شناسهٔ خبر: 69724774 - سرویس سیاسی
منبع: تین نیوز | لینک خبر

وحشت شبانه و جولان ماشین بازها

صاحب‌خبر -

در چند هفته گذشته و البته پس از تصادف دو خودروی سواری با یکدیگر در بلوار سید مرتضی کاشمر که کورس گذاشته بودند و نتیجه اش سوختن یک جوان در آتش بود به بحث داغ بسیاری از اهالی این منطقه بدل شد.

وحشت شبانه و جولان ماشین بازها
تین نیوز |

دور دور کردن های شبانه برخی از جوانان، در چند هفته گذشته و البته پس از تصادف دو خودروی سواری با یکدیگر در بلوار سید مرتضی کاشمر که کورس گذاشته بودند و نتیجه اش سوختن یک جوان در آتش بود به بحث داغ بسیاری از اهالی این منطقه بدل شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، اگر بعد از غروب آفتاب و نیمه های شب در برخی بلوارها حضور داشته باشید می بینید که تبدیل به پیست اتومبیل رانی برخی جوانان شده که با ماشین های مختلف اقدام به رالی شبانه می کنند و امنیت و آرامش مردم را از بین می برند.

گرچه تاکنون بارها به این موضوع پرداخته شده، اما تصادف اخیر موجب شد تا در این گزارش به ابعاد دیگری پرداخته شود، شاید تاکنون کلمه لاتین RTT را بر روی برخی از ماشین ها دیده باشید اما ندانید به چه معنی است، در واقع این نام گروهی است که خود را ماشین بازان حرفه ای می نامند و تاکنون بسیاری از جوانان را توانسته اند عضو گروه خود کنند، سرعت بالا، ویراژ رفتن و لایی کشیدن در خیابان ها و بلوارها کارشان است و با این کار به اعتقاد خودشان می خواهند هیجانات جوانی شان را خالی کنند.

رضا یکی از همان افرادی است که اخیراً با این گروه آشنا شده و به عضویت آن در آمده است، او در خصوص فعالیت این گروه گفت: گروه RTT یا همان ماشین بازان تنها مختص کاشمر نیست و در تمام کشور فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه هر شهر گروه خاص خود را دارد، افزود: همه ماشین بازان و هم موتورسواران می توانند عضو این گروه شوند البته در کاشمر بیشتر ماشین سواران عضو هستند.

این ماشین باز با اعلام اینکه اغلب همدیگر را از طریق گروهی که در فضای مجازی داریم پیدا می کنیم، اظهار کرد: قرارمان اغلب آخر شب ها است که در کاشمر بیشتر بلوار دانشگاه همدیگر را می بینیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه در تصادف اخیر بلوار سید مرتضی که یک نفر جان خود را از دست داد یکی از اعضاء همین گروه RTT بود، گفت: هر ماشینی که داشته باشی می توانی وارد این گروه شوی و تنها مختص ماشین های خاص و مدل بالا نیست.

رضا با بیان اینکه روزهای جمعه در جاده های کلاته و سایر روزها آخر شب ها قرارمان در بلوار دانشگاه است، گفت: خیلی کم وارد سایر بلوارهای شهر می شویم و بیشتر اوقات در همان جا هستیم.

او که حدود ۲۳ سال بیشتر سن ندارد با اشاره به اینکه این کار جذابیت و لذت بسیاری دارد، افزود: با توجه به اینکه در شهر کاشمر مراکز تفریحی کم است و تکراری، تنها دل خوشی ما رانندگی یا به اصطلاح خودمان دور دور و کورس گذاشتن است.

شما بگوئید چه کنیم؟

بارها دیده شده که کورس ها در منطقه مسکونی برگزار می شود و این کار برای دیگران خطر بسیاری در پی داشته و حتی منجر به فوت عابران پیاده یا تصادف های دلخراشی شده است اما از طرف دیگر جوان ها هم حرف های خود را دارند که نمی توان آنها را نادیده گرفت.

سرعتش بالاست و با لایی کشیدن مسیرش را به سمت امامزاده سید مرتضی ادامه می دهد، او تنها نیست و چند موتورسوار دیگر هم همزمان با تک چرخ زدن و سرعت بالا در حرکت اند، انگار عقده ای درونشان را گرفته و می خواهند با این کار خود را خالی کنند.

پس از طی مسیری کناری می ایستد، خودش را مجید معرفی می کند، هنوز سنش به ۱۸ سال نرسیده سرمست و خوشحال از سرعت و لایی کشیدن است. می گوید خطرات این کار را می داند اما نمی داند اگر این کار را انجام ندهند به چه تفریح دیگری با دوستانش بپردازد. به استخرهایی که بلیتشان به بالای ۲۰۰ هزار تومان رسیده بروند یا اماکن تفریحی که باید باشد و نیست.

