شناسهٔ خبر: 69882212 - سرویس اجتماعی
منبع: مهر | لینک خبر

رشاد: جای رشته فقه مقاومت در حوزه علمیه خالی است

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران گفت: جای رشته فقه مقاومت در حوزه‌های علمیه خالی است و باید به آن پرداخته شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله علی اکبر رشاد با گرامیداشت جایگاه و مقام شهدای مقاومت اظهار کرد: بزرگترین دغدغه سید مقاومت، مسائل مربوط به فرهنگ و معنویت و معرفت بود و در جلسات متعددی که با ایشان بودیم و حتی در محضر رهبر معظم انقلاب حضور یافتیم و یا بارها با ایشان گفتگوی مفصلی داشتیم این بود که نگران وضع فکری و معنوی و معرفتی و اخلاقی نیروها بودند.

وی گفت: حتی در سفر به لبنان و بیروت و مقر و منزل ایشان گفتگویی داشتیم و در مقطعی از بنده خواستند مدت کوتاهی را برای بحث‌های معرفتی حزب‌الله اختصاص دهیم؛ سید حسن نصرالله می‌گفت کار من جهادی و سیاسی و نظامی است و مجالی برای بحث‌های فکری و معنوی و معرفتی نداریم و نگران هستم روزی پشت جبهه مقاومت به لحاظ معنوی و معرفتی خالی شود.

عضو شورای عالی الگوی اسلامی ایرانیِ پیشرفت افزود: ما طلاب و اصحاب حوزه اولین رسالت‌مان همین است که می‌خواهیم از مجموعه عظیم حوزه علمیه ایران و دیگر حوزه‌های علمیه شیعه و سایر مراکز علمی جهان اسلام اگر اندک تجربه‌ای در مسائل جهانی داریم، آن را عرضه کنیم.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران اظهار کرد: در این راستا تقاضا داریم اقدام اساسی و بنیادین با هدف تقویت معنوی و معرفتی و فکری دنبال کنیم، در این زمینه با تلاش مدیر حوزه‌های علمیه کشور تلاش‌هایی صورت می‌گیرد و متولیان حوزه در مسائل بین المللی صاحب بینش و تجربه هستند، ولی شاید توقع ما بیش از این است.

وی گفت: ما یک اقدام اساسی و وسیع‌تر از نظر کمی و کیفی باید انجام دهیم، یکی از کارهایی که وظیفه ماست به آن توجه داشته باشیم، کار در حوزه فقهی است، خوشبختانه حوزه قم به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان حوزه‌ای زنده و پویا و پر تلاش و پیشرویی در این حیطه فعال است و بسیاری از حوزه‌های جدید نیز به مباحث به روز پرداخته‌اند.

آیت‌الله رشاد ادامه داد: در این راستا در حوزه الهیات و فلسفه و سیاست و اخلاقیات و در حوزه فقه رشته‌های فراوانی را تأسیس کرده ایم و در آستانه تأسیس هستیم و این سیاست در حوزه‌های سطح کشور نیز دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه جای رشته فقه مقاومت در حوزه‌های علمیه خالی است و باید بدان پرداخته شود گفت: مقاومت یک عمل و تکلیف شرعی است که برای مقابله با کفر و ظلم و دفاع از عدالت و تحقق معنویت و ارتقای معرفت و برای صیانت از حریت انسان و صیانت از حقوق انسان‌ها وارد میدان می‌شویم و شهید می‌دهیم و اینها همه احکامی دارد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: ما نیاز مند این هستیم که در عرض دیگر رشته‌های جدید و فراوانی که در فقه زنده و زاینده مکتب اهل بیت (ع) و مجموعه فقه اسلامی پدید آمده و روزافزون توسعه می‌یابد جای بزرگی را برای فقه المقاومه باز کنیم.

وی بیان کرد: مقاومت در مقابل معایشت و تتبیع است اما جریانی درصدد است روابط مسلمانان و آزادگان جهان را با کانون جنایت و جباریت و قداریت و اشغال گری و ضد بشریت صهیونی طبیعی کند و درصدد عادی سازی است.

آیت‌الله ارشاد اظهار کرد: داشتن روابط مسالمت‌آمیز به نفسه خوب است، اما صلح میان شکارچی و شکار به ضرر شکار تمام می‌شود، چرا که او می‌خواهد از فرصت استفاده کند و شکار را بدرد، چگونه می‌توانند در مسالمت زیست کنند.

وی تصریح کرد: مقاومت در مقابل معایشت ظالمانه است، وقتی غارتگر می‌گوید سکوت کنید و من زمین را اشتغال و خانه‌ها را ویران می‌کنم و جوانان را از میان می برم و نباید سخن بگویید وگرنه از نظر ما تروریست هستید، چگونه می‌توان با چنین جبهه‌ای، روابط مسالمت‌آمیز داشت.

مؤسس انجمن جهانی فلسفه دین اسلامی در مورد فقه مقاومت نیز گفت: فقه مقاومت عبارت از یک فقه جامع که گرانیگاه آن ایستادگی و مردانگی و حریت و تسلیم ناپذیری و آزادی خواهی در همه عرصه هاست، تصور نشود فقه مقاومت در عرصه بدن در معرض باشد، بلکه روح افراد و تمامیت جسمی و نفس نیز جزئی از آن است.

وی افزود: مقاومت در دفاع از عِرض و آبروی انسان‌ها و دفاع از فرهنگ و تمدن و حریت و حقوق و عقیده انسان‌ها و افکار و مدنیت و اقتصاد و منابع است؛ ما به عنوان حوزه موظف هستیم به تأسیس این رشته بپردازیم و در این باره از اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه ایران تقاضا و اعضای شورای حوزه تهران و مدیریت محترم تقاضا داریم این رشته را در مؤسسه آموزش عالی امام رضا (ع) اجرا کنیم.

آیت الله رشاد اظهار کرد: در حوزه مقاومت، ابهام‌ها و مسائل زیادی وجود دارد برای نمونه عملیات شهادت طلبانه چه حکمی دارد و آیا جایز است و تقاوت آن عملیات انتحاری چیست و تروریسم کیست و تفاوت مقاومت با حوزه جهاد کدام است و دیگر پرسشهای فقهی و فکری که مبنای رفتار فکری و سلوک فقهی ماست.

وی گفت: فقه چارچوب زیست مومنانه است و قواعد فقهی فراوانی که در فقه مقاومت قابل بحث است باید در این چارچوب تهیه شود که به زودی ارائه می‌گردد، امید است با برنامه ریزی و مدیریت و اطلاع رسانی و و جذب افراد فاضل و خوش فکر و مستعد بتوانیم این رشته را به زودی ایجاد کنیم.