شناسهٔ خبر: 10984537 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حداد عادل:

اصلاح‌طلبان به اندازه کافی نامزد برای تشکیل لیست انتخاباتی‌شان دارند

سخنگوی ائتلاف اصولگرایان در دومین نشست خبری خود به تشریح روند تعیین لیست واحد اصولگرایان پرداخت.

صاحب‌خبر -

سخنگوی ائتلاف اصولگرایان در دومین نشست خبری خود به تشریح روند تعیین لیست واحد اصولگرایان پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، غلامعلی حدادعادل در نشست خبری خود با اشاره به اعلام لیست 30 نفره نامزدهای اصولگرا در تهران گفت: امیدواریم روز 7 اسفند ملت ایران در یک انتخابات سالم جلوه‌ دیگری از مردم‌سالاری دینی را به نمایش بگذارد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه انتخابات فرصت مناسبی برای رقابت جناح‌ها است، گفت: بنای ما در تنظیم فهرست انتخاباتی حذف کسانی که در مجلس به عنوان رهروان فعالیت می‌کنند نیست.

وی گفت:‌البته رقابت جناح‌ها ظاهر آن است اما باطن آن احساس هویت سیاسی در یک ملت است و این نتیجه به مراتب از پیروزی یا شکست این جناح یا آن جناح مهم‌تر است.

سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان ضمن تشریح روند شکل‌گیری و انتشار لیست 30 نفره اصولگرایان در تهران، اظهار کرد: ابتدا کارگروهی از سوی شورای مرکزی ائتلاف مأمور بررسی این فهرست شد و حدود 190 نفر از کسانی که از تهران ثبت‌ نام کرده و به اصولگرایی شناخته شده بودند مورد ارزیابی قرار گرفتند و مرحله به مرحله رأی‌گیری‌ها انجام شد و طی این مراحل از فعالان و روسای تشکل‌های و احزاب و همچنین کاندیداها دعوت به عمل آمد و کارگروهی نیز مسئول تنظیم فهرست بود.

وی افزود: قبل از اینکه به اسامی مشخصی برسیم معیارهایی را برای تعیین نامزدهای نهایی از قبیل شایستگی و صلاحیت،‌ کارآمدی و تخصص، مقبولیت و تجربه و نوآوری مورد ارزیابی قرار گرفت. البته در مرحله اول به یک فهرست 128 نفره رسیدیم. پس از آن 54 نفر و سپس 45 نفر انتخاب شدند تا توانستیم این لیست 30 نفره را نهایی کرده و منتشر کنیم.

حداد عادل با اشاره به تخصص‌ افرادی که در این لیست قرار دارند، اظهار کرد: اصولگرایان در این انتخابات شعار معیشت، امنیت و پیشرفت را برای خود انتخاب کرده‌اند و تصور می‌کنیم این سه مفهوم ظرفیت ما را برای مقاصد تعیین شده در مجلس آینده در بر بگیرد.

سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان در ادامه نشست خبری خود درباره اینکه برخی رسانه‌ها با اهداف خاص لیست اصولگرایان را مورد انتقاد و تخریب قرار داده‌اند گفت:‌مشاهده تخریب علیه کل این فهرست یک امر دور از انتظاری نیست و طبعاً عده‌ای امیدوار بودند که اصولگرایان به وحدت نرسند، تا قبل از حصول وحدت نیز تخریب‌هایی را جهت ایجاد تفرقه انجام می‌دادند و پس از وحدت نیز به شکل دیگری تخریب‌ها ادامه دارد، نه فقط علیه کل لیست بلکه بر ضد کل افراد این تخریب‌ها شروع شده است که احتمال می‌دهیم در روزهای آینده نیز مطالبی منتشر شود.

