به گزارش گروه علمی ایرنا، وبگاه سایتِکدِیلی در گزارشی آورده است:
دانشمندان دریافتند نوشیدن یک نوع آبمیوه ترکیبی از گوجهفرنگی و سویا که سرشار از ترکیبات گیاهی مفید است، نشانههای التهابی را در بزرگسالان سالم دچار اضافهوزن تغییر میدهد.
این مطالعه جدید نشان داد که نوشیدن روزانه آبمیوه گوجهفرنگی و سویا (که سرشار از ترکیبات گیاهی سالم است) به مدت چهار هفته، سطح پروتئینهای التهابی را در بزرگسالان دچار اضافهوزن کاهش میدهد.
این نتیجه نشان میدهد که این نوشیدنی میتواند بهعنوان یک غذای فراسودمند (نوعی خوراکی که فراتر از تغذیه پایه، خاصیت دارویی هم دارد) به کاهش التهاب مزمن کمک کند. این نوع التهاب زمینهساز بسیاری از بیماریهای پایدار مانند دیابت، بیماریهای قلبی و آرتروز است.
ترکیبات مفید: لیکوپن و ایزوفلاون
این آبمیوه با غلظت بالایی از دو ترکیب گیاهی به نام لیکوپن (رنگدانه قرمز گوجه فرنگی) و ایزوفلاون سویا تهیه شده است. پژوهشهای قبلی نشان دادهاند که این دو ترکیب خاصیت آنتیاکسیدانی و ضدالتهابی دارند.
آبمیوه ترکیبی گوجه و سویا در مقایسه با آب گوجهفرنگی معمولی که این ترکیبات را نداشت، سطح سه نشانگر التهابی خون را به طور چشمگیری کاهش داد.
هدف: غذا به جای دارو؟
جسیکا کوپرستون (Jessica Cooperstone)، استاد دانشگاه ایالتی اوهایو و نویسنده اصلی این پژوهش، میگوید: هدف ما این بود که ببینیم آیا غذا واقعاً میتواند التهاب بدن را کم کند یا خیر. میخواستیم این تأثیر را به طور علمی اثبات کنیم، نه اینکه فقط ادعا کنیم یک خوراکی خاصیت ضدالتهاب دارد.
نحوه انجام پژوهش
در این مطالعه ۱۲ بزرگسال سالم که دچار اضافهوزن بودند، شرکت کردند. از آنها خواسته شد به مدت چهار هفته، روزانه دو قوطی (هر کدام ۱۷۷ میلیلیتر) از آبمیوه ترکیبی گوجه و سویا بنوشند. سپس پس از یک دوره استراحت، همان افراد به مدت چهار هفته دیگر آب گوجهفرنگی معمولی (که ترکیبات تقویتشده نداشت) نوشیدند.
نتایج چشمگیر
پژوهشگران قبل و بعد از هر دوره چهار هفتهای از شرکتکنندگان در مطالعه، نمونه خون گرفتند تا پروتئینهای التهابی، که سیتوکین نام دارند، را اندازهگیری کنند.
نتایج نشان داد که تنها پس از مصرف آبمیوه ترکیبی گوجه و سویا بود که سطح التهابات به طور معناداری کاهش یافت. سطح چند نوع پروتئین التهابی در خون این افراد کاهش یافت که نشان میدهد التهاب عمومی بدن آنها کمتر شده است.
تأیید تأثیر از طریق ادرار
پژوهشگران همچنین نمونه ادرار شرکتکنندگان را بررسی کردند تا تغییرات متابولیتها، موادی که پس از هضم و جذب غذا در بدن ساخته میشوند، را بررسی کنند.
نتایج نشان داد که هم آبمیوه ترکیبی و هم آب گوجه معمولی برخی تغییرات مشابه در متابولیتها ایجاد کردند. اما تغییرات مربوط به ترکیبات سویا فقط در گروهی دیده شد که آبمیوه ترکیبی را نوشیده بودند. این یافته تأیید میکند که این نوشیدنی واقعاً روی فعالیتهای بدن تأثیر میگذارد.
تحقیقات قبلی و گام بعدی
چند سال پیش، پژوهشگران دانشگاه اوهایو این آبمیوه را پس از مطالعاتی تولید کردند که نشان میداد رژیمهای غذایی سرشار از گوجهفرنگی یا سویا با کاهش خطر سرطان پروستات مرتبط است.
اکنون این گروه پژوهشی مجوز و بودجه تحقیقاتی برای یک کارآزمایی بالینی جدید دریافت کردهاند تا بررسی کنند آیا همین آبمیوه میتواند التهاب را در بیماران مبتلا به پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) کاهش دهد یا خیر. مطالعات روی حیوانات نیز نشان داده که این آبمیوه میتواند التهاب و شدت پانکراتیت مزمن را کاهش دهد.
کوپرستون در پایان گفت: درمان بیماران مبتلا به پانکراتیت در حال حاضر بیشتر تسکینی است، یعنی تمرکز آن روی کنترل درد و علائم گوارشی است. فرضیه ما این است که آبمیوه گوجه و سویا ممکن است بهعنوان یک راهکار مداخلهگر، التهاب را کاهش دهد و امیدواریم کیفیت زندگی این بیماران را افزایش دهد.
این یافتهها در نشریه تخصصی پژوهش مولکولی در غذا و تغذیه/ Molecular Nutrition & Food Research منتشر شده است.