شناسهٔ خبر: 69723187 - سرویس فرهنگی
منبع: جوان | لینک خبر

کلر ژوبرت، نویسنده فرانسوی ساکن ایران:

خلاقیت تنها راه رقابت کتاب کودک با رسانه‌های سرگرم‌کننده است

کتاب و به‌ویژه داستان ابزار بسیار مؤثری برای تربیت کودک است، چون به خوبی می‌تواند از طریق موقعیت‌های ایجاد شده در آن و کنش و واکنش‌های شخصیت‌ها، ارزش‌ها و اخلاقیات را منتقل و تأثیر آنها را در زندگی ملموس کند. کتاب‌ها فرصت اندیشیدن، خیال‌پردازی و یادگیری از تجربیات شخصیت‌های داستانی را برای بچه‌ها فراهم می‌کنند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: مادرش پزشک بود و پدرش نقاش و کنده‌کار. کلر ژوبرت (Claire Jobert) نویسنده و تصویرگر، در ماه می ۱۹۶۱ در پاریس به دنیا آمد. وی در یک خانواده مسیحی بزرگ شد. او در ۱۹ سالگی به اسلام گروید و هنگام ازدواج به ایران مهاجرت کرد. کلر ژوبرت دارای مدرک لیسانس در علوم آموزشی است. او خودش داستان هایش را تصویرگری می‌کند. با نگاهی گذرا به آثار او، می‌توانید به راحتی مشغله‌هایش را با موضوعاتی، چون ایمان و دین، هویت، روابط کودکان با محیط اطراف خود و ... درک کنید. بیشتر آثار این نویسنده برای کودکان در سنین ابتدایی است. دوست دارد زیبایی اسلام را برای بچه‌ها ساده و روان بیان کند. دوست دارد بگوید: «اسلام دینی از طرف خدا برای ماست تا ما زندگی شاد و خوبی در کنار خانواده و دوستان داشته باشیم. پیامبر (ص) و امامان (ع) ما را برای زندگی خوب راهنمایی می‌کنند تا خوشبخت باشیم.» در داستان است که می‌توانیم برای مشکلات به کودکان راه‌حل ارائه کنیم. در داستان است که می‌توان به کودک رؤیا، خیال، آرزو و واقعیت را یاد داد، اندیشه و به سمت درست قدم‌های او را هدایت کرد. داستان و قصه دنیای کودک را بزرگ می‌کند. آگاهی از مشکلات در شرایط امن از فواید داستان است. ژوبرت معتقد است کتاب‌های حاوی نصیحت مستقیم، خشونت و بدآموزی را نباید دست بچه‌ها بدهیم یا برای‌شان بخوانیم، در ضمن داستان‌هایی که دارای زبان ناسالمی- از جمله به خاطر شکسته‌نویسی- یا پرگویی هستند، برای بچه‌های دبستانی که قرار است خودشان بخوانند توصیه نمی‌شود. گفت‌وگوی کوتاه ما با ژوبرت را می‌خوانید. 
کتاب چگونه می‌تواند به تربیت کودک ما کمک کند؟
کتاب و به‌ویژه داستان ابزار بسیار مؤثری برای تربیت کودک است، چون به خوبی می‌تواند از طریق موقعیت‌های ایجاد شده در آن و کنش و واکنش‌های شخصیت‌ها، ارزش‌ها و اخلاقیات را منتقل و تأثیر آنها را در زندگی ملموس کند. کتاب‌ها فرصت اندیشیدن، خیال‌پردازی و یادگیری از تجربیات شخصیت‌های داستانی را برای بچه‌ها فراهم می‌کنند. همچنین خواندن داستان باعث تقویت مهارت‌های اجتماعی مانند همدلی و حل مسئله می‌شود و به کودک کمک می‌کند دنیای دور و بر خودش را بهتر درک کند. 

 آیا عادت به مطالعه دردوران کودکی در تداوم مطالعه در دوره بزرگسالی تأثیر دارد؟
بله همین طور است. علاقه‌به کتاب و داستان در سنین پایین و در پی آن، عادت به مطالعه باعث می‌شود کودک در مراحل بعدی، یعنی نوجوانی و بزرگسالی، این مطالعه را بخشی مهم و ارزشمند از زندگی روزمره خودش بداند و در شرایط مختلف به آن توجه کند و برایش وقت بگذارد، البته اینطور هم نیست که عادت به مطالعه در بزرگسالی قابل ایجاد نباشد. کسانی را می‌شناسم که در کودکی و نوجوانی، ارزشی برای کتاب خواندن قائل نبودند، اما در بزرگسالی، براثر عواملی، اهل مطالعه شده اند، گاهی با جدیت بسیار. 

 در برابر رقبای سرسخت و جذابی همچون فضای مجازی، تلفن همراه، بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن‌های غیربومی چگونه می‌توان کتاب را در سبد مصرف کودک جا داد؟
برای رقابت با این ابزار‌های سرگرمی، باید کتاب‌هایی خلق کنیم که از نظر شکل و محتوا دارای خلاقیت و جذابیت کافی باشند. در این زمینه می‌شود از تکنولوژی‌های جدید بهره گرفت، مثلاً با طراحی کتاب‌های تعاملی که از واقعیت افزوده استفاده می‌کنند یا نسخه‌های دیجیتالی جذاب کتاب‌ها. در ضمن ایجاد رویداد‌ها و نمایشگاه‌هایی که بچه‌ها و خانواده‌ها را به فضای کتاب نزدیک‌تر کند، می‌تواند بسیار مؤثر باشد. 

 پیشنهادات کاربردی شما برای بهبود وضعیت کتاب کودک و ترویج فرهنگ کتابخوانی در این نسل چیست؟
یکی از مهم‌ترین اقدامات، به گمانم ارائه کتاب‌های متناسب با نیاز‌ها و علاقه‌مندی‌های کودکان امروز است. همچنین ایجاد فضای‌هایی در مدارس و مکان‌های عمومی برای مطالعه و تبادل کتاب، تشویق والدین و مربیان به خواندن کتاب همراه با کودکان، برگزاری کارگاه‌های داستان‌نویسی و تصویرگری برای بچه‌ها و فعالیت‌هایی از این قبیل می‌تواند بسیار مؤثر باشد. دسترسی آسان‌تر به کتاب‌ها از طریق کتابخانه‌های سیار، پاتوق‌های کتابخوانی و برنامه‌های تشویقی هم می‌تواند فرهنگ کتابخوانی را تقویت کند.