حداد عادل در ادامه اظهار کرد: تجربه ما در این چهار دهه بعد از انقلاب این است که هر دولتی دوست دارد مجلس را در اختیار داشته باشد و وقتی لایحه‌ای را به مجلس عرضه می‌کند همانطور که دولت خواسته به تصویب برسد اما عملاً‌ثابت شده مجلس‌ها هرچه مستقل‌تر باشند هم به نفع دولت و هم به نفع کشور است.

وی افزود: تصور ما این است که مردم مجلسی را که مستقل باشد و بتواند نظارت کند نه اینکه دنباله‌رو دولت باشد بهتر می‌پسندند.

حداد عادل با تأکید بر اینکه بنای اصولگرایی بر تضعیف دولت نیست،‌ گفت: بنای اصولگرایی همدلی و همزبانی برای پیشبرد کار کشور است اما این همدلی و همزبانی مانع از نقد مشفقانه نمی‌شود. اگر در جایی دیده شود روشی اشکال دارد اصولگرایی ایجاب می‌کند که استقلال حفظ شده و مجلس نقش خود را به عنوان یک قوه مستقل حفظ کند.

به گزارش ایسنا، حداد عادل در ادامه در پاسخ به این سوال که مخاطب شما در لیست و جریان اصولگرایی چه کسانی هستند، گفت: مخاطب همان کسانی هستند که به اصولگرایان رأی دادند و با توجه به مواضع اصولگرایان و حوادثی که در کشور اتفاق افتاده هسته اصلی مردمی که آنها را مخاطب خود می‌دانیم همان مردمی هستند که روز 9 دی به صحنه آمدند و مدافع همه ارزش‌هایی هستیم که آن مردم مطالبه می‌کردند.

وی درباره اینکه آیا لیست‌های دیگری از اصولگرایان منتشر خواهد شد یا خیر، گفت: در این خصوص نه مخالف هستیم و نه در اختیار ما است که بتوانیم جلوگیری کنیم اما نهایتاً این ملت هستند که تصمیم می‌گیرند.

سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان تأکید کرد: برنامه‌ای برای تخریب لیست‌ها و فهرست‌های دیگر اصولگرایی نداریم و بیشتر به صورت اثباتی و ایجابی در معرفی فهرست اصولگرایان و نه نفع دیگران قدم برمی‌داریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر اصولگرایان اکثریت کرسی‌های مجلس آینده را به دست گیرند چه برنامه‌ای برای اشتغال و رکود دارند،‌ گفت: ما معیشت را مقدم بر همه چیز دانسته‌ایم، در مجلس نهم نیز تلاش ما بر این بود تا با تصویب طرح‌ها و لوایح در راستای بهبود وضع اقتصاد، رونق، خروج از رکود و... کمک کنیم.

وی با بیان اینکه اصولگرایان برای مجلس دهم برنامه‌های مختلفی را در نظر گرفته‌اند، گفت: این برنامه فصل‌های مختلفی دارد که فصل اول آن اقتصاد و معیشت است؛ تورم، رکود، بازار سرمایه، اقتصاد، حمایت از تولید،‌انرژی، آب، نفت و... از جمله عناوینی هستند که در رأس برنامه‌های اصولگرایان در قالب یک دفترچه‌ای توضیح داده شده که در ایام تبلیغات کاندیداهای اصولگرا در این فهرست این برنامه‌ها را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

حداد عادل گفت: فهرست‌های انتخاباتی دو نوع است؛‌ یک نوع به جریان‌های انتخاباتی مشخص که مرزش با سایر جریان‌ها شناخته شده تعلق دارد، شورای ائتلاف نظرش این نیست تا افرادی که در فهرست 30 نفره هستند در آن فهرست ها نباشند اما همیشه ما در انتخابات شاهد بودیم انواع و اقسام فهرست‌ها توسط انجمن‌ها و تشکل‌های غیرسیاسی منتشر می‌شود، بنابراین نظارت بر این نوع فهرست‌ها در اختیار ما نیست.

وی تأکید کرد: تمایل شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان این است افرادی که در این فهرست قرار می‌گیرند در سایر فهرست‌های مشخص دیگری نباشند.

حداد عادل با تأکید بر ضرورت پایبندی جریان‌ها به قانون نیز اینگونه اظهار نظر کرد که انتخابات یک حرکت فراگیر و مهم ملی است و اگر در یک مسابقه بزرگ سیاسی انضباط قانونی حاکم نباشد ممکن است انتخابات به جای فرصت به یک تهدید تبدیل شود.

وی ابراز امیدواری کرد که همه جریانات سیاسی تا این اندازه درک ملی و بصیرت داشته باشند که نخواهند وسط بازی قواعد را عوض کنند یا بعد از نتیجه نوعی جرزنی کنند، آنچنان که در انتخابات 88 شاهد بودیم.

سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان درباره اینکه چرا افراد عضو جبهه پایداری در لیست منتشر شده بیشتر است، گفت: در این فهرست سهم دهی به اهداف و تشکل‌ها نبوده است و کارگروهی که کارها را پیش می‌برد بنایش بر این نبود که به احزاب و تشکل‌ها سهم دهد. در واقع افرادی که مدنظر قرار داشتند و ثبت‌نام کرده بودند بر اساس معیارهای تعیین شده مورد ارزیابی قرار گرفته و انتخاب شدند.

وی با تأکید بر اینکه ممکن است بین اصولگرایان اختلاف سلیقه هم وجود داشته باشد، گفت: اگر اختلاف سلیقه نبود رسیدن به وحدت ضرورت نداشت. ما تعداد زیادی جای خالی برای نمایندگان جدید نداشتیم. زیرا عموم نمایندگان تهران در مجلس اصولگرا هستند و در حال حاضر ما نمی‌توانستیم از تجربه موجودی که نمایندگان فعلی اصولگرا در مجلس دارند صرف نظر کنیم.

وی تأکید کرد: بنابراین قدرت و میدان انتخاب ما زیاد نبود و کنار گذاشتن بعضی از نمایندگان فعلی و نبودن آنها در فهرست به معنی این نیست که اصولگرا نیستند یا در انجام وظیفه نمایندگی‌شان ضعف دارند بلکه ما ظرفیت‌مان محدود و تعداد داوطلبان چندبرابر بود.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس خاطرنشان کرد: بنابراین پیام ما به دوستانی که نام آنها در فهرست نیامده این است که با انصراف خود به رأی‌آوری این فهرست کمک کنند. بنابراین کسانی که خواهان پیروزی اصولگرایان هستند تا مجلس آینده اصولگرا باشد کاری نخواهند کرد که رأی اصولگرایان شکسته شود.

حداد عادل در مورد بهره‌گیری از نظرات آیات عظام نیز اظهار کرد: پشتیبانی و هدایت اصولی این وحدت با تأیید آیات عظامی همچون یزدی، مصباح و موحدی کرمانی شکل گرفت. ضمن اینکه جلسات شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان نیز به ریاست موحدی کرمانی تشکیل می‌شد. در واقع در همه مراحل از راهنمایی‌های ایشان و به طور کلی روحانیت مبارز بهره‌مند بودیم.

وی در این‌باره که باهنر در جایی مطرح کرده هر زمان اصولگرایان به وحدت رسیده‌اند نتیجه خوبی نگرفته‌اند، گفت: آقای باهنر پای ثابت کارگروه رسیدن به فهرست 30 نفره بودند و عضو شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان هم بوده‌اند.

سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان در خصوص اینکه چرا از افرادی که طیف متمایل به لاریجانی هستند در لیست قرار نگرفته‌اند، گفت: ابتدا از همه از جمله آقای لاریجانی دعوت کردیم ضمن اینکه طیف متمایل به ایشان در مجلس صحبت از تمایل به سایر جریانات تحت عنوان اعتدال یا حامیان دولت داشتند و گاهی نیز صحبت از تمایل ایجاد تشکل حامیان دولت در مجلس می‌کردند، آنها خودشان استقبال نکردند اگر می‌خواستند در شورا نماینده داشته باشند از نظر ما منعی نبود.

