شناسهٔ خبر: 11900900 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

میزان صرفه جویی دولت با حذف یارانه ها

صاحب‌خبر -
اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۹۵ در جریان بررسی لایحه بودجه تصویب کردند دولت باید یارانه سه دهک پردرآمدی را حذف کند که حدود ۲۴ میلیون نفر را شامل می شود و منابع آزاد شده را به بخش اشتغال با اولویت افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اختصاص دهد.

به گزارش نامه نیوز، این اتفاق در شرایطی رخ داده است که حذف یارانه ثروتمندان از سال گذشته آغاز شده است و علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از حذف حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از غیرنیازمندان از دریافت یارانه در سال ۹۴ خبرداده و اعلام کرده است درصد کمی از کسانی که یارانه آنها حذف شد، اعتراض داشتند و یارانه معترضان نیز با پرکردن فرم به طور موقت برقرارشد؛ ولی در سال ۹۴ در مجموع ۳میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از دریافت یارانه حذف شدند.

البته این در شرایطی است که دولت در سال گذشته ملزم به حذف یارانه نقدی حدود ۵.۵ میلیون نفر بود که در نهایت موفق به حذف یارانه نقدی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شد.

بررسی ها نشان می دهد در شرایطی که دولت بتواند یارانه نقدی ۲۴ میلیون نفر را در سال جاری حذف کند رقمی بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان در پرداخت یارانه نقدی صرفه جویی کرده است که با توجه به محدودیت دولت در تامین منابع مالی این میزان صرفه جویی رقم قابل توجهی به شمار می رود.

اما اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۹۵ در مجلس ۶ گروه را نیز به منظور حذف یارانه نقدی به دولت معرفی کرده اند. بر همین اساس کلیه تجار و صاحبان مشاغل آزاد که درآمد سالیانه آنها حداقل ۳۵ میلیون تومان است در سال جاری نباید یارانه نقدی دریافت کنند.
همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، قضات ، اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و دولتی و غیر دولتی، پزشکان و دندانپزشکان از دریافت یارانه نقدی حذف خواهند شد.

کلیه کارکنان دولت و قوای سه گانه ، شهرداری ها و کلیه موسسات عمومی و موسسات عمومی غیردولتی و کلیه کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری، کلیه حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تأمین اجتماعی و همه دریافت‌کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی که دریافتی سالیانه آنها از ۳۵ میلیون تومان بیشتر است، نیز از دریافت یارانه نقدی محروم خواهند شد.

علاوه بر این کلیه مدیران و اعضای هیئت مدیره و بازرسان شرکت های دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی، کلیه مدیران و اعضای هیئت مدیره و روسا و معاونین مناطق و شعب بانک ها و بیمه ها و موسسات مالی و اعتباری، کلیه کارکنان و اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیشتر از ۳۵ میلیون تومان است، یارانه نقدی دریافت نخواهند کرد.

با تصمیم اعضای کمیسیون تلفیق کلیه ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز از دریافت یارانه منع شدند و همچنین کلیه کسانی که در ۳ دهک بالای درآمدی هستند و در گروه های یاد شده ذکر نشدند نیز یارانه نقدی دریافت نخواهند کرد.

نظر شما