) گفت، همسر هيلاري (بيل کلينتون) اين پيمان را امضا کرد که بدترين معامله اقتصادي در کشور ما است.

هيلاري کلينتون در واکنش به انتقاد دونالد ترامپ از بيل کلينتون گفت: فکر مي‌کنم همسرم کارنامه خيلي خوبي در دهه 1990 داشته است.وي با انتقاد از سياست‌هاي اقتصادي دوران پيش از رياست جمهوري باراک اوباماگفت: «آخرين چيزي که ما احتياج داريم اين است که دوباره به سياست‌هايي برگرديم که باعث گرفتاري ما شدند.»

در ادامه دونالد ترامپ خطاب به هيلاري کلينتون گفت: «من مي‌توانم اشتغال ايجاد کنم، اما تو نمي‌تواني.»

نامزد حزب جمهوري‌خواه با انتقاد از سابقه هيلاري کلينتون اظهار‌‌داشت: «30 سال است در سياست فعالي؛ اين راه‌حل‌ها که الان مطرح مي‌کني، تا حالا کجا بوده اند؟ کشور ما دارد رنج مي‌برد چرا که کساني مانند هيلاري کلينتون تصميم‌هاي بد اتخاذ کرده‌اند.»

در ادامه اين مناظره مجري از دونالد ترامپ پرسيد چرا تاکنون اظهارنامه مالياتي خود را منتشر نکرده ايد؟ دونالد ترامپ در پاسخ به اين پرسش اظهار داشت:«در صورتي که هيلاري کلينتون 33 هزار ايميل (دوره وزارت خارجه ) که پاک کرده را منتشرکند، آنگاه من هم حاضرم برخلاف توصيه وکلايم اظهارنامه مالياتي‌ام را منتشر کنم.»

هيلاري کلينتون در واکنش به اين اظهارات دونالد ترامپ گفت: «دونالد ترامپ اظهارنامه مالياتي خود را منتشر نمي‌کند، چرا که دارد چيزي را پنهان مي‌کند.»

هيلاري کلينتون در ادامه برخي گمانه زني‌ها در خصوص دلايل دونالد ترامپ براي منتشر نکردن اظهارنامه مالياتيش را مطرح کرد.

درادامه مجري از هيلاري کلينتون در خصوص استفاده از ايميل و سرور شخصي در دوران تصدي وزارت امور خارجه آمريکا پرسيد. نامزد حزب دمکرات در اين خصوص اظهار داشت: «من در استفاده از سرور و ايميل شخصي اشتباه کردم و مسئوليت آن را مي‌پذيرم.»

هيلاري کلينتون در واکنش به انتقاد دونالد ترامپ در خصوص نداشتن سفرهاي انتخاباتي، گفت: «به نظر دونالد ترامپ از اين که من خود را براي اين مناظره آماده کرده‌ام انتقاد مي‌کند، بله من آماده ام تا رييس جمهور بشوم و اين چيز خوبي است.»

هيلاري کلينتون از اظهارات ترامپ در ستايش از ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه هم انتقاد کرد و گفت که تاسف‌آور است که «علنا از پوتين خواست تا ارتباطات داخلي آمريکا را هک کند.» اشاره کلينتون به هک شدن ايميل‌هاي حزب دموکرات بود که به گفته برخي منابع، توسط هکرهاي روسي صورت گرفت. دونالد ترامپ گفت که کسي با قاطعيت نگفته که اين کار، کار روس‌ها بوده است.

کلينتون تلويحا گفت که از اينکه تصميم‌گيري در مورد کاربرد اسلحه اتمي‌به دونالد ترامپ واگذار شود احساس نگراني مي‌کند و ترامپ در واکنش گفت: «اين موضوع کمي‌تکراري شده است.» هيلاري کلينتون همچنين آنچه را که «برنامه محرمانه» رقيب انتخاباتي خود براي مقابله با داعش خواند به تمسخر گرفت و گفت که دونالد ترامپ هيچ استراتژي مشخصي در اين مورد ندارد. وي افزود که بعضي سخنان ترامپ باعث نگراني متحدان آمريکا شده اما او کوشيده است آنان را قانع کند که ايالات متحده به تعهدات بين‌المللي خود پايبند خواهد ماند.

