شناسهٔ خبر: 44893670 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

وزیر آموزش‌وپرورش در پانزدهمين گفتگوی هفته:

آموزش‌وپرورش با تمام توان درراه تعليم و تربيت نسل آينده تلاش می‌کند

وزیر آموزش‌وپرورش در پانزدهمين برنامه از سلسله برنامه‌های گفتگوی هفته با اشاره به اينكه قانون ميثاق مشترك همه دستگاه‌ها است، اظهار كرد: آموزش‌وپرورش با تمام توان درراه تعليم و تربيت نسل آينده تلاش می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی در پانزدهمين نشست از سلسله نشست‌های گفتگوی هفته که باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و دستگاه‌های مختلف کشور و با موضوع گفتگو بر محور تحول با حضور مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات کشور، اعضای شورای معاونان، مديران كل آموزش‌وپرورش استان‌ها و روسای 760 منطقه آموزش‌وپرورش کشور به‌صورت ویدئوکنفرانس و از طریق شبکه آموزشي دانش‌آموز (شاد) برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و سالروز شهادت سردار دل‌ها سپهبد قاسم سليماني، اظهار کرد: نظارت، حسابرسی و کنترل بخش مهم، ضروری و ركن اساسي هر مجموعه است كه از طريق آن انضباط، اثربخش و کارایی در مجموعه افزایش‌یافته و با مسئولیت‌پذیری و شفافیت ارتقاء می‌یابد.

حاجي ميرزايي با اشاره به اينكه كيفيت عملكرد يك مجموعه به ميزان كيفيت عملكرد تک‌تک زیرمجموعه‌های آن وابسته است، تصريح كرد: هر رکن از يك مجموعه‌ی عملكردي می‌تواند کارکرد درست یا نادرستي داشته باشد و درستي يا نادرستي کارکرد تمام زیرمجموعه‌ها در ميزان عملكرد كلي مجموعه تأثیرگذار خواهد بود. هر چه كيفيت عملكرد يك مجموعه بالاتر باشد و نشان‌دهنده بهتر عمل كردن تک‌تک اعضاي مجموعه است.

وزير آموزش‌وپرورش دستيابي به درك و فهم مشترك در حل مسائل را يكي از راه‌حل‌های رفع مشكلات دانست و عنوان كرد: اگر بتوانيم شرايطي را ايجاد كنيم كه مجموعه‌های مختلف در فهم مشترک از يك موضوع قرار بگیرند، نتیجه کار بهتر می‌شود. بر اين اساس گفتگوهاي اينچنيني را شكل داديم تا بتوانيم دیدگاه‌های دو دستگاه را به هم نزدیک‌تر كنيم و با نزدیک‌تر شدن زاویه دید و سطح ادراک، مشکلات را بهتر از قبل حل کنیم.

حاجي ميرزايي ادامه داد: هرچقدر شرايط پیچیده‌تر شود به همان نسبت کارکرد مجموعه به‌مراتب پیچیده‌تر می‌شود و با پیچیده‌تر شدن كاركرد مجموعه‌ها، لازم است هوشمندي افراد و ظرافت در انجام كار هم بالا برود.

وي گفت: متأسفانه بيشتر مجموعه‌ها در روش عملكردي خود به رویه‌های قدیمی وابسته‌اند و تجربه نشان داده كه به‌راحتی تمایلی به تغییر ندارند. بااین‌حال ممکن است شرایط ناگهانی به وجود آید که لازم به تغيير همه روش‌های گذشته داشته باشيم.

وزير آموزش‌وپرورش با اشاره به اينكه کرونا این شرایط را به وجود آورد و به‌یک‌باره تمام پیوندهای قدیمی را تغییر داد، بيان كرد: با شيوع كرونا تمام روابط ستاد تا مدرسه، روش‌های آموزش، پاسخگویی، تعیین تکلیف، آزمون و ارزشیابی دانش آموزان با مخاطره روبرو شد و ديگر قادر به انجام كار از روش‌های قديمي نبوديم. در اين شرايط باید به‌سرعت در زیست‌بوم جدید فرآیندها را تعریف می‌کردیم؛ بنابراین ابتدا آموزش را از شبکه‌های تلویزیونی آغاز کردیم ولی به‌سرعت متوجه شديم که این‌یک رابطه یک‌طرفه بوده و تعاملي و كامل نیست.

حاجي ميرزايي گفت: براي رسيدن به رابطه‌ای تعاملي و دوسويه در آموزش، پیام‌رسان‌ها را انتخاب كرديم. در اين شرايط نياز به پیام‌رسانی داشتيم كه هم ازلحاظ فنی بالا باشد و بتواند گستره آموزش‌وپرورش را در برگیرد و هم داراي محیطی ایزوله باشد که قادر به كنترل آن باشيم و بتوانيم دانش آموزان را از آسیب‌های اجتماعي و مخاطرات فضاي مجازي مصون نگاه‌داریم.

عضو كابينه دولت تدبير و اميد راه‌اندازی شاد را خدمتي بزرگ مبتنی بر تكنولوژي مجازي در کشور دانست و عنوان كرد: با این ترتیب پیام‌رسان شاد را به‌عنوان شبكه آموزشي دانش‌آموز، طراحی و راه‌اندازی کردیم و با تمام مشکلات پیش رو، امروز توانستیم به ظرفیتی برسیم که پیش‌ازاین نداشتيم و به‌راحتی بتوانیم نشست‌های این‌چنینی را با حضور مجازي بيش از هزار نفر از مديران، معلمان و خانواده‌ها که در سال‌های قبل تنها یک‌بار در سال برگزار می‌شد، برگزار کنیم.

وي با اشاره به اينكه نهادهای نظارتی باید در اين شرايط با نظارت دقيق و ارزيابي درست، ياريگر ما باشند، گفت: بايد ارتباط با نهادهاي نظارتي و ديوان محاسبات كشور، ارتباط آموزشی باشد و از گزارش‌هاي ارائه‌شده از سوي نهادهاي نظارتي، مطالب جديد را بياموزيم و ايرادات جزئي كار را رفع كنيم. وزارت آموزش‌وپرورش با تمام نیروهاي خود در خدمت است تا در امر تعليم و تربيت نسل آينده كشور مشكلي به وجود نيايد. قانون را میثاق مشترک همه دستگاه‌های كشور می‌دانیم و اعتقادداریم با اجراي قانون می‌توانیم باهم به راه‌های مشترك و بهتري برسيم.

وزير آموزش‌وپرورش در پايان گفت: سرمایه آموزش‌وپرورش آبرو و اعتماد مردم و باور جامعه به‌سلامت آموزش‌وپرورش است. جامعه برای فرهنگيان احترام قائل است و تلاش می‌کنیم تا به این آبرو خدشه وارد نشود و ساحت، اعتبار و آبروی کلی نظام تعليم و تربيت حفظ شود.

نظر شما