وی با اظهار تأسف از اینکه مسئولان این شهر نتوانستند نیازهای جوانان را به خوبی فراهم کنند و حمایت و دغدغه هایشان را فقط در حرف اعلام کردند، افزود: جوانان این شهر بیشتر وقتشان را در کافه ها و کشیدن قلیان و سیگار یا دور دورهای شبانه سپری می کنند.

به وظیفه مان درست عمل نکردیم

در سال های اخیر، شهر کاشمر با چالش های جدی در زمینه کمبود مراکز تفریحی روبه رو بوده است. با وجود برخی پیشرفت ها مانند احداث اتاق های فرار و پینت بال یا بیلیارد و دارت اما همچنان مشکل اساسی عدم وجود مراکز تفریحی گسترده و ارزان قیمت برای نوجوانان و جوانان وجود دارد.

حجت الاسلام میثم خزاعی مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر کاشمر، در گفت و گو با ایسنا معتقد است؛ نبود مکان هایی مناسب برای تخلیه هیجانات نوجوانان و جوانان کاشمری هنگام رانندگی، آن ها را به خیابان ها و معابر پرتردد کشانده و بعضاً موجب بروز سوانح ناگوار و مرگ و میر عابران و سرنشینان خودرو می شود.

وی با اظهار تأسف از اینکه نتوانسته ایم در این شهر فرصت های جدید و مناسبی را برای تخلیه هیجانات روحی جوانان مهیا کنیم، خاطرنشان کرد: همه می دانیم که حرکات نمایشی موتورسواران یا سرعت بالای ماشین سواران در خیابان های کاشمر معضلی است که علاوه بر بروز حوادث ناگوار برای خود آنان، برخی آسیب ها و پیامدهای اجتماعی را برای شهروندان و رهگذران نیز در پی دارد اما هیچ گاه از خود نپرسیده ایم برای جلوگیری از این رفتارها چه اقدامی انجام داده و یا چه مراکز تفریحی را برایشان ایجاد کرده ایم.

مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر کاشمر، اظهار کرد: هرچند توسط بخش خصوصی استخرهایی در این شهر احداث شده اما هزینه بسیار بالای استفاده از این مکان ها باعث شده تا تعداد زیادی از خانواده ها نتوانند از این امکانات بهره مند شوند، از سویی شاهدیم که استخرهای دولتی از چندین سال قبل نیمه کاره باقی مانده اند.

وی با بیان اینکه نسبت به اتفاقی که اخیراً در بلوار سید مرتضی رخ داده و براثر آن یک نفر فوت کرد و یا سایر مسائل باید نگاهی تجمیعی داشت، افزود: اینکه فقط بخواهیم جوانان را منع کنیم و در قبالش هیچ جایگزینی نداشته باشیم قطعاً نه تنها مشکلی رفع نمی شود بلکه بدتر هم خواهد شد.

خزاعی گفت: اگر می خواهیم در بلوار سید مرتضی نسبت به نصب دوربین های ترافیکی بیشتر برای جریمه متخلفان و یا احداث پل عابر پیاده اقدام کنیم از سویی باید به گردش و تفریح جوانان هم توجه داشت.

وی با بیان اینکه برای تفریح و گردش جوانان در این شهر با مشکلات بسیاری مواجه ایم، افزود: نبود مکانی برای تخلیه انرژی جوانان موجب شده که در بلوارهای شهر به خصوص بلوار سید مرتضی با یکدیگر کورس بگذارند که بعضاً شاهد حوادث ناگواری هم هستیم.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه سال هاست به پیست موتورسواری این شهر توجهی نشده است، گفت: چون بستر لازم را فراهم نکرده ایم شاهد حضور موتورسواران و ماشین سواران بسیاری در سطح شهر هستیم که برای تخلیه هیجاناتشان به انجام حرکات نمایشی می پردازند.

وی با بیان اینکه همه ما در این خصوص کوتاهی کرده ایم، اظهار کرد: به جز کافه های سید مرتضی که آنها را هم خود مردم ایجاد کرده اند هیچ جای دیگری برای جوانان نداریم، می شود وضعیت را سامان داد اما باید همه متولیان در میدان باشند.

