بیش از ۱۰۰ سال از غرق شدن کشتی تایتانیک هنگام عبور از اقیانوس اطلس در اولین سفر خود می گذرد، اما هنوز این کشتی به عنوان یکی از مجلل ترین و بزرگترین کشتی های تاریخ در نظر گرفته می شود. در آوریل ۱۹۱۲، تایتانیک در سفر اولیه خود از ساوتهمپتون به شهر نیویورک، حامل برخی از نخبگان جامعه آمریکا و انگلیس بود. از جمله جان جیکوب آستور، ثروتمندترین مسافر تایتانیک. امروزه ثروتمندان با کشتی مسافربری سفر نمی کنند. بزرگترین کشتی های تفریحی امروزی جهان برخی امکانات لوکس دیده شده در تایتانیک را دارند، مانند استخر شنا یا سونا.
با طول ۲۶۹ متر، تایتانیک بسیار بزرگتر از هر کشتی تفریحی لاکچری امروزی بود، اگرچه این کاخ های شناور مجلل تنها برای حمل تعداد کمی مسافر و خدمه طراحی شدهاند. با قیمت ۷.۵ میلیون دلار، تایتانیک یکی از گرانقیمتترین کشتیهای آن زمان بود که ارزش امروزی آن تقریباً ۲۰۰ میلیون دلار است. میلیاردرهای امروزی مبالغ بسیار بیشتری برای جابجایی خود و دوستان و خویشان نزدیکشان هزینه میکنند.
هنگام دریانوردی، بزرگترین کشتی های تفریحی جهان، حداقل ۵۰۰ لیتر گازوئیل در ساعت مصرف میکنند. از ۱۰ کشتی تفریحی برتر جهان، ۸ فروند از سال ۲۰۰۲ به بعد ساخته شدهاند و طولشان حداقل ۱۴۶.۳ متر است.
بزرگترین کشتی های تفریحی جهان:
۱. آسام (Assam) -180.61 متر
آسام دارای سیستم دفاع موشکی است و متعلق به محمد بن زاید آل نهیان است. این کشتی ۶۰۰ میلیون دلاری توسط شرکت کشتی سازی لورسن (Lürssen) در آلمان ساخته شده است و میتواند ۳۶ میهمان و مجموعاً ۶۰ خدمه را حمل کند.
۲. اکلیپس (Eclipse) – 162.5 متر
این کشتی ۱۳,۵۶۴ تنی، متعلق به مالک سابق باشگاه چلسی، رومن آبراموویچ است که ساخت آن ۷۰۰ میلیون دلار هزینه داشته است. اکلیپس، تا پیش از به آب انداخته شدن آسام، بزرگترین کشتی شخصی دنیا بود. اکلیپس دارای باند فرود هلیکوپتر و محلی برای نگهداری آن است. همچنین دارای استخری بزرگ بر روی کشتی است و میتواند ۳۶ میهمان و ۷۰ خدمه را حمل کند.
۳. دبی (Dubai) – 162 متر
هنگام به آب انداخته شدن در سال ۲۰۰۶، دبی، بزرگترین کشتی خصوصی دریاها بود. این کشتی تفریحی متعلق به شیخ محمد است و تنها کشتی در این فهرست است که خارج از اروپا ساخته شده است. دبی، در امارات متحده عربی ساخته شد و ۸۸ خدمه دارد. این کشتی میتواند ۴۸ مهمان را حمل کند و دارای استخر شنای بزرگ است. مهمانان این شناور ۵۰۰ میلیون دلاری میتوانند از یک زیردریایی کوچک استفاده کنند.
۴. بلو (Blue) – 160.6 متر
وزن این کشتی ۶۰۰ میلیون دلاری حدود ۱۴،۷۸۵ تن است و در سال ۲۰۲۲ به آب انداخته شد. این کشتی هم توسط شرکت کشتی سازی لورسن آلمان ساخته شده است. این شناور که هزینه سالانه آن حدود ۶۰ میلیون دلار تخمین زده میشود، متعلق به شیخ منصور بن زاید آل نهیان است و میتواند ۴۸ مهمان را با ۸۸ خدمه حمل کند.
۵. دلبر (Dilbar) – 156 متر
این کشتی تفریحی بزرگ ۱۵،۸۱۷ تنی، سال ۲۰۱۶ توسط شرکت کشتی سازی لورسن آلمان ساخته شده و متعلق به علیشیر عثمانف است و پس از حمله روسیه به اوکراین، به عنوان بخشی از تحریم ها علیه الیگارشهای مرتبط با کرملین ضبط شد. دلبر که نام مادر عثمانف را دارد، بالگرد شخصی و استخر داخلی دارد.
گفته میشود ۱۰۰۰ بالش و تشک گردون با طراحی اختصاصی دارد و میتواند ۳۶ مهمان و ۸۴ خدمه داشته باشد. یکی از گرانقیمتترین کشتی های خصوصی تمام دوران با قیمت تخمینی ۸۰۰ میلیون دلار است.
۶. آل سعید (Al Said) – 155 متر
هنگام عبور از دریا، این کشتی توسط نیروی دریایی عمان همراهی میشود. موتورهای آن ۲۲،۰۰۰ اسب بخار تولید میکنند و میتواند با سرعت ۱۴ گره دریانوردی کند. این کشتی میتواند ۷۰ مهمان را با خدمات ۱۷۴ خدمه جا بدهد.
۷. المحروسه (El Mahrousa) – 150.57 متر
المحروسه قدیمیترین کشتی خصوصی این فهرست است که در سال ۱۸۶۵ توسط شرکت برادران سامودا در انگلیس ساخته شده است. عرض آن ۱۲.۹۸ متر و وزن آن تنها ۴,۵۶۰ تن است. این کشتی در ابتدا به سفارش فرماندار مصر، ساخته شد. المحروسه طی سالیان، چندین بار تعمیر و بازسازی شده است و آخرین بازسازی آن به سال ۱۹۹۲ بر می گردد.
۸. ای پلاس (A+) – 147.24 متر
ای پلاس در سال ۲۰۱۲ توسط شرکت کشتی سازی لورسن در برمن ساخته شده و دارای برد ۵,۰۰۰ مایل دریایی است که یک سینمای مدرن و استخر شنا دارد. برد این شناور به خاطر مخازن ۹۰۰،۰۰۰ لیتری سوخت دیزل آن امکانپذیر شده است. این کشتی همچنین ۱۰۰،۰۰۰ لیتر آب شیرین حمل میکند.
۹. شاهزاده عبدالعزیز (Prince Abdulaziz) – 147.01 متر
پس از ساخت این کشتی در سال ۱۹۸۴، شاهزاده عبدالعزیز در سال ۲۰۲۳ مجدداً تعمیر شده است. این کشتی توسط دو موتور دیزلی ۱۲ سیلندر ۸۰۰۰ اسب بخار به حرکت درمیآید و توانایی دریانوردی با سرعت ۱۸ گره و برد حداکثر تقریباً ۵,۰۰۰ مایل دریایی را دارد.
۱۰. اپرا (Opera) – 146.35 متر
اپرا در سال ۲۰۲۳ به آب انداخته شد و متعلق به عبدالله بن زاید آل نهیان است. هزینه ساخت آن حدود ۵۶۴ میلیون دلار تخمین زده میشود و توسط شرکت کشتی سازی لورسن در آلمان ساخته شده است. اپرا پس از آتشسوزی کشتیسازی در سال ۲۰۱۸ که نسخه قبلی این شناور را از بین برد، ساخته شد.