به گزارش
صبحانه،
محسن پورسید آقایی در نشستی خبری با اشاره به اینکه رویکرد دولت یازدهم از ابتدا رونق حمل و نقل ریلی بوده است، گفت: امروز پس از سه سال میبینیم که دولت در زمینه راهآهن تلاش زیادی کرده و علی رغم فشارهای مالی و کاهش قیمت نفت، باز هم در وضعیت خوبی به سر میبریم.
وی با اشاره به اینکه اعتباراتی که در سالهای ۹۳ و ۹۴ به راهآهن اختصاص یافت، برابر با تمام اعتبارات سالهای ۸۲ تا ۹۲ بوده است، افزود: این در حالی است که دولت دو سال مالی سخت را پشت سر گذاشته در حالی که آن ۱۰ سال دوران افزایش درآمدهای نفتی کشور بود.
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲، ۱۵۰۰ کیلومتر راهآهن دوخطه شد، اظهار داشت: مهمترین این خطوط، راهآهن تهران- مشهد به طول ۹۰۰ کیلومتر و بافق ـ بندرعباس به طول ۶۰۰ کیلومتر بوده است.
پورسیدآقایی افزود: در این دولت طی سالهای گذشته ما بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر خط آهن را دوخطه کردیم که از این مقدار ۸۳۰ کیلومتر تا پایان امسال تحویل و بهرهبرداری میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در این دولت به اندازه تمام دولتهای گذشته توانستیم دوخطه کردن خط آهن را به پیش ببریم، افزود: در راهآهن حومه هیچ فعالیت جدی انجام نشده بود اما الان توانستیم ۷۰۰ کیلومتر خط حومهای احداث کنیم. در این راستا تهران ـ گرمسار و تهران ـ کرج چهار خطه شده و اهواز ـ سربندر دو خطه شده است؛ همچنین مسیر قزوین هم دو خطه میشود.
وی با اشاره به اینکه این خطوط به غیر از ۲۰۰۰ کیلومتری است که در حال ساخت است، گفت: اجرای این خطوط موجب میشود که مردم سطح زندگی مناسبی را در کلانشهرها داشته باشند زیرا امروزه کلانشهرهای ما شاخص کیفیت زندگی پایینی دارند و شاخص کیفیت زندگی در تهران پایینتر از جهان است.
مدیرعامل شرکت راهآهن به آلودگی، ترافیک، ساختار نامناسب و بلندمرتبهسازی در مناطق مختلف تهران اشاره کرد و گفت: اینها آرامش را از زندگی مردم دور کرده است اما حمل و نقل ریلی میتواند این آرامش را به کلانشهرها بازگرداند و مردم در نقاط خوش آب و هوا، دور از شهرهای بزرگ زندگی کرده و راحت به شهرها تردد کنند.
پورسید آقایی با اشاره به اجرای تکنولوژیهای روز در راهآهن گفت: امروزه تمام شبکه راهآهن کشور را به سیستم اتوماتیک ورود به ایستگاهها (ATC) مجهز کردیم که به ما این امکان را میدهد تا از خطای انسانی پیشگیری کنیم.
وی ادامه داد: هر قطاری که از سرعت تعیین شده در زمان ورود به ایستگاهها تجاوز کند، سیستم کامپیوتر مرکزی جلوی سرعت قطار را گرفته و یا آن را متوقف میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این کار در همه شبکه راهآهن کشور شروع شده است، گفت: بیش از ۱۱۳ ایستگاه را تاکنون تجهیز کردهایم و ۱۰۲ ایستگاه هم تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسد.
وی به سیستم اجازه سیر قطارها پشت سر هم اشاره کرد و گفت: ایستگاهها به صورت مجازی در طول مسیر ایجاد میشود و قطارها میتوانند پشت سر هم حرکت کرده و با این روش، ظرفیت خطوط ریلی افزایش پیدا میکند.