وی با تأکید بر اینکه صرف توقیف و جریمه خودرو و موتورسیکلت جوانان مشکلی رفع نمی شود، افزود: همان گونه که باید در بلوار سید مرتضی به لحاظ علائم، چراغ های راهنمایی، احداث زیرگذر یا پل هوایی اقداماتی صورت گیرد و یا حضور نیروهای راهنمایی رانندگی در این بلوار پررنگ تر شود از سویی باید مکان های مناسبی هم برای تخلیه هیجانات جوانان پیش بینی کرد.

خزاعی با اشاره به اینکه متأسفانه در این دوره شورای شهر و همچنین مدارس و مساجد در خصوص فرهنگ سازی حقوق شهروندی کاری انجام نشده و اگر هم اقدامی صورت گرفته بسیار ضعیف بوده است، خاطرنشان کرد: در تمامی این مسائل کم کاری صورت گرفته و نقایصی داریم و عملاً نمی توان گفت یک سازمان یا اداره خاصی مقصر است.

وی با تأکید بر اینکه اگر قشر جوان را باور می کردیم و از بی توجهی دست بر می داشتیم امروز شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم، افزود: تاکنون برنامه ها فقط بازدارندگی داشته است، قطعاً این روش جوابگو نخواهد بود.

نصب دوربین های سرعت سنج در بلوار سید مرتضی

سرهنگ حسن مشهدی فرمانده نیروی انتظامی کاشمر در همین خصوص با بیان اینکه کاشمر به نسبت سایر شهرستان های استان دارای بیشترین تعداد موتورسیکلت است، گفت: حضور مأمورین راهنمایی رانندگی موجب شده در کاهش تصادفات با کاهش مواجه باشیم.

وی با بیان اینکه در کنار برخوردهایی که با متخلفین صورت می گیرد آموزش های لازم به این افراد نیز ارائه می شود، افزود: در کنار اقداماتی که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی صورت می گیرد باید اقدامات فرهنگی بیشتری صورت گیرد.

فرمانده نیروی انتظامی کاشمر با اعلام اینکه از سال ۱۴۰۱ تا ۷ ماهه ابتدای امسال وضعیت تصادفات فوتی ۱۰ درصد افزایش و تصادفات جرحی ۲۲ درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: بلوار سید مرتضی با حدود ۵ کیلومتر طول به عنوان یک مکان تفریحی و زیارتی موجب شده که بیشترین حوادث را به خود اختصاص دهد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در پایان روزهای هفته و تعطیل شاهد حضور تعداد قابل توجهی از افراد غیربومی در شهرستان هستیم که بخشی از این تصادفات را به خود اختصاص می دهند، گفت: بلوار سید مرتضی تنها نقطه حادثه خیز شهرستان است که برای کاهش حوادث نیز برنامه هایی را در دست اقدام داریم.

مشهدی با بیان اینکه ما مخالف حضور این افراد در کاشمر نه تنها نیستیم بلکه استقبال هم می کنیم اما انتظار داریم رعایت مقررات راهنمایی رانندگی را داشته باشند، افزود: بدون شک با متخلفینی که بخواهند امنیت سایر شهروندان را به مخاطره بیندازند برخورد خواهد شد.

وی افزایش تعداد سرعت کاه های لاین جنوب به شمال و برعکس از ۹ فقره به ۲۱ سرعت کاه، نصب ۱۰ عدد تابلوی هشدار دهنده ابعاد بزرگ، نصب ۱۵ عدد تابلوی محدود سرعت ۶۰ کیلومتر، اصلاح دور برگردان های لاین غربی و کنارگذر، اصلاح کنار گذر غربی، ساماندهی دست فروشان در طول بلوار، برخورد قاطع و بدون اغماض با تخلفات سرعت و سبقت غیرمجاز، اعمال قانون تخلفات حادثه ساز و... را از جمله اقداماتی دانست که از ابتدای امسال تاکنون برای کاهش حوادث و سوانح فقط در بلوار سید مرتضی انجام شده است.

فرمانده نیروی انتظامی کاشمر با بیان اینکه از ابتدای امسال فقط برای سرعت غیرمجاز در بلوار سید مرتضی ۹۰۰ فقره اعمال قانون و ۱۱۹ فقره توقیف سیستمی داشته ایم، افزود: اقداماتی هم در دست انجام داریم که اگر انجام شود کاهش محسوس تصادفات در بلوار سید مرتضی را خواهیم داشت که ایجاد کنار گذر شهرستان کاشمر به کوهسرخ از بلوار شهید صادقی و کاهش بار ترافیکی بلوار سید مرتضی، نصب ۴ مورد دوربین کنترل سرعت در مسیر جنوب به شمال و بالعکس تا پایان امسال، نصب چراغ چشمک زن پلیسی و مجازی در چهار نقطه، ایجاد لرزاننده از جمله این اقدامات است.

مشهدی با اشاره به اینکه افزایش دوربین های کنترل سرعت در کاهش تصادفات تأثیر بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: بدون حضور پلیس متخلفین به صورت سیستمی اعمال قانون خواهند شد.

وی اخذ تست الکل در صحنه را یکی از اقدامات مهمی دانست که در صورت مثبت بودن با هماهنگی مقام قضایی وسیله نقلیه توقیف می شود، طی ۷ ماهه گذشته ۱۱ مورد نیز در این خصوص تست مثبت داشته ایم.

فرمانده نیروی انتظامی کاشمر با بیان اینکه در کنار این اقدامات، پلیس راهنمایی و رانندگی اکنون طرحی را اجرا می کند که بر اساس آن در صحنه به متخلفین آموزش های لازم به مدت یک ساعت ارائه می شود، گفت: خانواده ها هم در کاهش تصادفات نقش بسیار حائز اهمیتی دارند.

وی افزود: بعضاً شاهدیم که والدین موتورسیکلت را به عنوان هدیه تولد به جوانشان که گواهینامه هم ندارد می دهند، این موجب می شود که در بلوار سید مرتضی شاهد اتفاقات ناگوار باشیم.

مشهدی با اشاره به اینکه اکثر موتورسیکلت های مقابل مدارس از جوانانی است که هیچ کدامشان گواهینامه ندارند، از سویی برخورد با همه این ها جز نارضایتی اجتماعی چیز دیگری در پی نخواهد داشت، گفت: برخی به دلیل بنیه ضعیف مالی امکان گرفتن سرویس ندارند و مجبورند از موتورسیکلت استفاده کنند.

وی بیان کرد: متأسفانه خانواده ها علیرغم اینکه اقدام به خرید موتورسیکلت می کنند هیچ نظارتی بر نوع رانندگی فرزندشان ندارند، اگر می خواهیم شاهد روند کاهش تصادفات در سطح شهرستان باشیم باید خانواده ها مسئولیتشان را به درستی انجام دهند.

فرمانده نیروی انتظامی کاشمر با بیان اینکه هیچ گاه با اجبار نمی شود فرهنگ سازی کرد، ادامه داد: با تدابیر اتخاذ شده ضمن اینکه حضور پلیس در بلوارهایی مانند سید مرتضی بیشتر شده سرعت رانندگان با دوربین های متحرک پایش می شود.

وی با اعلام اینکه بیشتر باید به سمت کنترل هوشمند حرکت کرد، افزود: گرچه منکر تأثیر حضور فیزیکی پلیس نیستیم اما در عصر ارتباطات نباید در نقطه نقطه شهر پلیس حضور داشته باشد، باید به سمت استفاده از سیستم های نوین و دوربین های سرعت سنج رفت.

مشهدی با اشاره به اینکه قطعاً با نصب دوربین ها در بلوار سید مرتضی علاوه بر کاهش تصادفات نظم ترافیکی خوبی را شاهد خواهیم بود، اظهار کرد: اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد توان پلیس را گشت هایی که در شبانه روز انجام می شود و همچنین بررسی تصادفات می گیرد.

اگرچه امروز ضرورت برخورد پلیس با پدیده دور دور برای حفظ آرامش و امنیت روانی حقیقتی انکارناپذیر است، اما باید این واقعیت را بپذیریم که به وجود آمدن این قبیل رویدادها نتیجه اوضاع اجتماعی است و محصول رفتار نادرست، غفلت ها و سیاست گذاری های اشتباه در حوزه های مختلف، به ویژه فرهنگی و اقتصادی است. امروزه امکان تفریحات سالم برای جوانان به طور مناسب فراهم نیست و اگر باشد هم به دلیل کم توجهی در برخی حوزه های فرهنگی و ورزشی، مختص قشر محدودی است، در حالی که باید با تدابیر گسترده با جذب جوانان به تفریحات سالم و دورکردن آنها از انواع آسیب های اجتماعی برای آینده آنان سرمایه گذاری کرد.

در صورت بروز و گسترش چنین پدیده های اجتماعی، نگاه اکثریت جامعه به برخورد قهری با چنین مواردی است که انگشت نشانه به سمت نیروی انتظامی به عنوان متولی این امر می رود در حالی که این ناهنجاری های اجتماعی ریشه در کم کاری برخی نهادهای متولی فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و حتی خانواده ها دارد و نیروی انتظامی به عنوان متولی تأمین امنیت مردم وظایف تعریف شده ای دارد و نباید کم کاری برخی نهادها را متوجه این ارگان کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید