شناسهٔ خبر: 71842855 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«نه به تصادف» در خراسان‌رضوی/ سوانح رانندگی روزانه ۵۴ قربانی می‌گیرد

مشهد- ایرنا- سوانح رانندگی و تصادفات جاده‌ای اکنون یکی از چالش‌های اساسی در عرصه سلامت عمومی کشور به شمار می‌رود، به طوری که آمار جان باختگان تصادفات در ایران روزانه ۵۴ نفر گزارش شده و همچنان در حال افزایش است، در این میان استان خراسان رضوی با توجه به ترافیک جاده ای و نرخ تقاضای سفر سهم زیادی در این آمار دردناک دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در راستای کاهش سوانح رانندگی، پویش اجتماعی «نه به تصادف» با تصمیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری سایر نهادهای امنیتی، انتظامی و امدادی از ابتدای اسفندماه امسال در کشور و استان خراسان رضوی آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۴ ادامه دارد.

در ایران هر ساله حدود ۳۰۰ هزار مورد مرگ رخ می دهد که از این میزان ۲۰ هزار نفر به علت حوادث ترافیکی، ۲۹ هزار نفر به علت حوادث غیرعمدی مانند غرق شدگی، برق گرفتگی و مسمومیت ها بوده و بقیه ناشی از مرگ و میر بیماری ها است.

به گفته کارشناسان نقش خطای انسانی در تصادفات بسیار مهم است و اجرای موفق پویش نه به تصادفات نیازمند وفاق ملی در راستای حذف نقاط حادثه خیز، تامین ایمنی خودرو، راه و جاده و وضع قوانین مناسب است، از این رو سازمان‌ها و نهادهای مختلف از جمله نهادهای مردمی، دولتی و غیر دولتی و خود مردم، نقش مهمی در این زمینه دارند.

ربیس گروه کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سال‌های اخیر، تصادفات و سوانح ترافیکی از مهمترین عوامل مرگ و میر و از دست رفتن سال‌های عمر محسوب می‌شود که علاوه بر تحمیل هزینه و بار مالی بر نظام سلامت، آسیب‌های روانی و اجتماعی را به دنبال داشته و بر ساختار بودجه و اقتصاد کشور تاثیر می‌گذارند.

دکتر محمدرضا جویا افزود: کاهش تصادفات، همچنان به عنوان یک چالش و دغدغه‌ در سطح کلان مطرح است و امیدواریم با استفاده از حداکثر کارآیی ظرفیت های موجود در جهت کاهش حوادث و سوانح رانندگی بهره ببریم.

خراسان رضوی رتبه پنجم کشور در قربانیان تصادفات رانندگی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مرگ ناشی از حوادث شامل حوادث ترافیکی، مسمومیت سقوط، سوختگی ناشی از آتش، غرق شدگی، خودکشی، قتل و جنگ است و حوادث رانندگی نخستین عامل مرگ در گروه سنی پنج تا ۲۹ سال به شمار می‌رود.

هرساله در ایران ۲۹ هزار نفر به علت حوادث غیرعمدی و ۲۰ هزار نفر به علت حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند.

دکتر مهدی قلیان اول افزود: در ایران هر ساله حدود ۳۰۰ هزار مورد مرگ رخ می دهد که از این میزان 20 هزار نفر به علت حوادث ترافیکی در کشور جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان این که مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در مردان بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۲۵ مرد و از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۰ زن در حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند.

این مسوول ادامه داد: هزینه صدمات ناشی از حوادث ترافیکی در کشور، سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خراسان رضوی به لحاظ بیشترین آمار کشته‌شدگان تصادفات رانندگی در سال ۱۴۰۲ در رتبه پنجم کشوری قرار دارد.

دکتر قلیان افزود: بیشترین آمار کشته شدگان تصادفات رانندگی در سال ۱۴۰۲ به ترتیب مربوط به استان فارس با هزار و ۶۱۴ نفر، تهران با هزار و ۴۴۹ نفر، سیستان و بلوچستان با هزار و ۴۳۶ نفر، کرمان با هزار و ۳۹۴ نفر و استان خراسان رضوی با هزار و ۳۴۷ نفر و اصفهان با هزار و ۱۹۶ نفر است.

۷۸۶ نفر بر اثر حوادث جاده ای در خراسان رضوی جان باختند

معاون پلیس راه خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی در ۱۱ ماهه امسال، جزء ۱۰ استان نخست کشور به لحاظ تعداد کشته‌های حوادث جاده‌ای بوده و معتقدیم که برای کاهش آمارها باید مشارکت تمامی مجموعه‌ها را داشته باشیم.

