شناسهٔ خبر: 10992777 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

"معیشت، امنیت و پیشرفت" شعار اصولگرایان در انتخابات است/ برنامه جامع اقتصادی اصولگرایان برای مجلس دهم

سخنگوی شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان گفت: شعار اصولگرایان در انتخابات"معیشت، امنیت و پیشرفت" است.

صاحب‌خبر -
حداد عادل در نشست خبری:
به گزارش خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان، غلامعلی حدادعادل سخنگوی شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان که ظهر امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، اظهارداشت: این شورا که 22 نفر عضو داشت و از 9 جبهه تشکیل شده بود در نهایت به یک فهرست واحد 30 نفره از نامزدهای اصولگرا برای مجلس دهم دست پیدا کرد.

وی در ادامه با اشاره به فهرست انتخاباتی اصولگرایان برای انتخابات مجلس گفت: امیدواریم در روز هفتم اسفند ملت ایران با حضور پرشکوه خود در شکل گیری انتخابات سالم و با رقابت سالم جلوه دیگری از مردم سالاری دینی را در جمهوری اسلامی ایران و در مقابل چشم جهانیان به نمایش بگذارند.

حداد عادل با بیان اینکه انتخابات فرصت مناسبی برای کشور است، افزود: من همواره تاکید داشته ام که انتخابات فرصت مناسبی است که رقابت جناح‌ها ظاهر آن است ولی باطن آن، احساس هویت سیاسی در یک ملت است  که این نتیجه به مراتب از پیروزی و شکست جناحین در کشور مهم‌تر است.

* فرآیند دستیابی اصولگرایان به فهرست واحد 30 نفره

وی در ادامه با اشاره به فرآیند دستیابی به فهرست 30 نفره اصولگرایان برای انتخابات مجلس دهم گفت: در فرآیند مذکور چندین مرحله طی و از ابتدا یک کارگروه از جانب شورای ائتلاف مامور بررسی فهرست انتخاباتی اصولگرایان شد، در مرحله اول 190 نفر از داوطلبان مجلس برای حوزه تهران اصولگرا شناخته شدند، این تعداد در مرحله بعد به 128 نفر رسید و پس از بررسی‌های مجدد این تعداد به 45 و نهایتا به فهرست 30 نفره معطوف شد.

سخنگوی ائتلاف اصولگرایان در ادامه با بیان اینکه در نوبت بررسی و انتخاب نامزدها برای ائتلاف طی چندین مرحله از فعالان و روسای تشکلها و احزاب سیاسی دعوت شد، گفت: همچنین در جریان بررسی و انتخاب نامزدها ما جلسه‌ای با نامزدهای انتخابات اصولگرایی برای انتخابات هم داشتیم.

وی در ادامه گفت: برای انتخاب نامزدها جهت حضور در لیست اصولگرایان دو مرحله نظرسنجی از مردم انجام شد تا اینکه کارگروه مذکور قبل از آنکه به اسامی مشخص در فهرست اصولگرایان برسد معیارهایی را برای تامین نامزدهای نهایی به تصویب رساند.

* تهیه فهرست بر اساس شایستگی، کارآمدی و نوآوری

وی با اشاره به معیارهای تعیین نامزدهای اصولگرا در شورای مرکزی اصولگرایان گفت: در این شورا معیارهایی چون شایستگی و صلاحیت، کارآمدی و تخصص، مقبولیت، تجربه و نوآوری مد نظر قرار گرفت، با تعیین این معیارها تلاش شد تا فهرستی تهیه شود که همه جهات در آن رعایت شود.