دونالد ترامپ در چند مورد از اينکه آمريکا سهم اصلي از بودجه و امکانات پيمان ناتو را برعهده دارد انتقاد کرده و گفته بود که در صورت رسيدن به رياست‌جمهوري، از ساير اعضا خواهد خواست سهم مناسب خود را تقبل کنند. او همچنين از روند جهاني شدن انتقاد کرده و گفته است که آمريکا بايد بيشتر به فکر منافع ملي خود باشد. اين نوع اظهارات ترامپ به گرايش او به کاهش نقش بين‌المللي ايالات متحده و سياست انزواجويي تعبير شده است.

دونالد ترامپ در طول 90 دقيقه مناظره چندين بار از توافق هسته‌اي با ايران به شدت انتقاد کرد و در مقابل هيلاري کلينتون از اين توافق دفاع کرد.

به گزارش بي‌بي‌سي، دونالد ترامپ گفت که روند منجر به دستيابي به توافق هسته‌اي را هيلاري کلينتون در مقام وزير خارجه وقت آمريکا شروع کرد و افزود: «اين هم يک شاهکار ديگر؛ کشوري که داشت سقوط مي‌کرد، اقتصادش آنقدر خراب بود و نزديک بود زير فشار تحريم‌ها خفه شود، حالا احتمالا در آينده نزديک به يک قدرت بزرگ تبديل خواهد شد.»

کانديداي جمهوري خواهان گفت که در انعقاد اين موافقتنامه «وحشتناک» آمريکا دست کم مي‌توانست شرط‌هايي را در مورد رفتار ايران از جمله در مورد «کره شمالي و يمن و همه آن جاهاي ديگر» منظور کند. وي در اين مورد توضيح بيشتري نداد. نامزد حزب جمهوري‌خواه بار ديگر از اقدام دولت باراک اوباما در مورد پرداخت دارايي مسدود شده ايران در آمريکا انتقاد کرد و آن را «باج‌دهي براي آزادي گروگان‌هاي آمريکايي» در جمهوري اسلامي‌ دانست.

کلينتون از نقش خود در تشکيل گروه 1+5 براي مذاکره هسته‌اي با ايران ابراز رضايت کرد و گفت: «يک سال و نيم را صرف ايجاد ائتلاف بين‌المللي کردم که شامل روسيه و چين هم بود و سنگين‌ترين تحريم‌ها را عليه ايران وضع کرد، ما آنها را به پاي ميز مذاکره کشانديم؛ جان کري، جانشين من [در سمت وزير خارجه] و پرزيدنت اوباما به توافقي با ايران دست يافتند که برنامه اتمي‌ايران را محدود کرد، بدون اينکه حتي يک گلوله شليک شده باشد.» کلينتون گفت که هنگامي‌که به سمت وزير خارجه آمريکا منصوب شد «ايران تا دستيابي به بمب اتمي‌تنها چند هفته فاصله داشت» و افزود که دولت حزب دموکرات موفق شد تلاش ايران را ناکام بگذارد.

وقتي بحث به مسائل نژادي رسيد، پرسش هميشگي محل تولد باراک اوباما هم پيش آمد. ترامپ از شاخص‌ترين چهره‌هايي است که همواره آمريکايي بودن اوباما را زير سؤال برده. ترامپ سعي کرد تقصير را گردن کلينتون بياندازد. گفت اين شايعه را تيم تبليغاتي کلينتون در رقابت‌هاي انتخاباتي سال 2008 راه انداختند. ادعايي که خبرنگاران و کارشناسان بلافاصله رد کردند.