سرهنگ علیرضا عرفانی‌مهر افزود: میزان جان‌باختگان حوادث ترافیکی در محورهای برون شهری این استان در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، پنج درصد کاهش یافته اما باز هم آمار بالا بوده که نیازمند توجه و برنامه‌ریزی است.

وی ادامه داد: امسال در این بازه زمانی ۷۸۶ نفر در حوادث جاده‌ای و برون شهری در استان خراسان رضوی فوت کرده‌اند، در حالیکه این میزان در مدت مشابه پارسال ۸۳۰ نفر بوده است.

«نه به تصادفات» در خراسان‌رضوی/ سوانح رانندگی روزانه ۵۴ قربانی می‌گیرد

۷۰ درصد رانندگان با سرعت غیر مجاز دارای خودروی ایرانی هستند

معاون پلیس راه خراسان رضوی گفت: در ۱۱ ماهه امسال سه هزار و ۱۸۶ مورد تصادف جرحی در این استان اتفاق افتاده است.

عرفانی‌مهر افزود: همچنین در این بازه زمانی ۲۶۱ راننده متخلف دارای سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت به مراجع قضایی معرفی شدند، در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته ۴۶۷ راننده متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند که ۷۰ درصد خودروهای با سرعت بالا مربوط به دارندگان خودروهای ایرانی است.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۸۲۳ مورد رانندگی پرخطر با سرعت بالای ۱۶۰ کیلومتر توسط تیم‌های گشت توقیف شدند، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۹۱۶ راننده متخلف توقیف شدند.

رییس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی گفت: سرعت نقش اصلی را در تصادفات دارد و هر چه قدر که در زمان برخورد سرعت پائین‌تری باشد درصد احتمال مرگ عابر پائین‌تر است.

سرهنگ علیرضا رحیمی افزود: ۴۵ درصد فوتی‌های ترافیکی موتورسوارها هستند و به راکبان موتورسیکلت‌ها توصیه بر رانندگی مطمئن و ایمن و استفاده از کلاه ایمنی داریم و تا زمانی که در راننده تغییر رفتار ایجاد نشود، مشکلات پایان نمی‌یابد.

«نه به تصادفات» در خراسان‌رضوی/ سوانح رانندگی روزانه ۵۴ قربانی می‌گیرد

واژگونی خودرو ۳۳ درصد از تصادفات خراسان رضوی است

معاون پلیس راه خراسان رضوی گفت: ۳۳ درصد نوع برخورد و تصادفات جرحی در استان نیز به واژگونی‌های وسایل نقلیه اختصاص دارد که به سرعت غیرمجاز و عدم توجه کافی به هشدارها و علایم رانندگی است.

وی افزود: در ۱۱ ماهه امسال هزار و ۵۳ مورد واژگونی خورو، ۷۶۰ مورد تصادف موتورسیکلت و دوچرخه و ۲۹۲ مورد تصادف با عابر پیاده اتفاق افتاده است.

عرفانی مهر با بیان این که در ۱۱ ماهه امسال سه هزار و ۱۸۶ مورد تصادف جرحی در استان اتفاق افتاده است، گفت: حدود ۵۰ درصد این تصادفات جرحی از ساعات ۱۲ تا ۲۰ شب رخ داده است، چراکه بیشترین زمان خستگی و خواب آلودگی رانندگان در این زمان است.

وی بیان کرد: همچنین بیشترین زمان وقوع تصادفات جرحی در این بازه زمانی به ترتیب مربوط به ساعت ۱۶ تا ۱۸ با ۱۴ درصد حادثه است و ساعت های ۱۴ تا ۱۶ و ۱۸ تا ۲۰ و ۱۲ تا ۱۴ سهم بین ۱۲ تا ۱۳ درصدی در تصادفات دارند.

بیشتر بخوانید:

۴۳ درصد تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی ناشی از خستگی است

معاون پلیس راه خراسان رضوی گفت: عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه عدم رعایت حق تقدم خستگی و خواب آلودگی انحراف به چپ تجاوز به چپ عدم رعایت فاصله عرضی تغییر مسیر ناگهانی حرکت در خلاف جهت نقص فنی از جمله علل وقوع این تصادفات در استان هستند.

وی با بیان این که بیشترین عامل وقوع تصادفات در استان مربوط به «عدم توجه به جلو» و «تخطی از سرعت مطمئنه» است گفت: عدم توجه به جلو ۴۲ درصد و تخطی از سرعت مطمئنه ۱۶ درصد علل تصادفات را به خود اختصاص داده است.

عرفانی مهر بیان کرد: همچنین بیشترین عوامل شکل‌گیری این تصادفات جرحی به ترتیب ۷۰ درصد مربوط به خودروی سواری،۱۴ درصد مربوط به موتور و دوچرخه،۹ درصد مربوط به وانت، ۶ درصد مربوط به کامیون و تریلر، یک درصد مربوط به اتوبوس و مینی بوس بوده است.

