شناسهٔ خبر: 76036575 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

وقتی یک دستگاه خودش تصمیم می‌گیرد

دستگاه دانش‌بنیان ایرانی مصرف آب در کشاورزی را بهینه می‌کند

یک شرکت دانش‌بنیان حوزه طراحی و تولید سیستم‌های آبیاری هوشمند، طی ۹ سال فعالیت موفق شده است گرید‌های نوآوری و تولید نیمه‌صنعتی را از معاونت علمی کسب کند و اکنون با مجموعه‌ای از سامانه‌های آبیاری هوشمند، بهینه‌سازی مصرف آب در کشاورزی و فضای سبز را هدف گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آنا؛ ایده نخستین محصول این شرکت زمانی شکل گرفت که نبودِ مدیریت مصرف آب در کشاورزی و مدیریت شهری به یک چالش جدی تبدیل شده بود. بر همین اساس، محصول مادر با نام «پرو» با برند «لایف‌دراپ» طراحی شد و سپس هشت محصول دیگر نیز بر پایه آن توسعه یافت؛ محصولاتی که با اتکا به مکاترونیک، الکترونیک، هوش مصنوعی، علوم کشاورزی و محیط‌زیست، امکان سنجش کامل پارامتر‌های اقلیمی، خاکی و گیاهی و صدور فرمان آبیاری هوشمند را فراهم می‌کنند.

زهرا ابوشهاب، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان توسعه دهندۀ این دستگاه، با اشاره به این‌که این مجموعه ۹ سال است فعالیت دانش‌بنیان دارد، روایت می‌کند که شرکت در حوزه طراحی و تولید سیستم‌های آبیاری هوشمند موفق شده است گرید‌های مربوط به حوزه‌های نوپا، نیمه‌صنعتی و نوآوری را از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اخذ کند. او هدف اصلی شرکت را «مدیریت مصرف آب» معرفی می‌کند؛ هدفی که به‌واسطه تخصص شخصی وی در حوزه تغییرات اقلیمی، از همان ابتدا شکل گرفت.

سیستم آبیاری هوشمند «لایف‌دراپ» با تحلیل اقلیم، خاک و نوع گیاه، زمان و میزان دقیق آبیاری را به‌صورت خودکار تعیین می‌کند

وی در ادامه توضیح می‌دهد که در زمان شکل‌گیری ایده، هوشمندسازی به گستردگی امروز نبود و مدیریت مصرف آب در کشاورزی و مدیریت شهری بدون کنترل انجام می‌شد. به همین دلیل، نخستین محصول اصلی شرکت با نام «پرو» با برند «لایف‌دراپ» وارد بازار شد. او درباره کارکرد این محصولات روایت می‌کند که دستگاه‌های اصلی مجموعه، از جمله مدل «پرو»، توانایی سنجش پارامتر‌های محیطی همچون دما، فشار هوا، رطوبت خاک و سایر شاخص‌های اقلیمی را از طریق ایستگاه هواشناسی نصب‌شده روی دستگاه دارند. این داده‌ها پس از اندازه‌گیری، از طریق نوت‌های آبیاری به کنترل مرکزی ارسال می‌شود و دستگاه، با بهره‌گیری از درگاه‌های ارتباطی خود، بهترین زمان و میزان آبیاری را برآورد و از طریق شیر‌های برقی فرمان آبیاری را صادر می‌کند.

او ادامه می‌دهد که سابقه این محصول به دورانی بازمی‌گردد که هوشمندسازی هنوز به‌عنوان روند کلیدی در صنعت مطرح نبود. ابوشهاب نخستین‌بار ایده را در قالب فین‌تک فارم کشاورزی و از طریق بانک کشاورزی ارائه کرد و سپس وارد حوزه فضای سبز شهری شد. به گفته او، محصول بر پایه هم‌افزایی علوم مکاترونیک، الکترونیک، هوش مصنوعی، علوم پایه کشاورزی و محیط‌زیست طراحی شده و طی سال‌ها توسعه و پشتیبانی، توسط متخصصان نرم‌افزار، سخت‌افزار و بخش‌های فنی مختلف تکمیل شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تأکید می‌کند که ثبت اختراع سیستم نیز با همین نام انجام شده و ویژگی محوری محصول، «انطباق با شرایط اکولوژیکی هر منطقه» است؛ زیرا هیچ دستگاهی نمی‌تواند بدون شناخت اقلیم، خاک، شرایط بیولوژیکی، نوع گیاه و الگوی کشت، مدیریت مصرف آب را برای هر منطقه بر عهده بگیرد. به همین دلیل، دستگاه پارامتر‌های اقلیمی، خاکی، تخلخل خاک، نوع گیاه و حتی شدت تابش خورشید را تحلیل می‌کند و به‌صورت سناریومحور، میزان و زمان مناسب آبیاری را تعیین می‌کند.

