شناسهٔ خبر: 12615330 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همايش ملي غار كرفتو مي تواند به ثبت جهاني اين اثر تاريخي كمك كند

سنندج- ايرنا- رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان كردستان گفت: برگزاري همايش ملي غار كرفتو مي تواند به تهيه مستندات براي ثبت جهاني اين اثر تاريخي در يونسكو كمك كند.

صاحب‌خبر -

بهرام نصرالهي زاده روز شنبه در جلسه هماهنگي برگزاري نخستين همايش ملي غار كرفتو افزود: استان كردستان داراي پتانسيل و ظرفيت هاي بسيار خوبي در بخش گردشگري بوده و بسياري از آثار باستاني و تاريخي اين استان هنوز ناشناخته باقي مانده است.
وي اضافه كرد: برگزاري همايش ملي غار كرفتو مي تواند نقطه آغازي براي تهيه مستندات و شناسايي ابعاد اين اثر تاريخي، طبيعي باشد كه مي تواند به ثبت جهاني اين اثر تاريخي و كم نظير كمك كند.
وي اظهار كرد: مجموعه مقالات علمي اين همايش در صورت چاپ شدن مي تواند منابع مكتوب و مستند علمي بسيار خوبي براي محققان و انديشمندان اين اثر تاريخي باشد.
نصرالهي زاده در خصوص محل برگزاري همايش ملي غاركرفتو نيز گفت: يكي از اهداف برگزاري اين همايش ملي، شناسايي قابليت ها و توانمندي هاي شهرستان ديواندره در حوزه گردشگري بوده و به همين خاطر اين همايش با همكاري اقشار مختلف مردم، در اين شهرستان برگزار مي شود.
فرماندار سنندج نيز در اين نشست گفت: در بسياري از سفرنامه هاي شرق شناسان اروپايي از غار كرفتو نام برده شده و اين اثر تاريخي مي تواند زمينه را براي جلب سرمايه گذار در بخش زيرساخت هاي گردشگري ديواندره فراهم كند.
ابراهيم زارعي افزود: وجود دو اثر تاريخي و مهم ديگر تخت سليمان تكاب و منطقه زيويه با غار كرفتو مي تواند يك مثلث گردشگري را در منطقه تشكيل دهد و مورد توجه گردشگران و تورهاي مختلف گردشگري آثار تاريخي، غارشناسي و زمين شناسي به منطقه باشد.
وي اضافه كرد: برگزاري اين همايش ملي مي تواند در شناسايي بيشتر اين اثر تاريخي بسيار مهم و موثر باشد و زمينه را براي بررسي و مطالعه بيشتر ديگر آثار تاريخي و باستاني را در منطقه، فراهم سازد.
فرماندار ديواندره هم در اين نشست گفت: تمامي تمهيدات لازم براي برگزاري اين همايش ملي آماده شده و بسياري از شهروندان و معتمدان اين شهرستان براي همكاري در اجراي اين همايش اعلام آمادگي كردند.
بهرام فاتحي افزود: 15 مهمانسراي ادارات با امكانات مورد نياز براي اسكان مهمانان همايش آماده شده است و برخي از شهروندان نيز منازل مسكوني خود را براي اسكان مهمانان در اختيار فرمانداري قرار داده اند.
وي از خبرنگاران و اصحاب رسانه در كردستان نيز خواست در ايام برگزاري اين همايش با پوشش خبري خود زمينه را براي شناسايي اين اثر تاريخي در سطح منطقه فراهم سازند.
نخستين همايش ملي غار كرفتو قرار است روزهاي ششم و هفتم خرداد ماه سال جاري با حضور جمعي از انديشمندان و صاحب نظران آثار تاريخي و باستاني داخلي و خارجي و مسوولان اجرايي كشور و استاني با همكاري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان، مركز تحقيقات كردستان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج و فرمانداري ديواندره برگزار شود.
غار كرفتو يك غار آهكي است كه در دوران سوم زمين‌شناسي شكل گرفته‌ و بخش‌هايي از اين غار دست‌كند بوده و كتيبه‌هايي از دوران پيش از تاريخ دارد. اين غار، در بخش كرفتو از توابع ديواندره واقع شده و به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده‌ است.
كتيبه‌ اي يوناني بر سردر يكي از اتاق‌هاي طبقهٔ سوم اين غار وجود دارد كه از اين غار به عنوان معبد هراكلس نام برده‌ شده و در معماري آن علاوه بر ايجاد اتاق‌ها و راهروهاي عبوري، سعي شده تا اتاق‌ها با هم مرتبط باشند. بر ديوارهاي غار در بعضي از اتاق‌ها نقوشي به صورت تجريدي از حيوانات، انسان و گياه حجاري شده ‌است.
اين غار حدود 750 متر طول دارد و كشف تراشه‌هاي سنگي در طبقهٔ چهارم و محوطهٔ بيرون غار مي‌تواند نشانه‌اي از استفاده انسان در دوران پيش از تاريخ از اين غار بوده و نمونه سفال‌ها و اشياي به دست آمده، ادامه سكونت انسان را در طول دوران تاريخي اشكاني و ساساني و سده‌هاي ششم تا هشتم هجري را مسجل مي‌سازد.
شهرستان ديواندره در شمال كردستان و در 100 كيلومتري مركز استان واقع شده است.
3020/6108

نظر شما