وی افزود: در فهرست موجود نیز تعدادی از نمایندگان هستند که عضویت فراکسیون رهروان ولایت را دارند. یعنی بنای ما در تنظیم فهرست حذف کسانی که در مجلس فعلی تحت عنوان رهروان ولایت فعالیت می‌کنند نبوده است و سعی کرده‌ایم که وحدت فراگیر باشد.

حداد عادل با تأکید بر اینکه هنوز تصمیمی برای سرلیستی گرفته نشده است، اظهار کرد: این را به عهده بخشی گذاشته‌ایم که مسئولیت تبلیغات را بر عهده دارد.

وی درباره مطرح شدنش برای ریاست مجلس ‌آینده نیز اظهار کرد: اخباری که درباره رئیس مجلس آینده بین اصولگرایان در روزهای اخیر منتشر شد یکی از اقدامات تخریبی و تفرقه‌انگیز بود که بنده مجدداً‌ آن را تکذیب می‌کنم.

سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان با بیان اینکه بارها گفته‌ایم برای ریاست مجلس، خود مجلس تصمیم می‌گیرد، تأکید کرد: از حالا بحث اینکه چه کسی رئیس مجلس باشد زودهنگام است زیرا رئیس مجلس را اکثریت تعیین می‌کنند در حالی که هنوز نمی‌دانیم چه گروهی اکثریت را تشکیل می‌دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: آنچه به خودم مربوط است این است که از روز اولی که قدم در انتخابات گذاشتم یعنی از 16 سال پیش تا به حال با نیت کسب قدرت، ریاست و شهرت نبوده، آنچه تکلیف احساس کردم عمل کردم. در مجلس آینده هم آنچه تکلیف باشد عمل می‌کنم.

وی تأکید کرد: به هر حال اگر موفق شوم که به مجلس راه یابم اصولگرایی را حمایت خواهم کرد و سعی در وحدت اصولگرایی خواهم داشت.

حداد عادل در پاسخ به این سوال که با توجه به ریزش اصلاح‌طلبان از سوی شورای نگهبان آیا انتخابات را رقابتی می‌دانید یا خیر، گفت: خود اصلاح‌طلبان اعلام کردند به اندازه کافی نامزد دارند برای اینکه فهرست تشکیل دهند، شما غصه آنها را نخورید.

وی همچنین درباره اینکه اصولگرایان در انتخابات سال 92 از چندصدایی ضربه خوردند و اکنون باید چگونه عمل کنند، گفت: تصور می‌کنم با اعلام وحدت نباید منتظر چندصدایی در انتخابات باشیم و جلسه امروز هم برای اعلام این مطلب است که اصولگرایان در تهران با فهرست واحد شرکت می‌کنند و چندصدایی را در شورای مرکزی تبدیل به یک‌صدایی کردند.

حداد عادل در پایان در خصوص روند لیست اصول گرایان برای شهرستان‌ها نیز گفت: در شهرستان‌ها نامزدها ابتدا تعیین و معرفی نمی‌شوند. ما از همه اصولگرایان در سراسر کشور خواسته‌ایم با سازوکارهای مناسب سعی کنند به وحدت برسند و اعتقادم این است انتشار خبر وحدت لیست اصولگرایان در تهران تأثیر مثبتی در شهرستان دارد.

به گزارش ایسنا، در دومین نشست سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان، اسماعیل کوثری، محمد سلیمانی، پرویز داودی، مجتبی رحماندوست، لاله افتخاری، بیژن نوباوه، محمد ناظمی اردکانی، حسین فدایی و روح‌الأمینی، حداد عادل را همراهی کردند.

انتهای پیام

نظر شما