شناسهٔ خبر: 26186669 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

«دلِ این سرا گشاد است...»

«اگر لودر در سرای دلگشا کار کند، میراث فرهنگی استان تهران جلو آن می‌خوابد.»

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ماجرا از اواسط سال ۸۹ آغاز شد، زمانی‌که سرای قاجاری دلگشا با پلاک ۹۳۴ جدید درست مقابل و در حریم کاخ تاریخی گلستان که پرونده‌اش آن زمان در فهرست موقت یونسکو بود، تخلیه و ناگهان تخریب شد تا یک مجتمع تجاری جای آن بالا برود. مجتمعی که نخست مجوز ۱۵ طبقه ساخت‌وساز داشت و با پیگیری‌های میراث فرهنگی و هشدار رسانه‌ها در پنج طبقه باقی ماند.

از پیگیری‌های بی‌نتیجه میراث فرهنگی تا همین دو سال پیش و ناامیدی «محمدعلی نجفی» در دوران ریاستش در سازمان میراث فرهنگی که اعلام کرد «کار بیشتری برای حریم کاخ گلستان از دست‌مان برنمی‌آید» که بگذریم، یک چیز از همان زمان مشخص بود، اتفاقی که صدایِ «حکیمی‌پور»، عضو وقتِ شورای شهر - را هم درآورد و نسبت به بی‌توجهی مالکِ بنا برای کاهش چند مترِ دیگر از سرای دلگشا معترض شد.

حتی تاکیدها و موارد قانونی - که از حدود چهار سال پیش در هفته میراث فرهنگی «طالبیان» و «مسجدجامعی» را در تهرانگردی‌شان به بازار کشاند - و قول و قرارهای قانونی که مالک بنا را موظف به تخریب یک طبقه و نیم دیگر در مقابل کاخ جهانی گلستان می‌کرد هم ها امروز هیچ تاثیری نداشته‌اند. هرچند مسجدجامعی در آن زمان در پاسخ به این پرسش که چقدر می‌توان به وعده مالک سرای دلگشا درباره‌ی حفظ ارتفاع مجاز در مجتمع تجاریِ در حال ساخت اعتماد کرد؟ گفت‌: این اتفاق به بررسی نیاز دارد، البته شهرداری تهران ابزارهایی برای اعمال مدیریت خود در چنین زمان‌هایی دارد.

احمد حکیمی‌پور  ۱۸ آبان  سال ۹۵، در تذکر پیش از دستور خود و در جلسه سیصدوچهارم شورای شهر تهران با بیان اینکه در ۲۷ اسفندماه سال ۹۲ درخصوص وضعیت سرای دلگشا که در حریم کاخ گلستان قرار دارد، هشدار و تذکر داده بود؛ «کاخ گلستان تنها اثر پایتخت است که ثبت جهانی شده، اما متاسفانه فعالیت سرای دلگشا در حریم این اثرِ ثبتی و عدم رعایت ارتفاع، قطعا موجب برخورد قهری یونسکو خواهد شد.»

اما این وضعیت تا همین جا پیگیری شد، چون حتی اول آذرماه  سال ۹۵ نیز محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه به ایسنا گفت: باید درباره‌ی سرای دلگشا بر اساس ضوابط حریم میراث جهانی کارها انجام شود، چون موضوع ملی است.

او با بیان این‌که بارها به شهرداری و دادگاه اعلام شده که رعایت ضوابط حریم کاخ گلستان تعهد دولت و کشور است، تاکید کرد: اگر آن‌ها امروز رعایت نشوند، در آینده با مشکلات جدی‌تری روبرو خواهیم بود. تخریب یک طبقه و نیم اضافه از این سرا که حریم کاخ جهانی گلستان را مخدوش کرده درست مشابه ضوابط یونسکو در کمیسیون ماده ۵ تصویب شده است و باید آن ارتفاع کوتاه شود، اما به طول انجامیدن این اقدام تا امروز به دلیل فرایند قضایی بوده است، هرچند لازم است شهرداری تلاش بیشتری برای انجام کار داشته باشد.

اما در این شرایط به نظر می‌رسد یا فرایند قانونی بعد از گذشت دو سال به نتیجه نرسیده یا شهرداری نتوانسته تلاش بیشتری برای تعدیل این سرا انجام دهد!

اما دلاور بزرگ‌نیا مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران که حدود سه ماه است از میراث فرهنگی استان مازندران به این اداره کل در استان تهران آمده، روز گذشته دوشنبه ۲۸ خرداد، در مقابل این جمله که «سرای دلگشا برخلاف همه صحبت‌ها و پیگیری‌ها هنوز تعدیل نشده و کار در کارگاه آن ادامه دارد» می‌گوید: با تعجب می‌گوید: «آخرین مکاتبه ما پافشاری بر تعدیل بخش عقبی برج بود که باید در مقابل کاخ جهانی گلستان کوتاه بیاید.»

او سپس در مقابل این جمله که چرا براساس قوانین میراثی فرهنگی در مقابل این ساخت‌و ساز نمی‌توانیم پروژه را تا زمانی که بخش مورد نظر تعدیل نشود، متوقف کنیم، با لبخند اظهار می‌کند: «اگر بولدوزر را برای کار راه بیندازند، میراث فرهنگی جلو آن می‌خوابد.»

با وجودِ همه‌ی این تفاسیر به نظر می‌رسد دلِ این سرا و مالک‌اش آن قدر گشاد است که اگر تا چندین ده سال دیگر هم ارزیابان یونسکو بروند و بیایند و از کاخ جهانی گلستان دیدن کنند، برایشان هیچ اهمیتی ندارد که حتی جهانی ماندن یک اثر در پایتخت چه قدر می‌تواند برای این کلان شهر صنعتی موثر باشد، آن‌ها فقط کارشان را می‌کنند!

انتهای پیام

نظر شما