به گزارش ایسکانیوز، حجتالاسلام والمسلمین دکتر حبیبالله بابایی، عضو هیئتعلمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در همایش «ما و غرب» به تشریح ابعاد گوناگون غربشناسی در اندیشه رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: در منظومه فکری رهبری، نوعی غربشناسی دیده میشود که در سایر مطالعات اسلامی یا ایرانی مشابهی ندارد. نخستین ویژگی آن، تجربه غرب در سطح رهبری است؛ تجربهای نه از جنس سفر یا مشاهده عینی، بلکه از جنس رصد و تحلیل کلان تمدن غرب از جایگاه هدایت امت.
وی افزود: دومین ویژگی، قرآنبنیاد بودن این غربشناسی است. رهبر معظم انقلاب هیچ موضعی درباره غرب اتخاذ نکردهاند مگر آنکه آیهای از قرآن پشتوانه نظری آن بوده است. از اینرو، ساختار تحلیلی ایشان میان الهیات قرآنی و تجربه اجتماعی توازن برقرار میکند.
بابایی با اشاره به وجه متمایز روانشناختی در این نگرش گفت: در تحلیلهای رهبر انقلاب، تمدن غرب تنها با ابزار نظامی یا رسانهای عمل نمیکند، بلکه از سازوکارهای روانی برای نفوذ در ملتها استفاده میکند. سه عنصر اغوا، ارعاب و تحقیر، پایههای سیاست روانی غرب در مواجهه با امت اسلام است. ابتدا فریب میدهد، سپس میترساند و در نهایت، تحقیر میکند.
وی تأکید کرد: در این میدان، یک سوی ماجرا میگوید بترس و سوی دیگر میگوید نترس. همین واکنش روانی سرنوشت ملتها را رقم میزند. ممکن است ملتی همه امکانات مادی را داشته باشد اما از ترس، تسلیم غرب شود؛ در حالیکه ملتی مانند مردم یمن، با وجود محدودیتها، بهدلیل نترسیدن در میدان مقاومت پیروز میشود.
بابایی با استناد به آیات قرآن، مفهوم «استضعاف» را نیز دارای بُعد روانی دانست و گفت: در قرآن، استضعاف صرفاً به معنای ضعف سیاسی یا اقتصادی نیست، بلکه به معنای القای ضعف است. مستضعفان الزاماً ضعیف نیستند، اما اگر این القا را بپذیرند، به ضعف واقعی دچار میشوند. مقاومت در برابر این القا، زمینهساز بروز قدرت حقیقی امت اسلامی است.
وی ادامه داد: «در اندیشه رهبر انقلاب، راه مقابله با این سلطه روانی، شناخت ضعف دشمن و ایستادگی در برابر آن است. هرگاه ملتی بایستد، هم نقاط قوت خود را مییابد و هم ضعف دشمن آشکار میشود. استقامت، شرط شناخت حقیقت خویش و ناتوانی طرف مقابل است.»
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در پایان تأکید کرد: «مواجهه با غرب صرفاً در سطح منازعه قدرتها نیست، بلکه نزاع میان دو جهانبینی است؛ یکی جهانی که بر ترس و تحقیر بنا شده، و دیگری جهانی که بر ایمان و آگاهی تکیه دارد. ایستادگی در برابر این ساختار سلطه، راه را برای تعادل جدید میان ما و غرب و شکلگیری تمدن اسلامی هموار میکند.»
انتهای پیام/