شناسهٔ خبر: 34360717 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مدیر کل بازرگانی سازمان تعاون روستایی:

سازمان تعاون روستایی سیب عید را ۵ هزار تومان فروخت

سازمان تعاون روستایی سیب شب عید را ۷۶۰۰ تومان خرید و تا ۵۰۰۰ تومان فروخت

صاحب‌خبر -

سازمان تعاون روستایی سیب عید را ۵ هزار تومان فروختمدیر کل بازرگانی سازمان تعاون روستایی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در خصوص قیمت فروش سیب‌های خریداری شده دولت از اتحادیه باغداران گفت: این سیب‌ها بسته به مناطق جغرافیایی از ۴ هزار و ۲۵۰ تومان تا ۵ هزار تومان فروخته شده است.

مرتضی معتمد افزود: دولت این سیب‌ها را به قیمت  ۷ هزار و ۶۰۰ تومان در زمان برداشت محصول خریداری کرد.

وی با اشاره به اینکه ۲۴ هزار تن سیب درختی و حدود ۴۰ هزار تن پرتقال را برای تنظیم بازار عید ۹۸ خریداری کرده بودیم، گفت: ۶ هزار تن سیب درختی را به عنوان ذخیره ملی اضافه بر خرید کلی خریداری و ذخیره سازی کردیم.

وی افزود: در پایان سال ۹۷ این طرح با موفقیت انجام شد و ما قیمت‌ها را لحظه به لحظه رصد می‌کردیم و گزارش را به کمیته راهبردی ملی می‌دادیم.

مدیر کل بازرگانی سازمان تعاون روستایی گفت: از اواخر اسفند ۹۷ تصمیم گرفتیم توزیع این میوه‌ها را انجام دهیم چرا که شیب بسیار تند قیمت‌ها در بازار میوه رو به بالا بود.

معتمد افزود: هر سال دولت این تدبیر را دارد تا برای کنترل قیمت‌ها در شب عید و کم کردن قیمت‌ها و تنظیم بازار سیب و پرتقال را از کشاورزان خریداری و به قیمت دولتی توزیع و برای روز مبادا انبار کند.

وی گفت: در پایان این طرح بخشی از ذخیره ملی مصرف شد و بخش باقیمانده را به کارگروه تنظیم بازار گزارش دادیم و کارگروه در جلسه ۲۰ فروردین مصوب کرد تا میوه‌ها در میادین سطح شهر و در دسترس مردم قرار گیرد.

مدیر کل بازرگانی سازمان تعاون روستایی افزود: به دلیل روند کند توزیع در میادین میوه و تره بار و به خاطر این که امکان داشت این سیب آسیب ببیند مجدد گزارشی به کارگروه ارسال شد و کارگروه در جلسه ۱۶-۰۲-۹۸ تصمیم گرفت تا از طریق مزایده و با بالاترین قیمت این سیب‌ها را به فروش برساند.

معتمد گفت: این سیب‌ها که حدود هزار و ۷۱۰ تن است برای شهر‌های مراغه، اشنویه و دماوند است که در حال حاضر در سردخانه سرخ دشت دماوند نگهداری می‌شود و در حال صدور به کشور‌های همسایه است.

وی افزود: اتحادیه سراسری تعاونی‌های باغداران کشور در حال حاضر صاحب این سیب هاست و حدود هزار و ۲۰۰ تن از این سیب‌ها را صادر کرد و الباقی ۵۰۰ تن دیگر را مشغول جداسازی هستند تا بتوانند به کشور‌های همسایه صادر کنند.

مدیر کل بازرگانی سازمان تعاون روستایی گفت: در هر صورت میوه و تره بار همیشه بعد از چیده شدن خراب شدگی دارد و قسمت غیر قابل استفاده این سیب‌ها به کارخانه کنسانتره برای آب میوه ارسال می‌شود.

معتمد افزود: سیب را اگر در مهر از درخت بچینیم در آذر دچار خراب شدگی می‌شود و حالا هر چه بماند به درصد ضایعات آن اضافه می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر این سیب‌ها در سردخانه دماوند کیفیت بسیار مناسبی دارد چرا که اگر بی کیفیت بود هر روز برای کشور‌های خارجی بارگیری و صادر نمی‌شود.

مدیر کل بازرگانی سازمان تعاون روستایی افزود: در حال حاضر ۴ تریلی از این سیب‌ها صادر شده و ۴ تریلی دیگر در حال بارگیری است.

وی در خصوص سوالی مبنی بر این که چرا دولت باید سیب را با قیمت بالاتر و با پول بیت المال خریداری کند و حالا با ضرر چند هزار تومانی بفروشد؟ گفت: این زیان طبیعی است و دولت همیشه خودش را فدای ملت می‌کند دولت می‌گوید من ضرر کنم، اما مصرف کننده و تولید کننده آسیب نبیند این یکی از کار‌های دولت در بخش تنظیم بازار است.

معتمد در خصوص سوال این که چرا این سیب‌ها از شب عید تا حالا وارد بازار نشده تا سیب قیمت ۱۱ هزار تومانی در میدان تره بار با کاهش قیمت روبرو شود؟ افزود: این که این سیب‌ها به این شکل فروخته شده تکلیف حاکمیتی است و در اقتضای اداره امور و تنظیم بازار و رفاه حال مردم انجام شده است.

وی گفت: اگر دولت به بحث تنظیم بازار برای شب عید ورود نمی‌کرد مردم باید سیب را کیلویی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان و پرتقال را هم کیلویی ۱۵ هزار تومان می‌خریدند.

مدیر کل بازرگانی سازمان تعاون روستایی در ادامه افزود: میوه کل کشور ۴۰ هزار تن پرتقال و ۲۴ هزار تن سیب نیست، اما همین مقدار کم که شاید یک درصد کل کشور باشد و دولت با خرید و توزیع به موقع، در شرایط حساس که واسطه‌ها در حال بالا بردن قیمت‌ها در شب عید و در فشار قرار دادن مردم بودند و برای رسانه‌های بیگانه خوراک خبری درست می‌کردند آن را مدیریت کرد.

معتمد گفت: این عملیات خرید و ذخیره و توزیع در هیچ جای دنیا به این شکل گسترده نیست و فقط کشور ماست که در این حد به فکر معیشت مردم خویش است.

وی افزود: تمام کار‌ها و عملیات‌ها براساس استاندارد‌های تنظیم بازاری است و براساس روش‌ها و اصول تکالیف فرادستی انجام می‌شود و آن را وزارت جهاد کشاورزی به عهده ما گذاشته است و نقصی هم در کار وجود ندارد.

مدیر کل بازرگانی سازمان تعاون روستایی در خصوص این سوال که چرا میوه‌ها دیر و به شکل خراب و با قیمت خیلی ارزان در ماه‌های گذشته در میدان مرکزی میوه و تره بار به فروش رفته اند، گفت: به هیچ وجه این صحت ندارد و این میوه در سطح غرف سازمان میادین عرضه می‌شد.

معتمد در پایان گفت: در حال حاضر مالکیت این سیب‌ها با کسی دیگر است و هیچ ربطی به سازمان تعاون روستایی ندارد و تحت شرایط خوبی در حال صادر شدن به کشور‌های همسایه است.

نظر شما