پورسید آقایی با بیان اینکه در خط تهران ـ مشهد از این تکنولوژی استفاده کردیم و ظرفیت از ۵۰ قطار مسافری به ۲۰۰ قطار در روز رسیده است، گفت: هر هفت دقیقه از سمت تهران به سمت مشهد قطار اعزام میشود و تنها هشت کشور میتواند این سیستم را به صورت بومی بسازد که ایران جزو این کشورها است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این سیستم در مسیر تهران ـ قم و تهران ـ پرند هم به زودی شروع میشود، افزود: بیش از ۲۷ نمازخانه جدید را در شبکه سراسری راهآهن احداث میکنیم.
وی با بیان اینکه ۱۵۰ ایستگاه قطار بازسازی کامل شده است، گفت: هفته آینده شاهد افتتاح ایستگاه زنجان که بسیار مدرن و جدید است خواهیم بود.
پورسید آقایی به افزایش سهم حمل و نقل ریلی بار نسبت به جاده در کشور اشاره کرد و گفت: سهم حمل و نقل ریلی بار ۲۰ سال قبل نزدیک به ۱۹ درصد از کل حمل بار بود اما سال به سال این رقم کاهش یافت و با وجودی که سیاست کلی نظام، توسعه حمل و نقل ریلی بود اما سیاستهای کلی دولتهای قبل باعث کاهش سهم راهآهن شده بود.
مدیرعامل شرکت راهآهن تهران با اشاره به اینکه سهم حمل و نقل ریلی از بار به ۱۰.۵ درصد رسیده بود، گفت: اما در دو سال گذشته رشد حمل و نقل بار راهآهن از جاده بیشتر بوده به طوری که در سال ۹۳، رشد ۹.۲ درصدی داشتیم اما در جاده این رشد ۴ درصد بوده است.
وی ادامه داد: در سال ۹۴ رشد حمل و نقل بار در راهآهن ۲.۲ درصد بود در حالی که جاده منفی هفت درصد رشد داشت. پنج ماهه ابتدایی امسال نزدیک به ۸ درصد رشد حمل بار در راهآهن داشتیم در حالی که متوسط آن در کشور نزدیک به چهار درصد بوده است.
پورسید آقایی به ترانزیت در حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۲ میزان ترانزیت ریلی به پایینترین سطح خود رسیده بود به طوری که ۵۰۰ هزار تن ترانزیت داشتیم اما با تغییر سیاستها در سال ۹۳ و ۹۴ توانستیم به یک و نیم میلیون تن ترانزیت ریلی برسیم و امیدواریم رشد قابل توجهی را داشته باشیم.
کاهش زمان سیر قطار در مسیر تهران ـ مشهد
وی به کاهش سیر قطار تهران ـ مشهد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قطارها در این مسیر کمتر از ۱۰ ساعت سیر دارند که قبلاً این زمان ۱۲ ساعت بود. الان با حذف قطارهایی با سرعت کم که ۱۲۰ کیلومتر بودند و جایگزینی قطارهایی با سرعت ۱۴۰ کیلومتر، سرعت سیر را افزایش دادیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۲۵۳ واگن جدید امسال وارد خط میشود، گفت: مجوزهای ورود واگن برای دولت قبل است که برخی از این واگنهای جدید بازسازی شده و بخشی دیگر نو هستند.
پورسید آقایی در خصوص تولید ریل داخلی اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته نه تولید داخل داشتیم و نه اینکه اجازه واردات به ما دادهاند در حالی که بسیاری از خطوط آماده ریلگذاری هستند اما ریل نداریم و نمیتوانیم به امید ساخت داخل، خرید ریل را متوقف کرد.
وی با اشاره به اینکه با استفاده از فاینانس و وام ۱۲ ساله از کشور هند ریل خریداری کردیم، اظهار داشت: ۱۵۰ هزار تن ریل با هزینه ۲۰ میلیارد تومان از هند خریداری شده است.
