به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی در پانزدهمین نشست از سلسله نشستهای گفتگوی هفته که باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزشوپرورش و دستگاههای مختلف کشور و با موضوع گفتگو بر محور تحول با حضور مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات کشور، اعضای شورای معاونان، مدیران کل آموزشوپرورش استانها و روسای 760 منطقه آموزشوپرورش کشور بهصورت ویدئوکنفرانس و از طریق شبکه آموزشی دانشآموز (شاد) برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و سالروز شهادت سردار دلها سپهبد قاسم سلیمانی،اظهار کرد: نظارت، حسابرسی و کنترل بخش مهم، ضروری و رکن اساسی هر مجموعه است که از طریق آن انضباط، اثربخش و کارایی در مجموعه افزایشیافته و با مسئولیتپذیری و شفافیت ارتقاء مییابد.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه کیفیت عملکرد یک مجموعه به میزان کیفیت عملکرد تکتک زیرمجموعههای آن وابسته است، تصریح کرد: هر رکن از یک مجموعهی عملکردی میتواند کارکرد درست یا نادرستی داشته باشد و درستی یا نادرستی کارکرد تمام زیرمجموعهها در میزان عملکرد کلی مجموعه تأثیرگذار خواهد بود. هر چه کیفیت عملکرد یک مجموعه بالاتر باشد و نشاندهنده بهتر عمل کردن تکتک اعضای مجموعه است.
وزیر آموزشوپرورش دستیابی به درک و فهم مشترک در حل مسائل را یکی از راهحلهای رفع مشکلات دانست و عنوان کرد: اگر بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که مجموعههای مختلف در فهم مشترک از یک موضوع قرار بگیرند، نتیجه کار بهتر میشود. بر این اساس گفتگوهای اینچنینی را شکل دادیم تا بتوانیم دیدگاههای دو دستگاه را به هم نزدیکتر کنیم و با نزدیکتر شدن زاویه دید و سطح ادراک، مشکلات را بهتر از قبل حل کنیم.
حاجی میرزایی ادامه داد: هرچقدر شرایط پیچیدهتر شود به همان نسبت کارکرد مجموعه بهمراتب پیچیدهتر میشود و با پیچیدهتر شدن کارکرد مجموعهها، لازم است هوشمندی افراد و ظرافت در انجام کار هم بالا برود.
وی گفت: متأسفانه بیشتر مجموعهها در روش عملکردی خود به رویههای قدیمی وابستهاند و تجربه نشان داده که بهراحتی تمایلی به تغییر ندارند. بااینحال ممکن است شرایط ناگهانی به وجود آید که لازم به تغییر همه روشهای گذشته داشته باشیم.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه کرونا این شرایط را به وجود آورد و بهیکباره تمام پیوندهای قدیمی را تغییر داد، بیان کرد: با شیوع کرونا تمام روابط ستاد تا مدرسه، روشهای آموزش، پاسخگویی، تعیین تکلیف، آزمون و ارزشیابی دانش آموزان با مخاطره روبرو شد و دیگر قادر به انجام کار از روشهای قدیمی نبودیم. در این شرایط باید بهسرعت در زیستبوم جدید فرآیندها را تعریف میکردیم؛ بنابراین ابتدا آموزش را از شبکههای تلویزیونی آغاز کردیم ولی بهسرعت متوجه شدیم که اینیک رابطه یکطرفه بوده و تعاملی و کامل نیست.
حاجی میرزایی گفت: برای رسیدن به رابطهای تعاملی و دوسویه در آموزش، پیامرسانها را انتخاب کردیم. در این شرایط نیاز به پیامرسانی داشتیم که هم ازلحاظ فنی بالا باشد و بتواند گستره آموزشوپرورش را در برگیرد و هم دارای محیطی ایزوله باشد که قادر به کنترل آن باشیم و بتوانیم دانش آموزان را از آسیبهای اجتماعی و مخاطرات فضای مجازی مصون نگاهداریم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید راهاندازی شاد را خدمتی بزرگ مبتنی بر تکنولوژی مجازی در کشور دانست و عنوان کرد: با این ترتیب پیامرسان شاد را بهعنوان شبکه آموزشی دانشآموز، طراحی و راهاندازی کردیم و با تمام مشکلات پیش رو، امروز توانستیم به ظرفیتی برسیم که پیشازاین نداشتیم و بهراحتی بتوانیم نشستهای اینچنینی را با حضور مجازی بیش از هزار نفر از مدیران، معلمان و خانوادهها که در سالهای قبل تنها یکبار در سال برگزار میشد، برگزار کنیم.
وی با اشاره به اینکه نهادهای نظارتی باید در این شرایط با نظارت دقیق و ارزیابی درست، یاریگر ما باشند، گفت: باید ارتباط با نهادهای نظارتی و دیوان محاسبات کشور، ارتباط آموزشی باشد و از گزارشهایارائهشده از سوی نهادهای نظارتی، مطالب جدید را بیاموزیم و ایرادات جزئی کار را رفع کنیم. وزارت آموزشوپرورش با تمام نیروهای خود در خدمت است تا در امر تعلیم و تربیت نسل آینده کشور مشکلی به وجود نیاید. قانون را میثاق مشترک همه دستگاههای کشور میدانیم و اعتقادداریم با اجرای قانون میتوانیم باهم به راههای مشترک و بهتری برسیم.
وزیر آموزشوپرورش در پایان گفت: سرمایه آموزشوپرورش آبرو و اعتماد مردم و باور جامعه بهسلامت آموزشوپرورش است. جامعه برای فرهنگیان احترام قائل است و تلاش میکنیم تا به این آبرو خدشه وارد نشود و ساحت، اعتبار و آبروی کلی نظام تعلیم و تربیت حفظ شود.
نظر شما