شناسهٔ خبر: 34357421 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

واکنش سازمان تعاون روستایی به فاسد شدن میوه‌های تنظیم بازاری

فروش میوه‌های تنظیم بازاری برون‌سپاری شد/ ربطی به ما ندارد

سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به واگذاری فروش میوه های تنظیم بازاری به اتحادیه باغداران ازطریق مزایده،اعلام کرد:این اتحادیه بخش عمده محصول خریداری شـده راراسا یا نیابتا صادر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی، این سازمان با ارائه توضیح پیرامون مباحث مطرح شده مبنی بر تأخیر در عرضه سیب‌های تنظیم بازاری، اعلام کرد: طرح تنظیم بازار میوه شب عید، درسالجاری با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی به سازمان تعاون روستایی به شماره ۰۲۰/۱۸۴۱۸ مورخ ۹۷.۹.۲۰ و تشکیل کمیته ملی راهبردی، آغاز و حدود ۲۴۰۰۰ تن سیب درختی و ۴۰ هزار تن پرتقال مورد نیاز استان‌ها تهیه و تحویل آنها شد.

همچنین حسب مصوبه کمیته مذکور حدود ۶۰۰۰ تن سیب درختی نیز بعنوان ذخیره احتیاطی خریداری و ذخیره سازی شد. رصد مستمر بازار میوه و بررسی قیمتها ضرورت ورود دولت و توزیع میوه از هفته پایانی اسفند ۹۷ را اقتضا نمود که بلافاصله توزیع سیب و پرتقال ذخیره شده در کشور از سطح شهرها تا عمق روستاها با قیمت‌های کنترل شده و یکسان زیر نظر کمیته راهبردی استان‌ها آغاز شد و تا اواخر فروردین ۹۸ استمرار یافت. سیب درختی مازاد طرح مذکور حسب تصمیمات بند یک سایر دستورات جلسه کارگروه تنظیم بازار کشور مورخ ۹۸.۱.۲۰ در اختیار سازمان میادین میوه و تره بار تهران قرار گرفت تا با قیمت‌های مصوب آن سازمان در سطح شهر تهران توزیع شود.

به دلیل روند کند توزیع و استعداد فساد پذیری محصول، کارگروه تنظیم بازار در بند ۴ تصمیمات جلسه مورخ ۹۸.۲.۱۶ خود فروش باقیمانده محصول را از طریق مزایده به بالاترین قیمت پیشنهادی مصوب و به این سازمان تکلیف کرد که فوراً اقدام قانونی انجام، و اتحادیه سراسری تعاونیهای باغداران کشور بعنوان برنده مزایده ،۱۷۱۰ تن محصول ذخیره شده دریکی از سردخانه‌های شهرستان دماوند را در مورخ ۹۸.۳.۸ از سازمان تعاون روستایی خریداری و تملک نموده است. حسب اطلاع اخذ شده، اتحادیه مذکور بخش عمده از محصول خریداری شده را راسا و یا نیابتا صادر نموده و در حال حاضر مشغول فروش حدود ۵۰۰ تن باقیمانده محصول خود از طریق صادرات و ارسال پس سورت آن به کارخانجات کنسانتره است که به لحاظ حقوقی ارتباطی با این سازمان ندارد.

نظر شما