شناسهٔ خبر: 13126013 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا در آستانه آغاز شد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه به نقل از «تدی کز»، دقایقی قبل در کاخ ریاست جمهوری قزاقستان در«آستانه» نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا آغاز به کار کرد.

در این نشست «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان، «سرژ سرکیسیان» رئیس جمهور ارمنستان، «الکساندر لوکاشینکو» رئیس جمهور بلاروس، «الماس بیک آتامبایف» رئیس جمهور قرقیزستان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه حضور دارند.

روسای جمهور کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در این نشست در مورد چشم انداز یکپارچه سازی بیشتر سیستم های اقتصادی کشورهای عضو این اتحادیه، از جمله ایجاد بازارهای مشترک گاز و محصولات نفتی و توسعه همکاری‌های تجاری این اتحادیه با تعدادی از کشورهای خارجی تبادل نظر خواهند کرد.

همچنین در چارچوب این نشست یک سری از ملاقات های دو جانبه روسای جمهور کشورهای عضو شورای عالی اقتصادی اوراسیا، از جمله دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان برنامه ریزی شده است.

روز گذشته نیز در حاشیه این نشست «الکساندر لوکاشینکو» رئیس جمهور بلاروس با «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان دیدار و در مورد مسایل تقویت همکاری های اقتصادی- تجاری، علمی و فنی و فرهنگی و انسان دوستی بین «مینسک» و آستانه تبادل نظر کردند.

اعضای این شورا برای یک بار در سال گردهم می‌آیند. تصمیمی که آن‌ها در این نشست اتخاذ می‌کنند برای همه کشورهای عضو لازم الاجرا می‌باشد.

قزاقستان تصویب توافق نامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در اکتبر سال 2014 به امضا رساند و در اوایل سال 2015 به مرحله اجرا درآورد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال حاضر از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل‌شده و مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن‌ در سال 2013 میلادی حدود 4 تریلیون دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) است.

با آغاز کار اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بازار بزرگی در چارچوب قوانین سازمان تجارت جهانی ایجاد می‌شود، تجارت میان اعضا بهبود می‌یابد و تسهیلات بسیاری را در این زمینه برای کشورهای عضو به ارمغان می‌آورد.

در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.

روسیه، بلاروس و قزاقستان، 3 کشور پایه‌گذار پیمان اقتصادی اوراسیا پیش‌ از این اتحادیه گمرکی اوراسیا را در سال 2010 بنیان نهاده بودند. با عملیاتی شدن اتحادیه اقتصادی اوراسیا، مبادلات تجاری میان کشورهای عضو با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

از مهمترین اهداف این اتحادیه برداشت و حذف تدریجی قوانین گمرکی داخلی این کشورها در داخل اتحادیه و همچنین قرار دادن تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو این اتحادیه و هماهنگ سازی روندهای گمرکی این کشورها می‌باشد. به این ترتیب یکسان‌سازی گمرکی آن از جمله منطبق سازی اسناد، میان 3 کشور انجام گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما