ناصر سیفی از هنرمندانی که در این نمایشگاه اثر خلق کرده، در استیتمنت این رویداد این طور نوشته؛ «جبهه مقاومت، قرنهاست از قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تاکنون، میدان تکلیف و جهاد مستمر تا نابودی ظالمان و مستکبران عالم را ترسیم کرده و تعمیم داده است. در عصر روحالله، ما شاهد باز شدن افقهای گسترده در عرصه جهاد فراگیر با شیطان زمان هستیم. میدان مقاومت، نمایشگاه باشکوهی شده از ایمان، جهاد و شهادت؛ سه مؤلفه قدرت که در دل و جان و اندیشه موحدان عالم نهادینه شده است. در این عرصه، پیر و جوان و زن و مرد عزم خود را جزم کردهاند تا اولیای طاغوت را از مرزهای نور و توحید بیرون کنند و برای این امر مهم، همه هستی و دار و ندار خود را به میدان آوردهاند. کشتن کودکان و نوزادان، خود گواه خشم و کینه فرزندان نژادپرست شیطان از مکتب فطری و کهن جهاد و مقاومت و طلیعههای نوظهور آن در جبهههای گسترده امروز است. به امر و اراده الهی پیروزی و رستگاری از آن موحدان و مستضعفان عالم خواهد بود».
در این نمایشگاه ۲۸ اثر از ۱۰ هنرمند برجسته کشور همچون علی بحرینی، محمدرضا دوست محمدی، عبدالحمید قدیریان، علی میرفتاح، ناصر سیفی، حسین عصمتی، مهدی فرخی، محمدرضا میری، صدیقه سلمان و محمدعلی نادری به نمایش درآمده که این آثار شامل ۱۶ اثر تصویرسازی و ۱۲ اثر نقاشی با تکنیک رنگ روغن و اکریلیک است.
هنرمندانی که شب شهادت سیدحسن نصرالله دست به قلم بردند
سیدشهابالدین شکیبا، قائم مقام مرکز هنرهای تجسمی و کیوریتور نمایشگاه «ققنوس قدس» درباره ایده شکلگیری تا اجرای این رویداد میگوید: همان شبی که شهادت سیدحسن نصرالله به وقوع پیوست، علی بحرینی از نقاشان هنرمند تابلویی در همین رابطه خلق کرد و به تبعیت از آن تعدادی از هنرمندان دیگر هم به صورت خودجوش به خلق اثر پرداختند.
در واقع کلید این نمایشگاه از همان شب شهادت ایشان زده شد و همین اتفاق ایده برپایی نمایشگاهی با این موضوع را به ذهن ما متبادر کرد. تقریباً یکی دو هفته پس از این اتفاق آثار آماده شد که در نهایت به 11 اثر نقاشی رسیدیم و در کنارش هم یک مجموعه تصویرسازی از شهدای فرمانده حزبالله کار کردیم که در واقع مجموعهای با 16 اثر تصویرسازی است که آقای دوستمحمدی آن را تهیه کرده و تایپ آن هم خط استاد نجابتی است که کار خوشنویسیاش را بر عهده داشت.
وی در پاسخ به این پرسش که این نمایشگاه چقدر اهداف بینالمللی و مخاطبانی خارج از مرزهای ایران را دنبال میکند، یادآور میشود: ما آثار تصویرسازی این نمایشگاه را در اختیار دوستان حزبالله قرار دادیم و آنها هم از این آثار در تبلیغات محیطی استفاده میکنند و در رسانههایشان نشر داده میشود. اما در مورد داخل کشور و بهرهگیری از این آثار در فضای شهری و... باید بگویم ما تنها متولی تولید هستیم و بخشهای دیگر باید از این آثار استفاده کنند. در واقع متولیان فضای شهری باید این دغدغه را داشته باشند و تاکنون هم تعاملاتی از سوی این دوستان صورت نگرفته است.
مدیر هنری نمایشگاه ققنوس قدس درباره هدف اصلی برگزاری چنین رخدادهای هنری که عمدتاً در قالب واکنش سریع به وقایع هستند، تأکید میکند: حوزه هنری علاوه بر این نمایشگاه، یک رویداد دیگر هم با عنوان «همچنان طوفان» برپا کرد که هنرمندان 26 کشور به خلق اثر در یک سال اخیر پرداختند و ما اینها را در قالب یک نمایشگاه گرد هم آوردیم. نکته جالب اینجاست از کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، استرالیا، مکزیک و اغلب کشورهای اروپایی هنرمندان اثر داشتند فارغ از اینکه دین و مذهبشان چیست و چه گرایشهای سیاسی دارند. واقعیت این است وقتی یک فاجعه انسانی در جهان رخ میدهد مرزها و سیاستها کنار میروند و هنرمندان با وجدانی که دارند به خلق اثر میپردازند. در آن نمایشگاه هم بحث انسانی و کودکان خیلی پررنگتر است و بخش عمدهای از آثار به این موضوعات اختصاص دارد، اما نمایشگاه «ققنوس قدس» جنبه سیاسی بیشتری دارد.
ما به اتفاق هنرمندان مرکز هنرهای تجسمی به دفتر نمایندگی حزبالله در تهران رفتیم و در این دیدار هنرمندان بخشی از آثارشان را به برادران حزبالله اهدا کردند که بسیار هم مورد توجه آنها قرار گرفت از جمله آقای بحرینی که نخستین اثر این نمایشگاه را خلق کرد.
همکاری با نهادهای مختلف برای نشر آثار
شکیبا درباره رسالت هنر و هنرمند در روزهای جنگ میگوید: هنرمندان وظیفه خودشان را خوب انجام میدهند و موضعگیری و واکنشی که یک هنرمند باید داشته باشد را دارند؛ ما هم در حوزه هنری تا جایی که از دستمان بربیاید سعی میکنیم به نشر این آثار بپردازیم اما متولی انتشار آثار چه در داخل و چه در خارج از کشور نهادهای دیگری هستند و ما آمادگی کامل برای همکاری با آنها را داریم. ما هم در حال حاضر در میانه یک جنگ هستیم و تمام توانمان را میگذاریم و انشاءالله دوستان در نهادهای فرهنگی دیگر هم پای کار بیایند تا این خروجی بهتر دیده شود و به کف جامعه و دست مردم برسد.
هنرمندان از ققنوس قدس چه میگویند؟
عبدالحمید قدیریان در حاشیه بازدید از این نمایشگاه، با اشاره به اهمیت برپایی چنین رویدادهایی و تأثیر آن بر مخاطبان میگوید: وقتی چنین نمایشگاهی در مورد سیدحسن نصرالله که نماد مقاومت و ایمان است برگزار میشود، باید تا آنجا که ممکن است هنرمندانی که تولید اثر میکنند به موضوع متعهد باشند و این صفت و صفتهایی در این فضا را به تصویر بکشند.
قدیریان درباره اثری که برای این نمایشگاه خلق کرده، یادآور میشود: وقتی قرار شد تابلویی درباره سیدحسن نصرالله بکشم، آن هم در اوج دلتنگی از شهادت ایشان، صفاتی همچون امید و شادابی در ذهنم تجلی و نمود داشت و تلاش کردم با فرمی بسیار ساده و کمترین تکنیک این مفاهیم را نشان دهم تا مخاطب با دیدن اثر به شفافیت روح سیدحسن نصرالله پی ببرد و عنصر حرکت و امید در آن زنده شود.
ناصر سیفی دیگر هنرمند دارای اثر در این نمایشگاه، درباره تابلویی که خلق کرده، میگوید: من در این تابلو چشم ناظر رهبر مقاومت، سیدحسن نصرالله که از افق با نگرانی و دلسوزی به ویرانههای لبنان نگاه میکند را به تصویر درآوردم. در حقیقت این اثر، یک نوع عرض ارادت به محضر مبارک شهدای مقاومت به ویژه رهبر حکیم و ولایتمدار حزبالله لبنان، سیدحسن نصرالله است.مهدی فرخی هنرمند عرصه تجسمی نیز که با یک اثر در این نمایشگاه حضور دارد، درباره مفهومی که در خلق این تابلو برایش مهم بوده، این طور میگوید: این تابلو در مورد شهادت مردم غزه و روایت پیروزی خون بر شمشیر و انعکاس وضعیت جاری فلسطین به ویژه غزه است. در واقع آنچه تصویر کردم یادآور ظلم زیاد به این کشور و سرزمین مقدس است.
فرخی درباره انعکاس این نوع آثار که در مواجهه با جنایتهای صهیونیستی خلق میشود، اظهار میکند: هنرمند کار میکند اما پس از آن تبلیغات و برد رسانهای است که نقشی تعیینکننده دارد، اینکه چگونه منعکس شود و به دست مخاطب برسد. ضمن اینکه این موضوعی فراملی است و میتوان روی انعکاس آن در سطحی گستردهتر تمرکز کرد.
گفتنی است علاقهمندان برای تماشای آثار نمایشگاه ققنوس قدس میتوانند تا ۲۰ آذر ماه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۸ به گالری ابوالفضل عالی واقع در حوزه هنری مراجعه کنند.