شناسهٔ خبر: 37297780 - سرویس بین‌الملل
منبع: آریا | لینک خبر

پس از دخالت‌های مکرر آمریکا در امور داخلی عراق؛

بغداد در پي بازنگري در روابط با واشنگتن

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- پس از تجاوز آمریکا به پایگاه‌های بسیج مردمی عراق، بغداد روابط خود را با واشنگتن و کشور‌های مؤتلف آمریکا بازنگری می‌کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، پس از تجاوز آمریکا به پایگاه‌های بسیج مردمی عراق، بغداد روابط خود را با واشنگتن و کشورهای ائتلاف با آمریکا بازنگری می‌کند.
مقامات عراقی اعلام کردند: پس از حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی به پایگاه‌های حزب الله عراق، در زمینه همکاری با ائتلاف آمریکا و همچنین واشنگتن بازنگری خواهند کرد.
از سوی دیگر نیز مرجعیت دینی عراق نیز این تجاوز آمریکا را محکوم کرد.
نوید بهروز خبرنگار شبکه تلویزیونی العالم در گزارشی گفت: شورای امنیت ملی عراق پس از برگزاری جلسه‌ای فوق العاده به ریاست عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تجاوز ظالمانه آمریکا به پایگاه‌های حزب الله عراق، باعث می‌شود بغداد در زمینه روابط و همکاری‌های امنیتی و سیاسی و حقوقی با ائتلاف آمریکا بازنگری کند تا از حاکمیت و امنیت کشور و جان شهروندان عراقی محافظت نماید.
فالح الزیادی یکی از نمایندگان پارلمان عراق در مصاحبه با خبرنگار العالم گفت: «حضور ما در جلسه پارلمان برای بررسی دو موضوع است: اولین موضوع این است که باید در زمینه توافقنامه امنیتی با آمریکا بازنگری شود تا پیش نویس قانون خروج نیرو‌های خارجی از خاک عراق به تصویب برسد».
خبرنگار العالم افزود: سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق این تجاوز را به شدت محکوم کرد و از جریان‌های سیاسی خواست در صف واحدی متحد شوند تا نیرو‌های آمریکایی را از عراق خارج کنند.
محمد کریم یکی دیگر از نمایندگان پارلمان عراق نیز گفت: «امروز بر پایان حضور نظامیان خارجی در کشور از جمله نظامیان اشغالگر آمریکایی تاکید می‌کنیم».
نوید بهروز در ادامه گزارش خود اظهار داشت: دفتر مرجعیت دینی عراق در نجف اشرف نیز این حمله هوایی را محکوم و تاکید کرد مقامات رسمی عراق باید تدابیر لازم برای به وقوع نپیوستن چنین تجاوز‌هایی اتخاذ نمایند.
در همین حال تظاهرکنندگان پرچم‌های بسیج مردمی عراق را در دست داشتند و با دادن شعار‌هایی درخواست کردند نیرو‌های آمریکایی از عراق بیرون رانده شوند و پرچم‌های آمریکا و اسرائیل را به آتش کشیدند.
یک جوان گفت: «ما در استان کرکوک تجمع اعتراض آمیز برگزار کردیم و این اقدام ظالمانه متجاوزان آمریکایی و صهیونیستی را محکوم می‌کنیم. ما در استان کرکوک به بسیج مردمی عراق می‌گوییم ما با شما هستیم و برای حفظ امنیت و حاکمیت این کشور آماده شهادت هستیم.»
عراقی‌ها در بصره نیز تظاهرات گسترده‌ای برگزار و از موضع مرجعیت حمایت و حمله آمریکا را محکوم کردند و خواستار خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق شدند.
تظاهرکنندگان در بصره نیز پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.
یکی از تظاهرکنندگان گفت: «پیام نخست ما به نیرو‌های آمریکایی است. هر اندازه بمباران کنید، حمله کنید و بکشید، بدانید که ما باقی خواهیم ماند. ما فرزندان مرجعیت، مقاوم و پایدار هستیم و از سرزمین و مقدسات دفاع می‌کنیم.»