شناسهٔ خبر: 69901083 - سرویس فرهنگی
منبع: مهر | لینک خبر

توسط انتشارات ققنوس انجام شد؛

چاپ کتابی درباره «دیالکتیک هستی و اندیشه در منطق هگل»

کتاب «دیالکتیک هستی و اندیشه در منطق هگل» نوشته چارلز تیلور با ترجمه زهره نجفی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «دیالکتیک هستی و اندیشه در منطق هگل» نوشته چارلز تیلور به‌تازگی با ترجمه زهره نجفی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است.

چارلز تیلور نویسنده این‌کتاب، فیلسوف کانادایی است که این‌کتابش سال ۱۹۷۵ توسط انتشارات کمبریج چاپ شده است. او یکی از فلاسفه مکتب اجتماع‌باوری است که بیشتر شهرتش به‌علت نوشته‌هایش درباره شکل‌گیری «خود» و باورهای سیاسی و اخلاقی «خود» در جهان مدرن است. با این‌که تیلور یک‌هگل‌شناس نیست اما گفته‌اند کتاب «دیالکتیک هستی و اندیشه در منطق هگل»‌اش را می‌توان یکی از نخستین‌گام‌های مهم برای فهم منطق هگل دانست.

نسخه اصلی کتاب «دیالکتیک هستی و اندیشه در منطق هگل» ۶ بخش دارد که در هرکدام از آنها، پدیدارشناسی روح، منطق، عناصر فلسفه حق، فلسفه دین و فلسفه هنر در اندیشه هگل تشریح می‌شوند. ترجمه فارسی زهره نجفی از کتاب نام‌برده ترجمه بخش سوم آن است که به شرح و تفسیر منطق هگل اختصاص دارد.

به این‌ترتیب، کتاب پیش‌رو ۳ بخش اصلی دارد که عبارت‌اند از «هستی»، «ذات» و «مفهوم».

در بخش اول، مخاطب با ۳ فصل «هستی متعین»، «کمیت» و «مقیاس» روبروست. در بخش دوم هم ۳ فصل «از بازتاب به دلیل»، «نمود»‌ و «فعلیت» آمده‌اند و در سومین‌بخش هم فصول «سوبژکتیویته»، «ابژکتیویته» و «ایده» قرار دارند.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

علاوه بر این، ضرورتی که تماما فراگیر باشد مطلق یا نامشروط است، به این معنا که به هیچ مقدمه از پیش‌داده‌ای وابسته نیست. و، به یقین، این‌که ضرورتْ مطلق است از این‌نکته نتیجه می‌شود که ما با نظام تغییرات قائم‌به‌ذاتی سروکار داریم که با تناقض تقویت می‌شود و از این‌رو برآمده از ضرورت است.

بدین‌ترتیب، ضرورتی تماما فراگیر و نامشروط واقعیت را به کار می‌گیرد. این‌ضرورت را می‌توان جوهری در نظر گرفت که ذیل «اعراض» قرار دارد، یا فراتر از این، جوهری که این‌اعراض را به کار می‌گیرد. این‌ضرورتْ قدرتِ (Macht) جوهری است. بدین‌ترتیب، به بینش اسپینوزا می‌رسیم، که هگل در این‌جا برای نگارش بخش پایانی منطق ذات کار خود را به‌واقع بر آن استوار می‌سازد. جوهر، که تمامیتِ اعراضش است که بدین شیوه با نظم و ساختار خاصی به کار گرفته شده است، قدرت است که زیربنای این به کارگیری است. اکنون، تمامیت، که از زمان خروج از مقوله دلیل در دیالکتیک ما حضور داشت، واجد نوعی عاملیت می‌شود و چنان تلقی می‌شود که فعالانه واقعیت بیرونی را وضع می‌کند. این‌عاملیت ویژگی‌ای است که در سراسر این‌مدت در تمامیت نهفته بود.

این‌کتاب با ۲۷۹ صفحه، شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۲۵۰ هزار تومان منتشر شده است.