شناسهٔ خبر: 75735029 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ماراتن تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام مازندران به خط پایان می‌رسد؟

ساری - ایرنا - در آغاز روی کار آمدن دولت چهاردهم، مازندران با پرونده قطور ۲ هزار و ۷۰۰ طرح نیمه تمام و راکد مواجه بود که حتی رکود برخی از این طرح ها به ۲ دهه قبل می رسید اما اکنون روند اجرای این طرح ها سرعت گرفت و دستکم هزار طرح در ماه های اخیر به گفته مسوولان امر به بهره برداری رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،‌ نیروگاه زباله سوز ساری ،‌ پُل سه راه جویبار ،‌ بیمارستان ۱۱۰۰ تختخوابی آیت الله طبرسی ، چهاربانده کردن محور تاکام به ساری ،‌ سالن پنج هزار کُشتی جویبار از جمله طرح هایی هستند که سالها عنوان نیمه کاره و نیمه تمام را به همراه نامشان یدک می کشند و ستون های برافراشته و بر زمین ماندن بیل و کلنگ کارگران در محل اجرای این طرح ها تصویر چند دهه اخیر است که بسیاری از مردم مازندران آنها را به یاد دارند.

مازنی ها هر بار درباره یکی از این نمونه طرح های نیمه کاره موطن خود سخن می گفتند عنوان «طلسم شدن طرح» را بر روی آنها می گذاشتند و هر سال ناامیدتر از سالهای قبل امیدی در به سرانجام رسیدن آنها نداشتند؛‌گَرد انباشت رکود این طرح ها به اندازه شده بود که کم کم ستون هایشان در حال محو شدن بود.

در آغاز روی کار آمدن دولت چهاردهم ۲ هزار و ۷۰۰ طرح نیمه تمام در مازندران وجود داشت و احصا شد؛‌ موضوعی که مهدی یونسی رستمی استاندار منصوب دولت چهاردهم در مازندران به آن اشاره و بر تصمیم گیری خود و تیمش برای اتمام این طرح های نیمه تمام تاکید کرد .

استاندار مازندران گفت: تکمیل ۲ هزار و ۷۰۰ طرح نیمه تمام عمرانی و زیرساختی استان نیازمند نگاه ویژه و مساعدت دولت وفاق ملی و همچنین همراهی مسوولان امر در سطح ملی است.

مهدی یونسی رستمی اظهار کرد: پروژه های زیادی در استان داریم که تعدادی پیشرفت بالای ۷۰ درصد دارند و برخی هم پیشرفت چندانی نداشتند.

وفاداری استاندارمازندران به قول هایش

وی با اشاره به اینکه برخی پروژه ها بیش از ۱۰ سال سابقه دارند و هنوز به بهره برداری نرسیدند، افزود: مازندران از نمایندگان پُرتوان در مجلس برخوردار است و امیدواریم با حمایت نمایندگان گام های اساسی برداشته شود.

یونسی رستمی با اعلام اینکه پروژه های دیگر هم نیاز به بررسی لازم و بیشتر دارد، خاطرنشان کرد: در جلسات متعدد با مسوولان و نمایندگان باید راهکارهای لازم برای پیشرفت پروژه های استان اتخاذ شود.

وی یادآور شد: بعضی از پروژه‌های استان کاملاً متوقف بوده، یا بودجه لازم تخصیص داده نشده و در برخی هم پیمانکاران کار را نیمه تمام رها کردند که در مجموع این پروژه ها به ۲ هزار ۷۰۰ مورد می‌رسد که از این بین ۷۰ پروژه ملی هستند.

یونسی رستمی گفت: به قول هایی که در پروژه ها می دهم وفادار بوده و باید آنها را به سرانجام برسانم.

استاندار مازندران همانطور که در روز معارفه اش از عنوان «همگرایی» به عنوان موتور توسعه این خطه از شمال کشور یاد کرد از آن بهره برد تا بتواند قول هایش به عنوان نماینده دولت چهاردهم در خصوص به اتمام رساندن طرح های نیمه تمام و خاک خورده جامه عمل بپوشاند.

با پیگیری های مستقیم استاندار مازندران و مدیران ارشد استان طرح های نیمه تمام هر روز زیرذره بین قرار گرفتند و در جلسات متعدد روند اجرای آنها مورد بررسی قرار گرفت و در صورت وجود موانع و مشکلات پیش رو ، سنگ ها برداشته شد تا به سرانجام برسند.