يکي از ويژگي‌هاي اين مناظره، انتقاد هر يک از نامزدها از خصوصيات شخصي و نحوه برخورد طرف مقابل با موضوعات و نامناسب بودن او براي تصدي رهبري آمريکا بود. ترامپ که هرچه مناظره پيش مي‌رفت کلافه‌تر مي‌شد، موقعيت را براي حمله مناسب ديد و نه تنها تصميم‌گيري، که توان بدني و حتي «ظاهر» کلينتون را زير سؤال برد.

هيلاري کلينتون هشدار داد که دونالد ترامپ از روحيه مناسب براي رياست جمهوري برخوردار نيست، به راحتي عصباني مي‌شود و فردي نيست که بتواند ايالات متحده را از جنگ، شايد حتي جنگ اتمي، برکنار دارد. ترامپ در پاسخ با لحني تند گفت: «قدرت داوري من از او [کلينتون] بهتر است، خلق و خوي من به مراتب بهتر است.» اين اظهارات و نحوه اداي آن باعث خنده بعضي از حاضران در جلسه مناظره شد و هيلاري کلينتون هم به طعنه گفت که حق با اوست.

از ترامپ در مورد اين اظهار نظرش سوال شد که گفته بود هيلاري کلينتون ظاهر مناسب يک رئيس‌جمهوري را ندارد. ترامپ با تکرار اين سخن، افزود که رقيب انتخاباتي او فاقد «بنيه» و توانايي لازم است.

کلينتون با يادآوري برخي از اقدامات خود در زمان تصدي وزارت خارجه آمريکا، گفت که ترامپ «موقعي مي‌تواند با من از بنيه و توانايي سخن بگويد که دستاوردي قابل مقايسه داشته باشد.» هيلاري کلينتون افزود: «او کوشيده حرفش را از قيافه ظاهري به بنيه تغيير دهد اما اين مردي است که زن‌ها را خوک، شلخته و سگ توصيف کرده است.» ترامپ در دفاع از خود گفت که در نظر داشت «چيزي خيلي تند» در مورد کلينتون و خانواده او بگويد اما بعدا تصميمش را عوض کرد. او توضيح بيشتري در اين مورد نداد اما پس از خروج از جلسه به خبرگزاري فاکس‌نيوز گفت که به دليل حضور جلسي، دختر آقا و کلينتون در جلسه مناظره، نخواسته بود در اين مورد سخني بگويد. ظاهرا منظور او اشاره به رابطه جنسي بيل کلينتون در زمان تصدي سمت رياست جمهوري بوده است.

در يک جمع‌بندي از نخستين مناظره آقاي کابوي با خانم يانکي مي‌توان گفت که در 20 دقيقه ابتدايي اين مناظره نود دقيقه‌اي دونالد ترامپ نمايش خوبي داشت. با گذشت زمان اين هيلاري کلينتون بود که با همراهي مجري مناظره توانست رقيب را به نوعي گرفتار کند.بلافاصله با پايان يافتن مناظره رسانه‌هاي آمريکايي به نظرسنجي درباره پيروزِ اين مناظره پرداختند. نکته جالب در مورد آمار منتشر شده اين است که رسانه‌هاي نزديک به دموکرات‌ها، هيلاري کلينتون را برنده قلمداد کردند و در مقابل رسانه‌هاي نزديک به جمهوري خواهان دونالد ترامپ را پيروز مناظره معرفي کردند.

روزنامه آمريکايي «هيل» با انتشار نتايج اوليه نظرسنجي خود، نوشت که بر اساس نظرسنجي از 16 هزار نفر، ترامپ با 51 درصد، از کلينتون با 43 درصد آرا پيش است و در اين ميان، 6 درصد از پرسش شوندگان بر اين باورند که مناظره، در دور نخست به تساوي انجاميد.