حداد عادل در ادامه با اشاره به شعار انتخاباتی اصولگرایان در انتخابات گفت: اصولگرایان در این انتخابات شعار "معیشت، امنیت، پیشرفت" را برای خود انتخاب کرده اند چرا که ما تصور می‌کنیم این سه مفهوم ظرفیت این را دارد تا مقاصد ما را در مجلس دهم در بر بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: در فهرست ائتلاف اصولگرایان، 12 نفر متخصص اقتصادی، 6 نفر متخصص حوزه اجتماعی،10 نفر متخصص حوزه فرهنگی و عده‌ای هم در حوزه علمی،‌فناوری و دفاعی حضور دارند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم افزود: 25 نفر از فهرست 30 نفره اصولگرایان در تهران مدرک تحصیلی دکترا و 5 نفر نیز مدرک کارشناسی ارشد و یا تحصیلات حوزوی  دارند.

وی افزود: همچنین در فهرست اصولگرایان  4 نفر روحانی و 6 نفر خانم حضور دارند.

سخنگوی ائتلاف اصولگرایان با بیان اینکه 12 نفر از نامزدهای فهرست اصولگرایان چهره‌های جدید هستند، گفت: این افراد سابقه نمایندگی در گذشته نداشته‌اند بر همین اساس ما سعی کردیم با حضور این افراد در فهرست، یک ترکیب متوازن از نیروها و چهره‌های جدید را شکل دهیم. 

حداد عادل در ادامه با اشاره به رده بندی نامزدهای ائتلاف اصولگرایان از نظر سن و سال اظهار داشت: از مجموع 30 نامزد اصولگرا، 4 نفر بین 30 تا 40 سال،4 نفر بین 40 تا 50 سال، 12 نفر بین 50 تا 60 سال، 8 نفر بین 60 تا 70 سال و 2 نفر بالاتر از 70 سال هستند که در مجموع متوسط سن نامزدهای اصولگرا 54.6 سال است .

سخنگوی ائتلاف اصولگرایان  با بیان اینکه در فهرست اصولگرایان تعداد قابل توجهی استاد دانشگاه حضور دارد، بیان داشت: 15 نفر از فهرست مذکور سابقه مدیریت ارشد از ریاست قوه، معاونت رئیس جمهور، وزارتخانه و  همچنین عضویت در هیئت رئیسه مجلس را در کارنامه کاری خود دارند.

حداد عادل در تشریح گرایش سیاسی فهرست 30 نفره نامزدهای اصولگرایان در انتخابات نیز گفت: در این فهرست، 9 نفر وابسته به هیچ تشکلی نیستند، 7 نفر از جبهه پایداری ، 6 نفر از جبهه پیروان خط امام و رهبری، 6 نفر از جمعیت ایثارگران و همچنین 2 نفر هم از سایر گروه‌ها حضور دارند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تخریب‌ها علیه فهرست ائتلاف اصولگرایان گفت: مشاهده تخریب علیه فهرست اصولگرایان دور از انتظار نیست چرا که عده‌ای امیدوار بودند تا اصولگرایان به وحدت نرسند و قبل از وصول وحدت افتراق بینشان دیده شود.

حداد عادل با بیان اینکه نه تنها برخی علیه فهرست اصولگرایان تخریب‌گری کردند بلکه حتی این تخریب‌گری شامل تک تک افراد لیست اصولگرایان هم شد، بیان داشت: احتمال می‌دهیم تخریب‌گری برخی علیه فهرست اصولگرایان در روزهای آینده هم ادامه داشته باشد، ما این موضوع را بداخلاقی سیاسی می‌دانیم و خصوصا از احزابی که خود را مدافع اخلاق می‌دانند انتظار داریم تا درگیر جریانهای تخریب‌گر نشوند.

* همدلی اصولگرایان با دولت مانع نقد مشفقانه نمی‌شود

سخنگوی ائتلاف اصولگرایان همچنین گفت: تجربه در چهار دوره بعد از انقلاب این را نشان داده که هر دولتی دوست دارد مجلس را در اختیارات داشته باشد تا از این طریق مثلا اگر لایحه‌ای را به مجلس ارائه داد نمایندگان با آن موافقت کنند.