ویژگی محوری این محصول، انطباق هوشمند با شرایط اکولوژیکی هر منطقه است؛ زیرا هیچ مدیریتی بدون شناخت دقیق اقلیم و خاک امکان‌پذیر نیست

ابوشهاب سپس درباره توسعه سیستم ارتباطی توضیح می‌دهد که شرکت ابتدا از ریپیتر استفاده می‌کرد، اما با ورود فناوری «لورا» این سیستم جایگزین شد. علاوه بر اینترنت، امکان مدیریت سامانه از طریق پیامک نیز فراهم شده و دستگاه دارای سیم‌کارت داخلی است.او بازار هدف محصولات را کشاورزان کشت‌وصنعت، کشاورزان خرد و کلان‌مالک، صنایع دارای فضای سبز و همچنین مصرف‌کنندگان خانگی دارای گل و گیاه و باغچه معرفی می‌کند. به گفته ابوشهاب، این سامانه‌ها بسته به اقلیم، بین ۲۰ تا ۳۵ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی ایجاد کردند.

در بخش پروژه‌های اجراشده، ابوشهاب از همکاری با پژوهشگاه نیرو، شرکت مبنا توگا و ... یاد می‌کند و می‌گوید هم‌اکنون نیز پروژه‌هایی با بخش خصوصی در دست اجراست. درباره بازگشت سرمایه نیز توضیح می‌دهد که سه تا چهار ماه پس از بهره‌برداری قابل تحقق است.

او روند قیمت‌گذاری محصول را مبتنی بر مواد اولیه، زیرساخت تولید، سطح هوشمندسازی و آپشن‌های مورد انتظار بهره‌بردار می‌داند و اشاره می‌کند که محصول در سال‌های ابتدایی تولیدمحور بود، اما اکنون به‌صورت راه‌حل محور ارائه می‌شود. همچنین دستگاه علاوه بر داده‌های ایستگاه هواشناسی، از تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های اقلیمی نیز بهره می‌برد تا برآورد دقیق‌تری از نیاز آبی ارائه شود.

وی تأکید می‌کند که داده‌های جمع‌آوری‌شده، ذخیره ارزشمند شرکت برای توسعه خدمات آینده از جمله «الگوی کشت بهینه» هستند؛ به‌ویژه در شرایطی که پیامد‌های تغییرات اقلیمی و کم‌بارشی رو به افزایش است.

سامانه‌های توسعه‌یافته این شرکت توانسته‌اند بسته به اقلیم، بین ۲۰ تا ۳۵ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی ایجاد کنند

او با اشاره به چالش‌های فرهنگی و مدیریتی در پذیرش فناوری توضیح می‌دهد که از سال ۹۴، جامعه کشاورزی آشنایی چندانی با هوشمندسازی نداشته و بخش زیادی از زمان شرکت صرف فرهنگ‌سازی در میان مدیران و سپس کشاورزان شده است. ابوشهاب سپس از مجموعه «پیکاپ» به‌عنوان ذیل خدمات شرکت یاد می‌کند؛ مجموعه‌ای که طی سه سال اخیر در حوزه نوآوری صنعتی فعالیت می‌کند و اکنون کارگزار پارک دانشگاه آزاد است. هدف این مجموعه، کمک به توسعه بازار محصولات فناورانه در داخل و خارج از کشور، تجاری‌سازی و ارائه خدمات منتورینگ تخصصی با هزینه مناسب است.

در بخش توانمندسازی اجتماعی نیز او به طرحی برای حمایت از بانوان سرپرست خانوار اشاره می‌کند؛ طرحی که در آن دستگاه‌های سری «کور» برای کنترل آبیاری هوشمند به این زنان آموزش داده می‌شد و در صورت موفقیت در کشت محصول، هزینه دستگاه از سوی متولیان امر پرداخت می‌شد تا محصول برای خودِ این زنان رایگان تمام شود.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان مهم‌ترین چالش شرکت‌های فناور، توسعه بازار و پذیرش فناوری است و اگر این موانع کمتر بود، شرکت‌هایی مانند آنان امروز بسیار جلوتر قرار داشتند.

انتهای پیام/