شناسهٔ خبر: 1125484 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/پیگیری یک پرونده/

مدیر میراث تهران: از خطاکاران دفاع نخواهم کرد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: اگر برایم مسجل شود که کسی در این اداره کل خطا می‌کند، به اندازه‌ی خطایش با او برخورد می‌کنم.

صاحب‌خبر -

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: اگر برایم مسجل شود که کسی در این اداره کل خطا می‌کند، به اندازه‌ی خطایش با او برخورد می‌کنم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گزارشی که روز گذشته (دوشنبه، 10 شهریورماه) منتشر کرد، به روندی اشاره کرد که در نهایت، تخریب کامل «سرای دلگشا» واقع در بازار تاریخی تهران را سبب شد. در گزارش یادشده، به اسنادی استناد شد که به امضای معاون وقت اداره‌ی میراث فرهنگی استان تهران و مسوول فعلی «شورای ثبت آثار تاریخی» در همین اداره کل رسیده است.

در همین رابطه خبرنگار ایسنا با رجبعلی خسروآبادی - مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران - که فرد یادشده اکنون در اداره‌ی تحت مدیریت او مشغول فعالیت است، گفت‌وگویی انجام داد.

خسروآبادی در این گفت‌وگو، خطا را دو نوع اداری و حقوقی دانست و توضیح داد: اگر خطا، یک خطای اداری باشد، شخص خاطی به اداره‌ی تخلفات اداری معرفی می‌شود، ولی اگر خطا، حقوقی و قانونی باشد و به‌نوعی به بیت‌المال خسارت وارد شود، خطاکار باید به دادگاه برود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری تهران همچنین با تأکید بر این‌که در وضعیت کنونی حتما از کارمندش توضیح خواهد خواست، گفت: نخستین سوالم این است که چرا یک نفر باید کاری انجام دهد که دیگران را به شبهه بیندازد یا درباره‌ی او، شایعه ایجاد شود.

او تأکید کرد: من در تمام جلساتی که با کارمندانم داشته‌ام، به آن‌ها اعلام کرده‌ام که در دوران مدیریتم، از هیچ خطاکاری دفاع نخواهم کرد و معتقدم، این‌گونه اقدامات برای سالم‌سازی یک اداره لازم است؛ اما نباید فراموش کرد که این کار، با حکم دادن تفاوت می‌کند.

وی گفت: در هیچ دوره‌ای، هیچ‌کدام از کارشناسان میراث فرهنگی به‌عنوان رییس شورای ثبت، رییس شورای حریم یا رییس شورای فنی نبوده‌اند و مدیرکل هر استان رییس این‌گونه شوراها بود و معمولا دبیر شورای فنی معاون میراث فرهنگی هر استان است و بقیه‌ی آن‌ها، یکی از کارکنان می‌تواند باشد.

او در ادامه بیان کرد: وظیفه‌ی من، گزینش کارمندان نیست، چراکه در هر سازمانی، یک سیستم گزینش وجود دارد که موظف به انجام این کار است.

خسروآبادی با بیان این‌که من تعیین‌کننده‌ی خطاهای کارمندانم نیستم، ادامه داد: در حوزه‌ی فعالیت کارمندانم، موظف به پاسخگویی هستم و اگر خطا کنند، باید مراقب خطا کردن خود باشند؛ اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که اگر آدم نداند، به ذهن چه کسی پا می‌گذارد، شاید خطای استراتژیک برای خودش به‌وجود آورد؛ هر شخصی باید بداند، یک قیامتی وجود دارد و باید جواب اعمال و حرف‌هایی را که زده است، در آن دنیا بدهد.

او همچنین با اشاره به موضوع تخریب سرای دلگشا، تأکید کرد: اگر درباره‌ی «سرای دلگشا» برایم مسجل شود که کارمندم خطا کرده، این موضوع را گزارش می‌دهم که یک شخصی خطا کرده است؛ سپس دایره‌ی تخلفات اداری صحت و سقم موضوع را بررسی می‌کند. هرچند در حال حاضر پرونده‌هایی در دایره‌ی تخلفات اداری در دست بررسی است که ان‌شاءلله به‌زودی نهایی می‌شوند.

خسروآبادی خطاب به خبرنگار ایسنا نیز گفت: شما نیز به‌راحتی نگویید که یک شخص، فلان خطا را کرده است. اگر سخن براساس حدس و گمان باشد، احتمال اشتباه بودن آن زیاد است. یک قاضی خبره باید در این زمینه نظر دهد.

او در ادامه، با اشاره به راه‌اندازی «امور مراجعان» و شورای فنی در اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و تأکید بر این‌که هیچ‌کدام از کارشناسان را در شورای فنی عضو نکرده‌ است، گفت: این کار را نکردم تا برای آن‌ها چنین شایعاتی ایجاد نشود و همچنین با قطع ارتباط مستقیم با متقاضیان و انجام پیگیری‌ها از طریق «امور مراجعان» سعی شده تا کارشناسان کمتر در معرض این‌گونه اتهام‌ها قرار گیرند.

خسروآبادی اظهار کرد: فکر می‌کنم اگر در اداره‌ها با سالم‌سازی، افراد سالم جلوتر کشیده و مطرح شوند، افراد ناسالم نمی‌توانند به دستگاه‌های دولتی وارد شوند. اگر ما به این موضوع ورود پیدا نکنیم، عده‌ای که آب گل‌آلود را دوست دارند، در فرصت مناسب، از آن ماهی می‌گیرند. آن‌ها نمی‌خواهند سازمان میراث فرهنگی سالم شود.

او در پایان با اشاره به وجود یک قاضی آشنا و مسلط به مباحث میراث فرهنگی در دیوان عدالت اداری، افزود: با نهایی شدن این اقدام، بسیاری از اتفاق‌هایی که تا کنون در میراث فرهنگی با آن مواجه شده‌ایم، دیگر رخ نخواهند داد.

انتهای پیام

نظر شما