ثمره این اقدامات منتج به تکمیل هزار طرح و آغاز عملیات اجرایی ۵۰۰ طرح دیگر عمرانی در مازندران شده است ؛‌ استاندار مازندران با اشاره به اینکه در مدت ۹ ماه حضورش در مسوولیت استاندار مازندران تلاش کرد تا طرح های نیمه تمام و برزمین مانده از سال‌های قبل را به اتمام برساند، ‌ گفت: در همین راستا در ماه های اخیر ساخت افزون بر هزار طرح به اتمام رسیده است و در روزهای آینده عملیات اجرایی تکمیل ۵۰۰ طرح دیگر آغاز می شود.

یونسی رستمی اظهارداشت: در زمان آغاز فعالیتم به عنوان استاندار مازندران تعداد طرح های نیمه تمام استان ۲ هزار و ۷۰۰ طرح شناسایی شد و برای اتمام آنها برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.

وی ادامه داد: از این تعداد طرح با اقدامات اجرایی انجام شده و جذب اعتبار مورد نیاز تاکنون بیش از هزار طرح نیمه تمام تا ۹۰ و ۹۵ درصد به اتمام رسید و بهره برداری شد.

ماراتن تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام مازندران به خط پایان می‌رسد؟

پایان یک دهه خاک خوردن پُل سه راه جویبار

پُل سه راه جویبار به عنوان یکی از طرح های نیمه تمام و مهم مازندران سالها بدون هیچگونه تغییری راکد باقی مانده بود و ستون های برافراشته آن به نوعی آیینه دق مسوولان از کوتاهی در اجرا مبدل شده بود .

این پُل یکی از ۳۵ طرح نیمه تمام مازندران که به عنوان اولویت های اجرا به شمار می رود حدود ۱۰ سال قبل عملیات اجرایی آن آغاز شد تا راه اتصال راهبردی ساری و استان مازندران به استان خراسان رضوی شود اما به دلیل تزریق قطره چکانی اعتبار معطل باقی مانده بود.

برای این طرح در زمان آغاز عملیات، اعتبار اولیه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی در نظر گرفته شده بود اما کمبود اعتبار سنگ جلوی پای اجرای و تکمیل طرح شد؛ به طوریکه بنا به متولیان امر اجرا پیشرفت فیزیکی یکی از ۲ باند این پل تا همین چند ماه پیش صفر بود و حتی عملیات اجرایی برای آن آغاز نشد.

بلاتکلیفی و رها شدن ساخت آن برای شهروندان و مسافرانی که از ساری گذر می کردند ایجاد کرد به طوریکه بنا به اظهار نظر مسوولان قضایی این خسارت ها جانی نیز بوده است و همین موضع باعث شد تا مجموعه قضایی وارد عمل شود.

حتی آبان پارسال روابط عمومی دادگستری مازندران خبری با عنوان بازدید رییس کل دادگستری استان از این طرح اطلاع رسانی کرد که در این مطلب ذکر شد که طرح احداث پُل کمربندی سه راه جویبار شهرستان ساری قریب به ۱۰ سال بلاتکلیف رها شده و با توجه به مطالبات به حق مردم و ورود دستگاه قضا، پیمانکار احداث پل متعهد شد، نسبت به تکمیل پروژه مذکور، حداکثر ظرف مدت ۶ ماه اقدام کند.

البته موضوع پیگیری تاخیر این طرح به همین جا ختم نشد و با روی کار آمدن دولت چهاردهم، مسوولان دولتی نیز پای کار آمدند و ورود جدی تری کردند به طوریکه سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران بهمن پارسالاز بهره برداری فاز نخست طرح سه راه جویبار در آینده نزدیک خبر داد.

مدیر حوزه طرح های ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور در استان مازندران اخیرا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه پل سه راه جویبار از جمله طرح های حوزه زیرساختی راه استان به شمار می رود، ‌ گفت که با توجه به اهمیت این طرح، وزیر راه و شهرسازی در سفر کاری به مازندران از مراحل اجرای آن بازدید و دستورات لازم برای تسریع آن صادر کرده است.

میثم کوهکن اظهار داشت: این پیگیری ها برای تسریع در روند کار و تزریق اعتبار نتیجه داد به طوریکه پیشرفت فیزیکی این پل از ۲۰ درصد در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه اکنون به مراحل تکمیل و بهره برداری رسیده است.

کوهکن ادامه داد: همچنین در بازدید اخیر وزیر راه و شهرسازی از این طرح قول های مساعدی برای تزریق اعتبار که منجر به تسریع در کار می شود داده شد.

وی ابراز امیداوری کرد: در صورت مساعد بودن شرایط جوی برای انجام مابقی مراحل اجرای طرح تا یک ماه آینده این پل به بهره برداری می رسد و زیربار ترافیک می رود.

مدیر حوزه طرح های ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور در استان مازندران گفت:‌ با توجه به اینکه روند اجرای این پل در مراحل بتن ریزی قرار دارد شرایط جوی مساعد یکی از الزامات برای اجرای طرح است که می بایست وجود داشته باشد.

ماراتن تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام مازندران به خط پایان می‌رسد؟

برداشته شدن بار گزاف حمل زباله های مازندران با بهره برداری نیروگاه زباله سوز ساری

اما سرگذشت نیروگاه زباله سوزی ساری غمبارتر از پُل سه راه جویبار است چرا که مدت زمان تاخیر در اجرای این طرح به سال ۱۳۸۸ بر می گردد؛‌زمانیکه عملیات ساخت نیروگاه ۴۵۰ تُنی زباله‌سوز ساری در آن سال شروع شد تا بار گزاف حمل چندین دهه ای حمل زباله‌های مرکز استان مازندران به دیگر مناطق و همچنین مشکلات زیست محیطی آن برداشته شود. اما این طرح مهم زیست‌محیطی با توجه به پیشرفت فیزیکی مطلوب تاکنون به بهانه‌های مختلف تکمیل و بهره‌برداری نشده و مانند کلاف سردرگمی شده که کسی را امید به تکمیل این طرح مهم در آینده نزدیک نیست.

زباله‌های شهر ساری سال‌ها به منطقه کوهستانی پشتکوه در ارتفاعات مرکز مازندران و مرز سمنان منتقل می‌شد که این امر علاوه بر تحمیل هزینه‌های هنگفت به شهرداری ساری برای حمل زباله، مشکلات محیط زیستی متعددی را نیز برای ساکنان روستاهای اطراف این منطقه ایجاد کرد. با پیگیری‌های مردم منطقه بالاخره پس از سال‌ها انتقال زباله به پشتکوه متوقف شد و اکنون ماه‌هاست که زباله‌های ساری به سایت زباله‌ آق‌قلا منتقل می‌شود. اقدامی که هزینه‌ای سنگین به شهرداری مرکز استان تحمیل می‌کند.

در سال‌های اخیر با باز شدن پایِ مسوولان ارشد کشور به استان برای پیگیری روند اجرای طرح‌های راکد و نیمه‌تمام در نقاط مختلف کشور از جمله نیروگاه زباله‌سوز ساری، امیدواری‌ها برای شتاب‌بخشی در اجرای این طرح مهم افزایش یافت به گونه ای که پیشرفت فیزیکی این طرح مهم زیست محیطی به حد قابل قبولی رسید و امیدها برای بهره برداری از آن را افزایش داد و به رغم تاکید دولتمردان مبنی بر افتتاح آن در زمان مقرر، مافیای زباله با سنگ اندازی در مسیر این طرح، مانع از بهره برداری آن شده اند.

اکنون بعد از گذشت حدود ۶ ماه از تعیین ضرب الاجل استاندار مازندران و تسریع در ساخت این طرح، ‌خبرهایی مبنی بر بهره برداری نیروگاه زباله سوزی ساری در آینده بسیار نزدیک به گوش می رسد اما همچنان جلسات پیگیری به سرانجام رسیدن این طرح ادامه دارد.

به طوریکه در جلسه اخیر با حضور استاندار مازندران، ‌دادستان مرکز استان و مدیران مرتبط آخرین وضعیت اجرای طرح مورد بررسی قرار گرفت و اعلام شد که طرح حیاتی مدیریت پسماند وارد فاز نهایی شد. ‌

در جلسه‌ای با حضور یونسی رستمی، استاندار مازندران، دادستان مرکز استان و جمعی از مدیران اجرایی و نظارتی، آخرین وضعیت پروژه نیروگاه زباله‌سوز ساری مورد بررسی قرار گرفت. این نشست با هدف تسریع در بهره‌برداری از نخستین کوره این نیروگاه و رفع موانع فنی و اجرایی برگزار شد.

در این جلسه، بر ضرورت حل‌وفصل فوری مسائل فنی با اداره‌کل محیط زیست استان تأکید شد. همچنین مقرر شد شهرداری ساری تا روز دوشنبه، زیرساخت‌های لازم برای تأمین آب مورد نیاز جهت راه‌اندازی کوره اول را فراهم کند.

نماینده شهرداری ساری و مشاور طرح اعلام کردند:‌ هیچ مشکلی در تأمین آب و برق وجود ندارد و کوره نخست تا روز پنجشنبه آماده روشن شدن خواهد بود.

بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود نخستین شعله این پروژه حیاتی در همین هفته روشن شود.

یونسی رستمی، ‌استاندار مازندران در این جلسه با تأکید بر اهمیت راهبردی این طرح در مدیریت پسماند شهری، خواستار تشکیل جلسات شبانه‌روزی مسئولان ذی‌ربط تا زمان بهره‌برداری کامل از نیروگاه شد.

ماراتن تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام مازندران به خط پایان می‌رسد؟

هدیه دولت چهاردهم به کشتی گیران مازندران

ساخت سالن کشتی پنج هزار نفره جویبار که از آن به عنوان پایتخت کشتی ایران و جهان نیز یاد می شود از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و در آنزمان نیز به پاس قدردانی از افتخار آفرینی کشتی گیران مازندرانی در بازی های المپیک ریو ۲۰۱۶ ساخت این سالن از سوی دولت وقت به مردم این دیار هدیه داده شد .

طی این سالها عملیات اجرایی این سالن تخصصی کشتی مازندران بارها در دست اندازهای اداری و بویژه اعتباری قرار گرفت بطوریکه این روند آنچنان ادامه داشت حتی در برهه زمانی طرح متوقف ماند .

این سالن با هدف حفظ و ارتقاء کشتی در این دیار پهلوان پرور به زمین زده شد تا افتخارات پهلوانان و قهرمانانی ارزنده‌ای همچون یعقوب نجفی جویباری، سبحان روحی، مهدی‌ حاجی‌زاده، رضا یزدانی، کمیل قاسمی، مسعود اسماعیل‌پور، عزت الله اکبری که در میادین جهانی و المپیک برای کشورمان افتخارآفرینی کسب کردند، استمرار یابد اما در دولت یازدهم ساختمان نیمه تمام آن به مهم ترین دغدغه ورزشکاران و کشتی گیران این شهرستان تبدیل شده بود.

روزی که مسوولان وقت کلنگ این ورزشگاه را به زمین می‌زدند، در جمع حاضران اعلام کرده بودند که این طرح با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی در بازه زمانی ۲ ساله به بهره برداری خواهد رسید.

روند تکمیل ورزشگاه پنج هزار نفری جویبار بعد از ۲ سال از آغاز ساخت آن در سال ۱۳۹۷ با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شد تا رنج شهروندان جویباری را از بی‌توجهی به وعده های داده شده، دوچندان کند.

سالها از این موضوع گذشت و مردم قهرمان پرور کشتی شهرستان جویبار با ستون های بتنی این سالن مواجه بودند و همواره تکمیل آن لغلغه کشتی گیران و مسوولان ورزشی و غیرورزشی مازندران و جویبار بود.

اکنون بعد از حدود یک دهه از اجرای این طرح ورزشی مهم مازندران خبرهای خوش از حمایت دولت چهاردهم در تزریق اعتبارات مورد نیاز تکمیل این سالن ورزشی به گوش می رسد.

استاندار مازندران از تزریق اعتبار مورد نیاز از سوی دولت برای تکمیل سالن پنج هزار نفره کشتی در جویبار خبر داد.

یونسی رستمی روز شنبه در جلسه راه‌اندازی سالن پنج هزار نفری کشتی جویبار ضمن تاکید بر ضرورت تسریع در بهره‌برداری از این پروژه بزرگ ورزشی افزود: با تمام توان پای کار هستیم تا این سالن هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد : تا پایان آذرماه جلسه بعدی برنامه ریزی برای ساخت این‌طرح برگزار می شود و ۲۰۰ میلیارد ریال نیز برای پیشبرد پروژه تخصیص می‌ یابد. برای تکمیل این طرح به ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به جایگاه ویژه جویبار در ورزش ملی گفت: جویبار نه‌تنها پایتخت کشتی ایران است، بلکه نماد غیرت، افتخار و هویت ورزشی مازندران محسوب می‌شود. حمایت از کشتی در جویبار، حمایت از ریشه‌های فرهنگی و افتخارات ملی ماست.

یونسی رستمی گفت که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مولدسازی و روش‌های نوین تأمین منابع، تلاش می‌کنیم پروژه‌های نیمه‌تمام را به اتمام برسانیم.

موارد تشریح شده تنها بخشی از عملکرد دولت چهاردهم در به ثمر رساندن طرح های عمرانی نیمه تمام و راکد است و به نظر می رسد با ریل گذاری انجام شده حرکت بر روی این مسیر آغاز شد و امید به اتمام همه طرح های نیمه تمام فرسوده استان و آغاز اجرای طرح های جدید است.