وی با اشاره به بستن کمربند ایمنی در ۸۰ درصد مصدومان و متوفیان حوادث جاده‌ای به عینه دیده می شود، گفت: بستن کمربند ایمنی ۴۰ تا ۶۵ درصد احتمال مرگ در تصادفات جاده‌ای را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

اصلاح ۱۸ نقطه حادثه خیز جاده‌های خراسان رضوی به اعتبار نیاز دارد

موتورسیکلت پرخطرترین وسیله نقلیه

مدیر صندوق تامین خسارت‌های بدنی خراسان رضوی با بیان این که بیشترین پرونده‌های این صندوق مربوط به موتورسواران است، گفت: علت مرگ ۸۰ درصد موتورسواران در حوادث ترافیکی این استان، ضربه به سر ناشی از عدم استفاده از کلاه ایمنی است.

احمد کامران‌فر افزود: موتورسیکلت به دلیل نداشتن محافظ از پرخطرترین وسایل نقلیه محسوب می‌شود و موتورسواری خطرات جانی بیشتری نسبت به دیگر وسایل نقلیه مانند ماشین و دوچرخه بدنبال دارد.

وی ادامه داد: استفاده از کلاه ایمنی ساده‌ترین راه‌ برای جلوگیری از آسیب به سر موتورسواران و پیشگیری از فوت آنان است.

بیشتر بخوانید:

عامل ۸۰ درصد مرگ موتورسواران در خراسان رضوی نداشتن کلاه ایمنی است

«نه به تصادفات» در خراسان‌رضوی/ سوانح رانندگی روزانه ۵۴ قربانی می‌گیرد

اهمیت کمربند و کلاه ایمنی در پیشگیری از تلفات

معاون آموزشی پلیس راهور استان خراسان رضوی گفت: کمربند ایمنی و کلاه ایمنی ۲ بیمه عمر ارزان قیمت برای رانندگان وسایل نقلیه و راکبان موتورسیکلت به شمار می‌رود.

علیرضا رحیمی با تاکید بر آموزش کاربران وسایل نقلیه در راستای کاهش تصادفات و تلفات جانی افزود: در این خصوص استفاده از کمربند ایمنی و کلاه ایمنی بایستی فرهنگ‌سازی شده و فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی و کلاه ایمنی ترویج شود.

وی ادامه داد: در راستای کاهش تصادفات، موضوع کلان پروژه عابر پیاده با آشکارسازی خطوط عابر پیاده و علائم هشداردهنده از مواردی بوده که به‌طور جد دنبال می‌شود و در نظر داریم تا بیشتر از تبلیغات محیطی استفاده کنیم تا مشکلات‌ این حوزه کاهش یابد.

این مسوول بیان کرد: یک کار خوب که در سال‌های قبل انجام شد، «طرح همیاران پلیس» بود که اکنون رها شده و به مانند گذشته با قوت دنبال نمی‌شود و خواستار تداوم این برنامه ثمربخش هستیم.

بیشتر بخوانید:

شمار جان‌باختگان تصادفات جاده‌ای در خراسان‌رضوی پنج درصد کاهش یافت

اجرای طرح همیار پلیس در مدارس

مدیر کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی با ذکر این نکته که طرح همیار پلیس یکی از طرح‌های موفق اجرا شده در سال‌های قبل بود، گفت: ما معتقدیم که باید اجرای این طرح مؤثر با همکاری مدارس و دانشگاه‌ها با قوت هرچه بیشتر تداوم یابد و اجرای آن تنها به یک مقطع و دوره زمانی خاص معطوف نشود.

محمدعلی توسلی با تاکید بر رعایت مقررات ترافیکی و پیشگیری از حوادث رانندگی در ایام نوروز پیش رو افزود: جلسات کارگروه ستاد خدمات سفر استان به‌طور مستمر در حال برگزاری است و برنامه‌های این ایام هم از ۲۵ اسفند ماه امسال تا ۱۵ فرودین ماه سال آینده و در قالب برنامه‌های طرح نوروزی ۱۴۰۴ اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از پیگیری‌های ما در خصوص اجرای مصوبات کارگروه ملی زیارت بوده و در جلسه‌ای که با معاون اول رئیس جمهور در همین خصوص داشتیم بر اجرای این مصوبات تأکید کردیم تا نقش شهر مشهد و خراسان رضوی در این خصوص به‌خوبی دیده شود.

بیشتر بخوانید:

فعالیت ۲۴۰ هزار همیار پلیس در خراسان رضوی آغاز شد

تدوین برنامه ۱۰ ساله کاهش تصادفات جرحی

معاون اجرایی مرکز بهداشت استان خراسان رضوی گفت: برای کاهش تصادفات جرحی در شهرها و جاده‌ها یک برنامه ۱۰ ساله تدوین شده که در حال اجرا است و یکی از آنها پویش‌های آموزشی است.