وی با بیان اینکه تجربه ثابت کرده مجالس هرچه مستقل‌تر باشند به نفع مردم خواهد بود، افزود: اظهار تمایلات مبنی‌بر اینکه مجلس آینده چنین و چنان باشد قابل درک است ولی نباید این نکته را فراموش کرد که مردم همواره مجلسی را می‌پسندند که بتواند به درستی نظارت کند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم در ادامه با اشاره به تعامل اصولگرایان با دولت یازدهم گفت: مبنای اصولگرایی در تضعیف دولت نبوده و همواره مبانی اصولگرایی بر پایه همدلی و همزبانی با دولت است.
 
وی با بیان اینکه همدلی مانع نقد مشفقانه به دولت نمی‌شود، گفت: امیدواریم مجلس آینده مجلسی مستقل و با اقتدار باشد تا از این طریق حاکمیت ملت را نشان دهد.

* برنامه‌ای برای تخریب سایر فهرست‌های اصولگرایی نداریم

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم در ادامه در پاسخ به سوالی درباره مخاطبین اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم، گفت: قطعا مخاطب اصولگرایان همان کسانی هستند که در ادوار گذشته به این طیف رای داده‌اند و اگر من بخواهم در یک جمله درباره این موضوع صحبت کنم، باید بگویم که با توجه به مواضع اصولگرایان و حوادث و اتفاقات گذشته، مخاطبین اصولگرایان همان مردمی هستند که در روز 9 دی در سراسر کشور اجتماع کردند. بنابراین ما مدافع ارزشهایی هستیم که مردم از ما مطالبه می‌کنند.

حداد عادل در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره سایر فهرست‌های اصولگرایی در کنار فهرست ائتلاف اصولگرایان در انتخابات گفت: ما با فهرست‌های دیگری که اصولگرایان در انتخابات منتشر کنند نه مخالفیم و نه این فهرست‌ها در اختیار ماست تا بخواهیم از انتشار آنها جلوگیری کنیم.

وی افزود: ممکن است برخی اصولگرایان بخواهند مخلوطی از سلایق مختلف را در قالب لیستی در انتخابات منتشر کنند که تصمیم‌گیری در این رابطه بر عهده اغلب این گروه‌هاست اما اگر در این فرصت بنده بخواهم مواضع ائتلاف اصولگرایان را در این رابطه مشخص کنم، باید بگویم که ائتلاف اصولگرایان برنامه‌ای برای تخریب سایر فهرست‌های اصولگرایی در انتخابات ندارد.

*برنامه جامع اقتصادی اصولگرایان برای مجلس دهم

نماینده مردم تهران در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه اگر اصولگرایان اکثر کرسی‌های مجلس دهم را بدست بیاورند درباره مشکلاتی از قبیل بیکاری و خروج از رکود چه برنامه‌ای خواهند داشت، گفت: اصولگرایان همواره معیشت مردم را مقدم بر هر موضوع دیگری می‌دانند.

وی افزود: اصولگرایان در مجلس نهم تلاشهای زیادی برای بهبود وضع اقتصادی و رفع موانع تولید و همچنین مهار تورم داشته‌اند.

حداد عادل در ادامه با اشاره به برنامه اقتصادی اصولگرایان در مجلس دهم گفت: اصولگرایان برای مجلس دهم برنامه اقتصادی مفصلی در راستای مهار تورم، خروج از رکود، معیشت و همچنین بیکاری جوانان دارند که در زمان مقتضی درباره آن توضیحات بیشتری داده خواهد شد.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور اعضای 30 نفره اصولگرایان در سایر لیست‌‌های انتخاباتی گفت: دیدگاه شورای ائتلاف اصولگرایان در مورد این موضوع این است که افراد حاضر در فهرست اصولگرایان در فهرستهای دیگر نباشند.

حدادعادل در ادامه درباره ضرورت توجه جریان‌های سیاسی کشور به مرّ قانون در انتخابات نیز گفت: انتخابات یک حرکت فراگیر مهم ملی است، اگر در یک مسابقه بزرگ سیاسی انضباط و قانون حاکم نباشد ممکن است انتخابات به جای فرصت به تهدید مبدل شود  بنابراین در این عرصه بزرگ سیاسی قانون باید حاکم باشد .

