شناسهٔ خبر: 69974074 - سرویس سیاسی
منبع: تین نیوز | لینک خبر

انتظارات کشورهای خلیج فارس از ترامپ

صاحب‌خبر -

این پرسش مطرح شده است که کشورهای حوزه خلیج فارس از دومین دوره ریاست جمهوری ترامپ چه می خواهند؟

انتظارات کشورهای خلیج فارس از ترامپ
تین نیوز |

در دوره اول ریاست جمهوری ترامپ (۲۰۱۷-۲۰۲۱)، شورای همکاری خلیج فارس (GCC) به طور جمعی و دوجانبه از طریق کشورهای عضو خود، روابط نزدیک و دوجانبه سودمند با ایالات متحده داشت. در آن دوره ترامپ با انتخاب عربستان سعودی برای اولین سفر خارجی خود و دیدار با رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس در ماه می ۲۰۱۷، به نوعی سنت شکنی کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصادسرآمد، اگرچه در برخی مورد اختلافاتی بین دو طرف وجود داشت اما، به ویژه در قبال درگیری اسرائیل و فلسطین، مشارکت استراتژیک آن ها تا آخرین روزهای ریاست جمهوری ترامپ ادامه یافت. به احتمال زیاد این روحیه همکاری در چهار سال آینده نیز ادامه و تقویت خواهد شد.

انتظارات کشورهای عربی نسبت به غزه

ژورنال نئو در این باره آورده است: اکنون این پرسش مطرح شده است که کشورهای حوزه خلیج فارس از دومین دوره ریاست جمهوری ترامپ چه می خواهند؟ شعار «پایان دادن به همه جنگ ها» از سوی ترامپ درست مانند تمایل او برای اولویت دادن به اهداف اقتصادی جذاب است. زیرا جهان منافع مشترکی در مبارزه با مهاجرت غیرقانونی و شیوه های تجارت غارتگرانه دارد، هرچند که در مورد ابزارها اختلاف نظر وجود داشته باشد. در سطوح سیاسی و استراتژیک، شورای همکاری خلیج فارس خواهان پایان دادن به درگیری های شدید و بازگشت به دیپلماسی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بوده که طبق منشور سازمان ملل متحد الزامی است.

بدون تردید، نظام بین الملل به دلیل اختلافات حاد بین اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد که اعضای غربی آن باعث می شوند این سازمان نتواند نقش کلیدی خود را در حفظ صلح و امنیت در سراسر جهان ایفا کند، تقریبا روبه نابودی است. این امر از ناتوانی این سازمان بین المللی تأثیرگذار، در توقف جنگ های خونین اسرائیل در غزه و لبنان مشهود است. با توجه به غزه و درگیری اساسی اسرائیل و فلسطین، شورای همکاری خلیج فارس مایل است برای پایان دادن به جنگ، با ایالات متحده همکاری نزدیک تری داشته باشد. جامعه بین المللی به وضوح پارامترهای راه حل مبتنی بر منشور سازمان ملل و قطعنامه های گذشته را بیان کرده است.

تنها تعداد انگشت شماری از کشورهای غربی وجود دارند که هنوز از جنگ اسرائیل در غزه و رویکرد حداکثری آن نسبت به مناقشه اصلی حمایت می کنند. نشست فوق العاده سران در ریاض، نظرات مشترک جهان عرب و اسلام را در مورد مناقشه بیان کرد و خواستار پاسخگویی نسبت به جنایات غیرقابل توصیف اسرائیل در غزه و کرانه باختری شد. بنابراین، تنش زدایی در منطقه برای آماده شدن برای جستجوی راه حل های بلندمدت در غزه، کرانه باختری، لبنان و جاهای دیگر مورد نیاز طرفین است.