شبکه تلويزيوني«سي ان ان» در نظرسنجي خود اعلام کرد که کلينتون با 62درصد آرا در برابر 27درصد آراي ترامپ برنده اين مناظره اعلام شد. سي ان ان گزارش داد اين نظرسنجي مشترک که با موسسه ORC درارتباط با نخستين مناظره دو نامزد رياست جمهوري 2016 آمريکا به عمل آمد از مخاطباني که اين مناظره را شاهد بودند، صورت گرفت.

در همين حال نتايج نظرسنجي‌اي که «سي بي اس» پس از اين مناظره انجام داده نيز حاکي از آن است که اين مناظره نتوانسته تاثير چنداني بر نظر آن دسته از راي دهندگان آمريکايي بگذارد که هنوز درباره راي دادن به ترامپ يا کلينتون مردد هستند.سي بي اس اين نظرسنجي را در ميان آن بخش از راي‌دهندگان انجام داده که نمي‌دانند به کلينتون راي دهند يا ترامپ و براي مشخص شدن موضع‌شان منتظر برگزاري مناظرات ديگر هستند.

بنابر نظرسنجي«تايم»، ترامپ با 59 درصد آرا بر 41 درصد کلينتون غلبه کرده است.

در ميان آمارهاي ضد و نقيض نظرسنجي‌ها، ستادهاي انتخاباتي نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا نيز بيکار ننشستند و رقابت را به شبکه‌هاي اجتماعي کشاندند.ستاد انتخاباتي دونالد ترامپ، به سرعت او را پيروزِ مناظره قلمداد و در پيامي‌بر روي تويتر اعلام کرد: «ترامپ، در مناظره 2016 پيروز شد.» در مقابل، «هيلاري کلينتون» در صفحه توييتر خود نوشت: «عرصه رياست‌جمهوري، برنامه پخش زنده تلويزيوني نيست؛ بلکه موضوعي بسيار جدي است.» اين سخن کلينتون، کنايه‌اي به ترامپ است که متخصص شوهاي تلويزيوني است.

با توجه به نتايج متناقض نظرسنجي‌ها مي‌توان گفت که دوئل آقاي کابوي با خانم يانکي برنده مشخصي نداشته است و آنها در راند اول تنها يکديگر را محک زده اند. باتوجه به برنامه اعلام شده که بايد آنها حداقل‌2 مرتبه ديگر در مناظره مقابل يکديگر قرار بگيرند حرف‌هاي تند و تهاجمي ‌براي راند آخر حفظ شده است. دونالدترامپ که توانسته با يک شيب ملايم خود را به نزديکي هيلاري کلينتون نزديک کند، تفنگ خود را سيقل داده است. در طرف مقابل هيلاري کلينتون باتوجه به حمايت سنگين رسانه‌اي قطعا برنامه‌هاي ويژه اي براي آينده تدارک ديده است.

راي‌گيري در انتخابات رياست جمهوري آمريکا روز 8 نوامبر صورت خواهد گرفت و رئيس جمهوري منتخب از اول ژانويه سال آينده کار خود را رسما آغاز خواهد کرد. مطابق معمول، تعدادي نامزد از احزاب و گروه‌هاي مختلف يا به صورت منفرد در اين انتخابات شرکت دارند و معدودي از آنان به تبليغات در سطح ملي هم مبادرت کرده‌اند اما به استثناي نامزدهاي دو حزب اصلي دموکرات و جمهوري‌خواه، احتمال نمي‌رود که هيچکدام بتواند بخش قابل توجهي از آرا را به دست آورند.

تا قبل از راي‌گيري در انتخابات، دو مناظره ديگر بين دونالد ترامپ و هيلاري کلينتون در روزهاي 9 و 19 اکتبر برگزار خواهد شد و نامزدهاي معاونت رياست‌جمهوري از دو حزب جمهوري‌خواه و دموکرات هم در يک مناظره با هم شرکت خواهند کرد.

نظر شما