شناسهٔ خبر: 69900695 - سرویس فرهنگی
منبع: مهر | لینک خبر

نمایشنامه‌های تئاتر مقاومت نباید سفارشی باشند

دبیر بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر مقاومت معتقد است سال‌ها سفارشی‌بودن نمایشنامه‌های این حوزه رنج‌آور بوده و مهم است که نمایشنامه‌های تئاتر مقاومت سفارشی نوشته نشوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام احمدزاده دبیر بخش نمایشنامه‌نویسی نوزدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت درباره اولویت‌ها و برنامه‌های مدنظر خود در این جشنواره توضیح داد: نکته اول این است که اساساً مهم‌ترین اتفاق هر ساختار تئاتری نمایشنامه آن است، وقتی وارد ساختار موضوعی مثل مقاومت می‌شویم اهمیت نمایشنامه دوچندان می‌شود و باید حتماً نمایشنامه خوبی داشته باشیم تا بتوانیم یک اجرای خوب داشته باشیم. در تمام این سال‌ها همه فکر و ذکرم نمایشنامه‌های باکیفیت بوده است و موضوعاتی که داریم حول محور مقاومت است. این نمایشنامه‌ها می‌تواند اقتباسی باشد، یا می‌تواند پرتره باشد و یا در حوزه کودک و نوجوان باشد تا روی اینها سرمایه‌گذاری کنیم.

سفارشی ننوشتن در تئاتر مقاومت مهم است

دبیر بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر مقاومت ادامه داد: چیزی که من همیشه از بچه‌های انجمن تئاتر دفاع مقدس می‌خواهم این است که این مسئله نمایشنامه‌نویسی را به‌عنوان یک راهبرد طولانی‌مدت همیشه در راس امور خودشان داشته باشند. در حال حاضر یکی از مسائل مهم جشنواره مقاومت نمایشنامه خوب و باکیفیت است و تعداد این نمایشنامه‌ها در سال‌های اخیر بسیار کم بوده است. اگر بتوانیم هر ساله نمایشنامه‌های باکیفیت را تولید کنیم و این نمایشنامه‌های خوب و باکیفیت چاپ بشوند و به دست بچه‌هایی که می‌خواهند کار تئاتری انجام دهند برسد، به‌ مرور زمان ما دیگر این معضل نمایشنامه را نخواهیم داشت.

احمدزاده در ادامه با بیان یکی از مشکلات نمایشنامه‌نویسی در این سال‌ها یادآور شد: نکته دوم هم مسئله سفارشی نبودن است. ما سال‌ها از سفارشی بودن نمایشنامه‌ها رنج بردیم، سفارش‌دادن خوب است و من اتفاقاً موافق سفارش‌دادن هستم ولی به نظر من سفارشی ننوشتن مهم‌تر است یعنی اینکه نمایشنامه باکیفیت نوشته شود و یک اتفاق مهمی را رقم بزند.

وی درباره مقوله اقتباس گفت: کار خیلی خوبی که در این دوره انجام دادیم مسئله اقتباس بوده است، به‌این‌علت که دست نویسنده در اقتباس باز است و امسال بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب در حوزه مقاومت معرفی کردیم، با جزئیات فراوان از تمام عناوین مربوط به مقاومت که نویسندگان می‌توانند از این کتاب‌ها استفاده کنند.

تبدیل کتاب به نمایشنامه‌های با کیفیت

دبیر بخش نمایشنامه‌نویسی با اشاره به موضوعات مطرح شده در بخش نمایشنامه‌نویسی در جشنواره تئاتر مقاومت گفت: در این دوره موضوعات شهدای هسته‌ای، شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای مقاومت و ... موضوع کتاب‌هایی هستند که معرفی کرده‌ایم و اسامی این کتاب‌ها در وبگاه جشنواره تئاتر مقاومت موجود است. همه این کتاب‌ها مربوط به بنیاد روایت فتح است و کسانی که از این کتاب‌ها اقتباس می‌کنند، دیگر نیازی به اجازه‌گرفتن از ناشر ندارند، چون این تفاهم بین جشنواره تئاتر مقاومت و بنیاد روایت فتح انجام شده است تا به‌راحتی نمایشنامه‌نویسان از این کتاب‌ها اقتباس کنند و کتاب‌ها هم خیلی کتاب‌های خوبی هستند. ما در همه حوزه‌ها کتاب داریم و در مورد همه گزینه‌های که در حوزه مقاومت هستند کتاب وجود دارد که امیدواریم بعداً برای سال‌های بعد گستره این کتاب‌ها بیشتر شود. این کتاب‌ها پتانسیل جذابی را برای اقتباس ایجاد می‌کنند که می‌تواند خیلی خوب باشد.

احمدزاده ادامه داد: ما این کار را با اهتمام دبیر محترم انجام داده‌ایم تا این کتاب‌ها تبدیل به نمایشنامه‌های باکیفیت بشوند. این قدم بسیار مهمی است که دبیر جشنواره برداشته و این درایت را به خرج داده تا اینکه یک افق جدید را برای موضوعات مقاومت تولید کند و جشنواره را به سمت جلو ببریم. من بسیار امید دارم که این قضیه اقتباس ادامه پیدا کند و مخصوص این جشنواره نباشد. امیدوارم مسئله اقتباس در نمایشنامه‌نویسی را به‌ عنوان یک راهبرد در سال‌های بعد پیاده کنند و به‌ عنوان یک‌چشم‌انداز ادامه دهند.

وی در بیان اهمیت اقتباس در نمایشنامه‌نویسی گفت: اقتباس یکی از مواردی است که در دنیای امروز اتفاق می‌افتد و یک بخش از نمایشنامه‌نویسی جهان در حال حاضر رویکرد اقتباس است که تکنیک‌های مختلفی دارد، چه در حوزه شخصیت‌پردازی، چه در حوزه دیالوگ‌نویسی و نگاه به نمایشنامه یا بخشی از نمایشنامه را ادامه‌دادن و یا بخشی را تغییر مسیر دادن و به نظر من این یکی از نکات مهم این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت است.

بازگشت نمایشنامه‌نویسان به تئاتر مقاومت

دبیر بخش نمایشنامه‌نویسی این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت، بیان کرد: نکته بعدی این است که اساسا در سال‌های اخیر بسیاری از نمایشنامه‌نویسان به سمت موضوع مقاومت نمی‌آمدند، در حال حاضر با این سیستمی که ایجاد شده و نگاهی که وجود دارد به نظر می‌رسد که نمایشنامه‌نویسان دوباره به موضوع مقاومت نگاه می‌کنند و در حال تولید نمایشنامه هستند و امیدوارم که این مسئله ادامه پیدا کند. جشنواره مقاومت مسئله تئاتر حرفه‌ای در حوزه مقاومت است، یعنی اساسا شما در جشنواره مقاومت نمی‌توانید چیزی به‌ غیر از تئاتر حرفه‌ای ببینید. مهم‌ترین رکن تئاتر حرفه‌ای نمایشنامه حرفه‌ای است و این اتفاق باید رخ دهد که خوشبختانه در حال وقوع است که مسئله اقتباس خیلی به کیفیت کمک می‌کند تا قصه‌ها گستره بیشتری را پیدا کنند و این خیلی مهم است.

احمدزاده در تشریح بخش دوم نمایشنامه‌نویسی در جشنواره تئاتر مقاومت توضیح داد: بخش دوم نمایشنامه‌نویسی به پرتره‌نویسی اختصاص پیدا کرده است. ما در این قضیه هم کمی در سال‌های گذشته کوتاهی کردیم ولی الان اتفاقات خوبی رخ می‌دهد. در حوزه مقاومت شخصیت‌های خوبی مثل شهید اسماعیل هنیه، شهید سید حسن نصرالله، شهید یحیی سنوار و شهید حاج‌قاسم سلیمانی را داریم که موضوعات بسیار خوبی برای پرتره نویسی هستند. فکر می‌کنم این بخش هم بخش بسیار جذابی باشد که با استقبال خوبی روبه‌رو شده است. در سینما خیلی‌ها به این سمت رفته‌اند، ما در تئاتر کمی بااحتیاط به این سمت رفتیم که به نظرم احتیاط نیاز ندارد. ما در پرتره‌نویسی باید بتوانیم جسارت و تکنیک را با هم جلو ببریم و شدنی هم است و آثار خوبی هم می‌توانیم تولید کنیم.

توجه به گروه سنی کودک و نوجوان

دبیر بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر مقاومت در تشریح بخش سوم این جشنواره گفت: بخش سوم که به لحاظ فکری و راهبردی جای خالی‌اش احساس می‌شد، بخش کودک و نوجوان بود. با این سیاستی که جشنواره و دبیر محترمش در پیش گرفته‌اند احساس می‌کنم در آینده نزدیک در حوزه کودک و نوجوان در موضوع مقاومت بتوانیم اتفاق خیلی خوبی را رقم بزنیم. این خیلی مهم است و یکی از راهبردهای جشنواره تئاتر مقاومت به نظرم همین است. باید به این مسئله نگاه جدی داشته باشیم، چه در حوزه محتواسازی و چه در اجرا یکی از بخش‌های مهم به نظرم کودک و نوجوان است و در حوزه مقاومت قصه‌های فراوانی را می‌شود تولید کرد تا ارتباط خوبی را با این نسل برقرار کنیم.

وی در توضیح اهمیت زبان درست نمایشنامه در تئاتر کودک و نوجوان اضافه کرد: در این بخش هم یکی از آفت‌ها می‌تواند سفارشی‌نویسی باشد. اساسا نویسنده نمایشنامه کودک و نوجوان اگر نتواند زبان درست را پیدا کند نمایشنامه ازدست‌رفته است. زبان درست آن است که مخاطب را جذب و همراه کند. معتقدم کسانی که نویسنده نمایشنامه‌های کودک و نوجوان هستند باید خیلی حرفه‌ای‌تر و خیلی دقیق‌تر باشند و قصه‌ای را بنویسند که مخاطب آن را بپذیرد و با آن زندگی کند. این نکته بسیار مهمی است و کل کاری که من به‌عنوان دبیر بخش نمایشنامه با حمایت دبیر جشنواره دنبال می‌کنم کیفیت نمایشنامه است. یعنی به‌هیچ‌عنوان کیفیت را از دست نخواهیم داد و حتما هم نمایشنامه‌ها را چاپ خواهیم کرد که بعدا بتوانیم در حوزه اجرا به دست کسانی که می‌خواهند اجرا کنند، برسانیم و فقط در همین حد که بخواهیم چاپ شوند نباشد و روی صحنه بیایند تا یک افق جدیدی را آغاز کنند.

احمدزاده تأکید کرد: پتانسیل خیلی خوبی هم در تولید متن و هم در اجرا داریم و فقط شرطش کیفیت است. باید به این فکر کنیم که حتما کیفیت برای ما اهمیت دارد، این اهمیت از این نقطه‌نظر است که نمایشنامه خوب و درجه یک برای تئاتر ۵۰ درصد کار است و ۵۰ در صد کار باقی‌مانده هم اجرا است. شما اگر ۵۰ درصد نمایشنامه‌تان باکیفیت باشد ناخودآگاه تأثیرش را روی ۵۰ درصد اجرا هم خواهد گذاشت و این خیلی مهم است. ما در حوزه نمایشنامه‌نویسی قلم‌های درجه‌ یکی را داریم که می‌توانیم در حوزه مقاومت به‌کار بگیریم و قطعا این اتفاق خواهد افتاد چون تئاتر مقاومت مربوط به تئاتر حرفه‌ای است.

وی در پایان صحبت هایش به مهلت ارسال آثار اشاره کرد و گفت: مهلت ارسال نمایشنامه‌ها تا ۵ آذر است و در اوایل دی‌ کاندیداها معرفی می‌شوند. در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر مقاومت هم جایزه بخش نمایشنامه‌نویسی را اهدا خواهیم کرد.