* برخی جریانات در رقابتها "جرزنی" نکنند

سخنگوی شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان ادامه داد: امیدواریم همه جریان‌های سیاسی آنقدر بصیرت و درک ملی داشته باشند که نخواهند در انتخابات قواعد بازی را به هم بریزند و یا اینکه بعد از پایان رقابتهای انتخابات "جرزنی" کنند که ما شاهد نمونه آن در سال 88  بودیم. 

وی در ادامه با بیان اینکه اصولگرایان به سلامت انتخابات در کشور اعتقاد دارند بیان داشت: اصولگرایان همواره به تصمیم مردم در انتخابات احترام می‌گذارند. 

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت اعضای جبهه پایداری‌ در لیست ائتلاف اصولگرایان در انتخابات گفت: در فهرست 30 نفره اصولگرایان اصل بر سهم‌دهی به احزاب نبوده و کارگروه شورای مرکزی ائتلاف از ابتدا بنا نداشته که به احزاب سهمیه بدهد بنابراین اعضای فهرست انتخاباتی اصولگرایان به طور طبیعی از میان 190 ثبت نام کننده و با رعایت نظر سنجی‌ها نهایی شده اند. 

وی افزود: در واقع ترکیب مد نظر در فهرست انتخاباتی اصولگرایان نتیجه تصمیم گیری بوده یعنی ما با رعایت مجموع ملاحظات انتخاب خود را بر اساس شایستگی، مقبولیت، تخصص و نوآوری افراد انجام داده‌ایم. 

حداد عادل در ادامه با بیان اینکه جای خالی زیادی برای نمایندگان جدید در فهرست اصولگرایان نداشتیم، تاکید کرد: ما نمی‌توانستیم از تجربه موجود نمایندگان فعلی صرف نظر کنیم بنابراین قدرت انتخاب زیادی نداشتیم و میدان انتخابمان وسیع نبود لذا نهایتا ناچار شدیم تعدادی از نمایندگان فعلی و برخی از نیروها را کنار بگذاریم البته مفهوم این کنار گذاشتن بدین معنا نیست که آنها اصولگرا نبودند فقط واقعیت این است که ما ظرفیتمان محدود بود و داوطلبان چند برابر بودند. 

وی افزود: معتقدم اصولگرایانی که خواهان پیروزی اصولگرایی در انتخابات هستند در نهایت کاری نخواهند کرد که رای اصولگرایی در انتخابات شکسته شود. 

حداد عادل در ادامه با اشاره به پشتیبانی آیات یزدی، مصباح و موحدی کرمانی از ائتلاف اصولگرایان گفت: فعالیت ائتلاف اصولگرایان با پشتیبانی و هدایت اصولی این بزرگان آغاز شد چرا که جلسات شورای مرکزی ائتلاف هم به ریاست آیت‌الله موحدی کرمانی تشکیل می‌شد که ما در همه مراحل از راهنماییهای ایشان و کل جامعه روحانیت مبارز بهره‌مند شدیم.

* لاریجانی از ائتلاف استقبال نکرد

سخنگوی ائتلاف اصولگرایان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم حضور طیف لاریجانی در لیست اصولگرایان گفت:  ما از ابتدای شکل گیری ائتلاف از طیف  لاریجانی برای شرکت در جلسات ائتلاف دعوت کردیم. 

وی با بیان اینکه طیف سیاسی نزدیک به لاریجانی در مجلس همواره از تمایلش به جریاناتی چون اعتدال و حامیان دولت سخن به میان می‌آورد،‌ادامه داد: بنده معتقدم لاریجانی خودش از ائتلاف استقبال نکرد وگرنه اگر می‌خواستند می‌توانستند نماینده‌ای را به جلسات ائتلاف بفرستند اما با این حال بنده باید بگویم که تعدادی از نفرات در فهرست اصولگرایان عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس هستند که در واقع به لاریجانی گرایش بیشتری دارند.

* تکذیب رقابت اصولگرایان برای ریاست مجلس دهم

حداد عادل در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا شما به ریاست مجلس دهم می‌اندیشید یا خیر گفت: اخباری که درباره رقابت برای ریاست مجلس آینده بین اصولگرایان منتشر شد یکی از اقدامات تخریبی و تفرقه آمیز بود که بنده همه آنها را تکذیب می‌کنم، من همیشه گفته ام که این مجلس است که باید برای انتخاب رئیس خود تصمیم گیری کند بنابراین در حال حاضر  برای ورود به چنین مباحثی زود است چرا که رئیس مجلس را اکثریت مجلس انتخاب می‌کند. 

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم در ادامه در پاسخ به سوالی درباره عدم حضور چهره‌های شاخص اصولگرایی در ائتلاف گفت: قطعا زمانی که بخواهیم از بین 190 نفر به یک فهرست 30 نفره برسیم طبیعتا یک عده در لیست حضور نخواهند داشت که این مسئله می‌تواند برخی را ناراضی کند. 

حداد عادل تاکید کرد: بنده معتقدم اصولگرایان بهایی را که برای وحدت می‌پردازند این است که برخی تشکلهای اصولگرایی به خواسته خود نمی‌رسند و یا اینکه برخی هم در لیست حضور نمی‌یابند لذا اگر نام سایر دوستان اصولگرا در فهرست نهایی ائتلاف نیست باید توجه کنند که این بهای به وحدت رسیدن اصولگرایان است.

حداد عادل در پایان گفت: با اعلام وحدت اصولگرایان دیگر نباید منتظر چندلیستی و چندصدایی باشیم چرا که جلسه امروز از این جهت برگزار شده که اصولگرایان با فهرست واحدی در انتخابات شرکت خواهند کرد.

گفتنی است در این نشست خبری چهره هایی از جمله  بیژن نوباوه، لاله افتخاری و پرویز داوودی سخنگوی ائتلاف اصولگرایان را همراهی کردند.

انتهای پیام/

سخنگوی شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان ادامه داد: امیدواریم همه جریان‌های سیاسی آنقدر بصیرت و درک ملی داشته باشند که نخواهند در انتخابات قواعد بازی را به هم بریزند و یا اینکه بعد از پایان رقابتهای انتخابات "جرزنی" کنند که ما شاهد نمونه آن در سال 88  بودیم. 

وی در ادامه با بیان اینکه اصولگرایان به سلامت انتخابات در کشور اعتقاد دارند بیان داشت: اصولگرایان همواره به تصمیم مردم در انتخابات احترام می‌گذارند. 

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت اعضای جبهه پایداری‌ در لیست ائتلاف اصولگرایان در انتخابات گفت: در فهرست 30 نفره اصولگرایان اصل بر سهم‌دهی به احزاب نبوده و کارگروه شورای مرکزی ائتلاف از ابتدا بنا نداشته که به احزاب سهمیه بدهد بنابراین اعضای فهرست انتخاباتی اصولگرایان به طور طبیعی از میان 190 ثبت نام کننده و با رعایت نظر سنجی‌ها نهایی شده اند. 

وی افزود: در واقع ترکیب مد نظر در فهرست انتخاباتی اصولگرایان نتیجه تصمیم گیری بوده یعنی ما با رعایت مجموع ملاحظات انتخاب خود را بر اساس شایستگی، مقبولیت، تخصص و نوآوری افراد انجام داده‌ایم. 

حداد عادل در ادامه با بیان اینکه جای خالی زیادی برای نمایندگان جدید در فهرست اصولگرایان نداشتیم، تاکید کرد: ما نمی‌توانستیم از تجربه موجود نمایندگان فعلی صرف نظر کنیم بنابراین قدرت انتخاب زیادی نداشتیم و میدان انتخابمان وسیع نبود لذا نهایتا ناچار شدیم تعدادی از نمایندگان فعلی و برخی از نیروها را کنار بگذاریم البته مفهوم این کنار گذاشتن بدین معنا نیست که آنها اصولگرا نبودند فقط واقعیت این است که ما ظرفیتمان محدود بود و داوطلبان چند برابر بودند. 

وی افزود: معتقدم اصولگرایانی که خواهان پیروزی اصولگرایی در انتخابات هستند در نهایت کاری نخواهند کرد که رای اصولگرایی در انتخابات شکسته شود. 

حداد عادل در ادامه با اشاره به پشتیبانی آیات یزدی، مصباح و موحدی کرمانی از ائتلاف اصولگرایان گفت: فعالیت ائتلاف اصولگرایان با پشتیبانی و هدایت اصولی این بزرگان آغاز شد چرا که جلسات شورای مرکزی ائتلاف هم به ریاست آیت‌الله موحدی کرمانی تشکیل می‌شد که ما در همه مراحل از راهنماییهای ایشان و کل جامعه روحانیت مبارز بهره‌مند شدیم.

* لاریجانی از ائتلاف استقبال نکرد

سخنگوی ائتلاف اصولگرایان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم حضور طیف لاریجانی در لیست اصولگرایان گفت:  ما از ابتدای شکل گیری ائتلاف از طیف  لاریجانی برای شرکت در جلسات ائتلاف دعوت کردیم. 

وی با بیان اینکه طیف سیاسی نزدیک به لاریجانی در مجلس همواره از تمایلش به جریاناتی چون اعتدال و حامیان دولت سخن به میان می‌آورد،‌ادامه داد: بنده معتقدم لاریجانی خودش از ائتلاف استقبال نکرد وگرنه اگر می‌خواستند می‌توانستند نماینده‌ای را به جلسات ائتلاف بفرستند اما با این حال بنده باید بگویم که تعدادی از نفرات در فهرست اصولگرایان عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس هستند که در واقع به لاریجانی گرایش بیشتری دارند.

* تکذیب رقابت اصولگرایان برای ریاست مجلس دهم

حداد عادل در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا شما به ریاست مجلس دهم می‌اندیشید یا خیر گفت: اخباری که درباره رقابت برای ریاست مجلس آینده بین اصولگرایان منتشر شد یکی از اقدامات تخریبی و تفرقه آمیز بود که بنده همه آنها را تکذیب می‌کنم، من همیشه گفته ام که این مجلس است که باید برای انتخاب رئیس خود تصمیم گیری کند بنابراین در حال حاضر  برای ورود به چنین مباحثی زود است چرا که رئیس مجلس را اکثریت مجلس انتخاب می‌کند. 

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم در ادامه در پاسخ به سوالی درباره عدم حضور چهره‌های شاخص اصولگرایی در ائتلاف گفت: قطعا زمانی که بخواهیم از بین 190 نفر به یک فهرست 30 نفره برسیم طبیعتا یک عده در لیست حضور نخواهند داشت که این مسئله می‌تواند برخی را ناراضی کند. 

حداد عادل تاکید کرد: بنده معتقدم اصولگرایان بهایی را که برای وحدت می‌پردازند این است که برخی تشکلهای اصولگرایی به خواسته خود نمی‌رسند و یا اینکه برخی هم در لیست حضور نمی‌یابند لذا اگر نام سایر دوستان اصولگرا در فهرست نهایی ائتلاف نیست باید توجه کنند که این بهای به وحدت رسیدن اصولگرایان است.

حداد عادل در پایان گفت: با اعلام وحدت اصولگرایان دیگر نباید منتظر چندلیستی و چندصدایی باشیم چرا که جلسه امروز از این جهت برگزار شده که اصولگرایان با فهرست واحدی در انتخابات شرکت خواهند کرد.

گفتنی است در این نشست خبری چهره هایی از جمله  بیژن نوباوه، لاله افتخاری و پرویز داوودی سخنگوی ائتلاف اصولگرایان را همراهی کردند.

انتهای پیام/

نظر شما