شناسهٔ خبر: 14176988 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

بانك مركزی منتشر كرد:

آمار نگران‌كننده از كاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت مسکن +نمودار

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای احداث مسکن که در پایان دولت دهم 45 درصد رشد داشت، مطابق آخرین آمار در دولت یازدهم، منفی شده است.

صاحب‌خبر -
سقوط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ساخت مسکن سرويس اقتصاد مشرق - بانک مرکزی از سقوط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ساخت مسکن در دولت یازدهم خبر داد که با توجه به اهمیت بخش مسکن در اقتصاد کشور، نگران‌کننده است.

اهمیت آمار فعالیت‌های ساختمانی و آگاهی از آن از دیرباز مورد توجه پژوهشگران و محققان آماری و برنامه ریزان اقتصادی بوده است، زیرا قسمت قابل توجهی از تشکیل سرمایه ثابت در کشور به این بخش از فعالیت‌های اقتصادی اختصاص دارد و انجام محاسبات ملی بدون داشتن اطلاعات و آمار دقیق از فعالیت‌های ساختمانی نتایج مطلوب نخواهد داشت. 

از طرف دیگر به دلیل تأثیر عظیم فعالیت‌های ساختمانی در میزان تولید و فعالیت بسیاری از صنایع وابسته، می‌توان در بررسی تحولات آتی صنایع کشور، روند فعالیت‌های ساختمانی را نیز ملحوظ داشت. 

از دیدگاه تأمین مسکن و حصول به سطح بالاتری از رفاه در جامعه نیز بررسی و مطالعه میزان سرمایه‌گذاری در ساختمان امری ضروری است، زیرا بدون در دست داشتن آمار فعالیت‌های ساختمانی، طرح، اجرا و ارزیابی برنامه‌های کلان جهت تأمین مسکن از دقت لازم برخوردار نخواهد بود. از دیدگاه سیاست پولی، فعالیت‌های ساختمانی در میزان تقاضای پول به طور مستقیم و غیرمستقیم تأثیر دارد.

آگاهی از روند حجم سرمایه‌گذاری در این بخش از جمله اطلاعات ارزشمندی است که می‌تواند در طراحی و اجرای سیاست‌های پولی مفید واقع شود. 

بر همین اساس، گزارش‌های فصلی بانک مرکزی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه احداث مسکن، اهمیت بالایی در ارزیابی وضعیت بخش مسکن کشور دارد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در فصل بهار سال 1392 یعنی آخرین دوره عملکرد دولت دهم، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ساختمان‌های شروع‌شده 21 درصد، ساختمان‌های نیمه‌تمام 36 درصد و ساختمان‌های تکمیل‌شده 144 درصد نسبت به مدت مشابه سال 1391 رشد داشت. این آمار به خوبی بیانگر رونق بخش مسکن در دولت دهم از جنبه فعالیت بخش خصوصی است.

سقوط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ساخت مسکن

در نیمه اول سال 1392 که هنوز سیاست‌های دولت یازدهم عملیاتی نشده بود، رونق در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مسکن ادامه داشت به طوری که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های شروع‌شده 22 درصد، ساختمان‌های نیمه‌تمام 32 درصد و ساختمان‌های تکمیل‌شده 125 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن، رشد نشان می‌داد.

اما با تغییر دولت یازدهم به علت سیاست‌هایی که اتخاذ شد، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه مسکن به شدت سقوط کرده است.

در نیمه اول سال 1393،‌دیگر خبری از رشدهای دلنواز سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مسکن نبود و در بخش ساختمان‌های شروع‌شده، پس از چند سال رونق، شاهد منفی شدن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بودیم. در بخش ساختمان‌های نیمه‌تمام و تکمیل شده هم رشدهای محدود 13 و 2 درصد را شاهد بودیم.

این روند نزولی در سال 1394، وخیم‌تر هم شد و  بر اساس آخرین گزارش منتشرشده از سوی بانک مرکزی که مربوط به نیمه اول سال 1394 است، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دو حوزه ساختمان‌‌های شروع‌شده و نیمه‌تمام با روند نزولی 9 تا 10 درصدی مواجه بوده است. در آن دوره، فقط حوزه ساختمان‌های تکمیل‌شده با رشد 6 درصدی مواجه بوده که طبیعی است نتیجه تکمیل ساختمان‌هایی است که در دولت قبل، احداث آنها شروع شده بود.

نظر شما