دکتر محمدرضا جویا افزود: در راستای کاهش تصادفات در ایران کارهای بسیاری همچون بهبود زیرساخت‌های جاده‌ای، افزایش نظارت بر تخلفات رانندگی، توسعه سیستم حمل و نقل عمومی، آموزش و فرهنگ سازی، استفاده از فناوری نوین، تشویق به استفاده از تجهیزات ایمنی و اجرای قوانین سختگیرانه برای تخلفات حادثه‌ساز که جزء مهمترین راهکارها در این خصوص هستند باید انجام شود.

وی ادامه داد: در سال جاری تحقیقی در خصوص علل اصلی تصادفات منجر به جرح و فوت شد که در بیشتر آنها رانندگی با چراغ خاموش، جر و بحث در زمان رانندگی، عدم سرعت مطمئنه، عدم بستن کمربند ایمنی و رانندگی در شرایط خواب آلود بود.

رفتار سالم ترافیکی و کاربر ایمن، رکن اصلی مدیریت حوادث ترافیکی

رییس مرکز بهداشت استان خراسان رضوی گفت: ۶ رکن اصلی «مدیریت سیستمی حوادث ترافیکی و ایمنی پایدار» شامل مدیریت ایمنی راه، کاربر ایمن، خودروی ایمن، راه ایمن، واکنش و پاسخگویی پس از حادثه، مدیریت سرعت است که در این میان کاربر ایمن حائز اهمیت است.

۷۰ درصد تصادفات به عامل انسانی مربوط است که بارانندگی‌ ایمن و به‌دور از حرکات نمایشی خطرناک، تا۵۰ درصد این موارد قابل پیشگیری است

دکتر قلیان اول افزود: نقش ایمنی جاده و ایمنی خودرو در حوادث ترافیکی انکار ناپذیر است اما ۶۰ تا ۷۰ درصد تصادفات نیز به عامل انسانی مربوط است که با رفتار سالم در رانندگی و رانندگی‌ ایمن و مطمئن و به‌دور از حرکات نمایشی خطرناک، حداقل ۵۰ درصد این موارد قابل پیشگیری است.

وی ادامه داد: آموزش، اعمال مقررات، مهندسی، عوامل محیطی، خدمات فوریت‌ها نیز پنج اصل ایمنی راه‌ها به شمار می‌رود.

این مسوول بیان کرد: جرائم رانندگی جزء لاینفک ایجاد رفتار سالم ترافیکی هستند، به همین دلیل پویش نه به تصادف به منظور نهادینه‌سازی رفتارهای ترافیکی سالم و ایمن در حال اجرا است.

قلیان اول با اشاره به افزایش آمار حوادث ترافیکی سالهای گذشته بر نقش مؤثر طرح همیاران پلیس، اجباری شدن کمربند ایمنی، مدیریت مصرف سوخت و غیره در کاهش آمار تلفات جاده ای تأکید کرد و گفت: امید است با همکاری مردم و ایفای نقش مطلوب سازمان ها و نهادهای مرتبط، بتوانیم حداقل ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش تلفات رانندگی در هرسال داشته باشیم و طی پنج سال به کاهش ۸۰ درصدی این آمار دست یابیم.

پویش اجتماعی «نه به تصادفات» در سه گام

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در جلسه شورای عالی حمل و نقل و ایمنی کشور (هفتم اسفند ماه)، برنامه پویش همگانی «نه به تصادف» توسط وزیر بهداشت و رییس سازمان اورژانس کشور ارائه شد.

دکتر مهدی قلیان اول با بیان این که این پویش در سه گام اجرایی می‌شود افزود: گام نخست با رویکرد کوتاه مدت و در بازه ۴۵ روزه و با هدف کاهش تلفات رانندگی در بازه زمانی ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۳ تا ۲۰ فروردین ماه سال ۱۴۰۴ ، گام دوم با رویکرد میان مدت در بازه یک تا ۲ ساله و با هدف جلب مشارکت عمومی و تبدیل این موضوع به دغدغه ای ملی، گام سوم با رویکرد بلند مدت ودر بازه سه ساله و با هدف فرهنگ سازی و کاهش تلفات رانندگی در حد استاندارد خاورمیانه در حال اجرا است.

وی ادامه داد: هدف این پویش انتقال واضح و شفاف پیام در سطح جامعه است تا با انتشار وسیع اطلاعات، نگرش و رفتار ترافیکی یکایک افراد جامعه و خانواده به رفتارهای سالم و ایمن و رعایت مقررات رانندگی اصلاح شده و ارتقاء یابد.