اقتصاد و فرهنگ در برنامه های شورای همکاری خلیج فارس

در سطح اقتصادی، آن ها معتقدند که توسعه تجارت جهانی مستلزم اصلاح سیستم تجارت جهانی است که کشورهای صنعتی را در مقابل کشورهای در حال توسعه قرار می دهد. با توجه به این واقعیت که این سیستم تحت رهبری ایالات متحده به درستی کار نمی کند، کشورهای بزرگ تجاری از همکاری خودداری کرده و در یک چرخه مخرب متقابل اقدامات تلافی جویانه قرار گرفته اند. اولین دولت ترامپ تعرفه های حمایتی از جمله بر صادرات خلیج فارس به ایالات متحده است. با در نظر گرفتن ادعاهای کمپین مبارزاتی ترامپ، دولت جدید او احتمالا تعرفه های بیشتری را علیه چین اعمال کند که ممکن است دور جدیدی از اقدامات تلافی جویانه را تحریک کند.

بهترین راه برای حل و فصل اختلافات تجاری تلاش مضاعف برای احیای فعالیت و تقویت مکانیسم حل اختلاف سازمات تجارت جهانی است. در نهایت، شورای همکاری خلیج فارس از کاخ سفید می خواهد که روند آشتی فرهنگی و درک متقابل را رهبری کند. طرد فرهنگی منجر به افزایش سخنان نفرت انگیز و جرم و جنایت در بسیاری از نقاط جهان شده است. برخی از اثرات مضر این عدم تحمل در لفاظی های نژادپرستانه فزاینده آشکار می شود. دولت ترامپ می تواند شرکای همکاری در خلیج فارس و همچنین در جهان عرب و اسلام بیابد تا با یکدیگر برای کاهش اظهارات در راستای جنگ فرهنگی و تقویت تساهل فرهنگی و مذهبی همکاری کنند.

مبنای همکاری خلیج فارس و واشنگتن

به باور کارشناسان، بستر گسترده ای برای همکاری در چارچوب مشارکت راهبردی بین کشورهای خلیج فارس و ایالات متحده وجود دارد که شامل تعامل در سطح سران کشورها و همچنین در سطوح وزیران است. بیش از ۱۰ کارگروه وجود دارد که بسیاری از جنبه های این مشارکت از جمله مسائل سیاسی و دفاعی، تهدیدات سایبری، امنیت دریایی، دفاع هوایی و مبارزه با تروریسم را پوشش می دهند. همچنین کارگروه هایی برای موضوعات خاص مانند همکاری با ایران و یمن وجود دارد. گفتگوهای تجاری و سرمایه گذاری بلندمدت بین کشورهای خلیج فارس و ایالات متحده و چارچوب توافقنامه همکاری اقتصادی منعقد شده در سال ۲۰۱۲ کانال های مناسبی را برای هماهنگ کردن سیاست تجاری فراهم می کند.

از آنجایی که ایالات متحده و کشورهای خلیج فارس تولیدکنندگان عمده انرژی هستند، منافع مشترکی در زمینه منابع انرژی سنتی و تجدیدپذیر دارند. همچنین، بیشتر ارزهای شورای همکاری خلیج فارس همچنان به دلار مرتبط هستند، تداوم هماهنگی سیاست های پولی مهم است، زیرا تصمیمات اتخاذ شده توسط فدرال رزرو بر اقتصاد کشورهای خلیج فارس تأثیر منفی می گذارد و تأثیر مستقیمی بر سیاست پولی آن ها دارد. در هر صورت، شورای همکاری خلیج فارس انتظار دارد در دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ، روابط با ایالات متحده در همه زمینه ها بهبود یابد. با این حال، زمان نشان خواهد داد که تا چه حد انتظارات آن ها برآورده می شود.

به هر حال نباید فراموش کرد که ترامپ رئیس جمهور آمریکا است و قبل از هر چیز از منافع کشورش حتی به ضرر کشورهای حاشیه خلیج فارس دفاع خواهد کرد. این کشورها در عین حال در روابط خارجی خود ساکن نیستند و در تلاش برای تنوع بخشیدن به آن هستند که عضویت کشورهای عربی مانند امارات و مصر در بریکس نشان می دهد. باید توجه داشت که سیاست خود را بر اساس اصول کاملاً متفاوت از ایالات متحده انجام می دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید