شناسهٔ خبر: 14953794 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

با از رده خارج کردن قطارهاي با کمتر از 140کيلومتر در ساعت انجام شد

کاهش زمان سفر ريلي به مشهد به زير ?? ساعت

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادي: با فراهم شدن مقدمات لازم در خط تهران – مشهد زمان سير تمام قطارها به زير 10 ساعت رسيد. به گزارش مردم‌سالاري، محسن پورسيد آقايي در نشست خبري ديروز خود به مناسبت فرا رسيدن هفته دولت اظهار کرد: با پيگيري هاي صورت گرفته تمام قطارهايي که در مسير تهران- مشهد با سرعت کمتر از 120 کيلومتر حرکت مي‌کردند از خط خارج شدند و به اين ترتيب زمان سير در اين خط به کمتر از ده ساعت رسيد.وي با بيان اين‌که با وارد کردن سيستم کنترل اتوماتيک قطار بسياري از مشکلات مربوط به خطاي انساني در ريل‌هاي ايران کاهش يافته است، ادامه داد: با توجه به اين فناوري هر قطاري که از سرعت تعيين شده خود تجاوز کند به وسيله سيستم کنترل مديريت شده و به اين ترتيب امکان حرکت غيرايمن را نخواهد داشت. خوشبختانه اين سيستم در بسياري از ايستگاه‌هاي تهران نصب شده و انتظار داريم در سال جاري 102 ايستگاه ديگر از اين فناوري استفاده کند.مدير عامل شرکت راه‌آهن به طراحي ايستگاه‌هاي مجازي در بين ايستگاه‌هاي اصلي راه‌آهن اشاره کرد و گفت: با توجه به اين دو فناوري مي‌توان گفت ظرفيت قطارها در خطوط ريلي به شکل قابل توجهي افزايش يافته است. به‌طور مثال در مسير تهران – مشهد ظرفيت حرکت روزانه قطارها از 50 به 200 قطار رسيده و به اين ترتيب در هر هفت دقيقه يک قطار امکان حرکت در اين محور را خواهد داشت. تنها هشت کشور دنيا اين فناوري را بومي کردند که ايران يکي از اين کشورهاست. پورسيد‌آقايي ادامه داد: اين فناوري در حال حاضر در محور بافق به بندرعباس در حال اجراست و انتظار داريم در جريان چهار خطه‌سازي تهران – کرج نيز استفاده شود. در دو محور تهران به قم و تهران به پرند نيز استفاده از اين فناوري در سال جاري کليد خواهد خورد.

وي با بيان اين‌که راه‌آهن توانسته در سال‌هاي گذشته سهم خود را از جابه‌جايي بار به شکل قابل توجهي افزايش دهد، توضيح داد: در دو سال گذشته براي اولين بار در طول 20 سال اخير بود که سهم ريل در جابه‌جايي بار افزايش يافت، زيرا در 20 سال قبل اين سهم حدود 19 درصد بود که با کاهش سال به سال به حدود 10 درصد رسيد.مدير عامل شرکت راه‌آهن افزود: با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در راه‌آهن در سال 1393 سهم ريل 9.2 درصد رشد کرد، در سال 1394 ما در شرايطي رشد 2/2 درصدي را ثبت کرديم که جاده در همان سال در جابه‌جايي بار عملکرد منفي هفت درصد را به ثبت رساند. امسال تاکنون رشدي هشت درصدي در عرصه ريلي داشته‌ايم که اين رقم دو برابر رشد بار در جاده است. پورسيد‌آقايي با بيان اين‌که ترانزيت ريلي در دو سال گذشته سه برابر شده است، عنوان کرد: در شرايطي که در سال 1392 ترانزيت ريلي حدود 500 هزار تن بود، در سال 1394 به يک ميليون و 500 هزار تن رسيد و اين به معناي آن است که راه‌آهن توانسته از ظرفيت موجود کشور حداکثر استفاده را ببرد.

مدير عامل شرکت راه‌آهن با اشاره به جديت اين شرکت در نوسازي ناوگان، تاکيد کرد: با دستورالعملي که به تمام شرکت‌هاي ريلي ارائه شد از سال گذشته اعلام شد هيچ يک از واگن‌هاي با عمر 55 سال اجازه سير نخواهند داشت و از اين‌رو 150 واگن از ناوگان خارج شدند. تا زمستان امسال نيز به شرکت‌ها اعلام شده تمام واگن‌هاي بالاي 45 سال خود را بايد از خط خارج کنند و اين به معني خارج شدن 350 واگن از ناوگان خواهد بود. پورسيد‌آقايي با بيان اين‌که تلاش شده با وارد کردن واگن‌هاي جديد به ناوگان جاي خالي واگن‌هاي قديمي پر شود، اظهار کرد: امسال شرکت‌هاي ريلي 235 واگن جديد به ناوگان اضافه خواهند کرد که برخي از آنها نو هستند و برخي از آنها که در دولت قبل مجوز گرفته بودند، دست دوم خواهند بود که البته با نوسازي کامل به ناوگان ايران اضافه مي‌شوند. هدف ما اين است که ميانگين عمر قطارهاي ايراني به 15 سال برسد و از اين‌رو اگر بناست واگني با عمر 30 سال در کشور فعاليت کند بايد يک قطار نو نيز در کنار آن فعال شود.