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه ۲۰۰ میلیارد تومان از ذوب آهن طلبکاریم، افزود: بخشی از این طلب بابت این است که مدیرعامل ذوب آهن اصفهان قبلا گفته بود ما خط تولید ریل را راهاندازی میکنیم اما شما مطالبات را از ما نگیر تا سرمایهگذاری در خط جدید داشته باشیم.
پورسید آقایی افزود: شرکت راهآهن همچنان بار آنها را بدون دریافت هزینه حمل میکند اما هنوز خط جدید راهآهن نشده است ضمن آنکه قرارداد ۴۰ هزار تن ریل را با این شرکت بستهایم تا به محض تولید، ریلها را خریداری کنیم.
وی ادامه داد: بر اساس این قرارداد، قیمتی که ما از آنها ریل میخریم ۳۰ یورو گرانتر از نرخ جهانی است و حتی نسبت به ریل چینی ۳۰ درصد گرانتر میخریم.
∎
وی با اشاره به اینکه اعتباراتی که در سالهای ۹۳ و ۹۴ به راهآهن اختصاص یافت، برابر با تمام اعتبارات سالهای ۸۲ تا ۹۲ بوده است، افزود: این در حالی است که دولت دو سال مالی سخت را پشت سر گذاشته در حالی که آن ۱۰ سال دوران افزایش درآمدهای نفتی کشور بود.
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲، ۱۵۰۰ کیلومتر راهآهن دوخطه شد، اظهار داشت: مهمترین این خطوط، راهآهن تهران- مشهد به طول ۹۰۰ کیلومتر و بافق ـ بندرعباس به طول ۶۰۰ کیلومتر بوده است.
پورسیدآقایی افزود: در این دولت طی سالهای گذشته ما بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر خط آهن را دوخطه کردیم که از این مقدار ۸۳۰ کیلومتر تا پایان امسال تحویل و بهرهبرداری میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در این دولت به اندازه تمام دولتهای گذشته توانستیم دوخطه کردن خط آهن را به پیش ببریم، افزود: در راهآهن حومه هیچ فعالیت جدی انجام نشده بود اما الان توانستیم ۷۰۰ کیلومتر خط حومهای احداث کنیم. در این راستا تهران ـ گرمسار و تهران ـ کرج چهار خطه شده و اهواز ـ سربندر دو خطه شده است؛ همچنین مسیر قزوین هم دو خطه میشود.
وی با اشاره به اینکه این خطوط به غیر از ۲۰۰۰ کیلومتری است که در حال ساخت است، گفت: اجرای این خطوط موجب میشود که مردم سطح زندگی مناسبی را در کلانشهرها داشته باشند زیرا امروزه کلانشهرهای ما شاخص کیفیت زندگی پایینی دارند و شاخص کیفیت زندگی در تهران پایینتر از جهان است.
مدیرعامل شرکت راهآهن به آلودگی، ترافیک، ساختار نامناسب و بلندمرتبهسازی در مناطق مختلف تهران اشاره کرد و گفت: اینها آرامش را از زندگی مردم دور کرده است اما حمل و نقل ریلی میتواند این آرامش را به کلانشهرها بازگرداند و مردم در نقاط خوش آب و هوا، دور از شهرهای بزرگ زندگی کرده و راحت به شهرها تردد کنند.
پورسید آقایی با اشاره به اجرای تکنولوژیهای روز در راهآهن گفت: امروزه تمام شبکه راهآهن کشور را به سیستم اتوماتیک ورود به ایستگاهها (ATC) مجهز کردیم که به ما این امکان را میدهد تا از خطای انسانی پیشگیری کنیم.
وی ادامه داد: هر قطاری که از سرعت تعیین شده در زمان ورود به ایستگاهها تجاوز کند، سیستم کامپیوتر مرکزی جلوی سرعت قطار را گرفته و یا آن را متوقف میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این کار در همه شبکه راهآهن کشور شروع شده است، گفت: بیش از ۱۱۳ ایستگاه را تاکنون تجهیز کردهایم و ۱۰۲ ایستگاه هم تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسد.
وی به سیستم اجازه سیر قطارها پشت سر هم اشاره کرد و گفت: ایستگاهها به صورت مجازی در طول مسیر ایجاد میشود و قطارها میتوانند پشت سر هم حرکت کرده و با این روش، ظرفیت خطوط ریلی افزایش پیدا میکند.
پورسید آقایی با بیان اینکه در خط تهران ـ مشهد از این تکنولوژی استفاده کردیم و ظرفیت از ۵۰ قطار مسافری به ۲۰۰ قطار در روز رسیده است، گفت: هر هفت دقیقه از سمت تهران به سمت مشهد قطار اعزام میشود و تنها هشت کشور میتواند این سیستم را به صورت بومی بسازد که ایران جزو این کشورها است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این سیستم در مسیر تهران ـ قم و تهران ـ پرند هم به زودی شروع میشود، افزود: بیش از ۲۷ نمازخانه جدید را در شبکه سراسری راهآهن احداث میکنیم.
وی با بیان اینکه ۱۵۰ ایستگاه قطار بازسازی کامل شده است، گفت: هفته آینده شاهد افتتاح ایستگاه زنجان که بسیار مدرن و جدید است خواهیم بود.
پورسید آقایی به افزایش سهم حمل و نقل ریلی بار نسبت به جاده در کشور اشاره کرد و گفت: سهم حمل و نقل ریلی بار ۲۰ سال قبل نزدیک به ۱۹ درصد از کل حمل بار بود اما سال به سال این رقم کاهش یافت و با وجودی که سیاست کلی نظام، توسعه حمل و نقل ریلی بود اما سیاستهای کلی دولتهای قبل باعث کاهش سهم راهآهن شده بود.
مدیرعامل شرکت راهآهن تهران با اشاره به اینکه سهم حمل و نقل ریلی از بار به ۱۰.۵ درصد رسیده بود، گفت: اما در دو سال گذشته رشد حمل و نقل بار راهآهن از جاده بیشتر بوده به طوری که در سال ۹۳، رشد ۹.۲ درصدی داشتیم اما در جاده این رشد ۴ درصد بوده است.
وی ادامه داد: در سال ۹۴ رشد حمل و نقل بار در راهآهن ۲.۲ درصد بود در حالی که جاده منفی هفت درصد رشد داشت. پنج ماهه ابتدایی امسال نزدیک به ۸ درصد رشد حمل بار در راهآهن داشتیم در حالی که متوسط آن در کشور نزدیک به چهار درصد بوده است.
پورسید آقایی به ترانزیت در حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۲ میزان ترانزیت ریلی به پایینترین سطح خود رسیده بود به طوری که ۵۰۰ هزار تن ترانزیت داشتیم اما با تغییر سیاستها در سال ۹۳ و ۹۴ توانستیم به یک و نیم میلیون تن ترانزیت ریلی برسیم و امیدواریم رشد قابل توجهی را داشته باشیم.
کاهش زمان سیر قطار در مسیر تهران ـ مشهد
وی به کاهش سیر قطار تهران ـ مشهد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قطارها در این مسیر کمتر از ۱۰ ساعت سیر دارند که قبلاً این زمان ۱۲ ساعت بود. الان با حذف قطارهایی با سرعت کم که ۱۲۰ کیلومتر بودند و جایگزینی قطارهایی با سرعت ۱۴۰ کیلومتر، سرعت سیر را افزایش دادیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۲۵۳ واگن جدید امسال وارد خط میشود، گفت: مجوزهای ورود واگن برای دولت قبل است که برخی از این واگنهای جدید بازسازی شده و بخشی دیگر نو هستند.
پورسید آقایی در خصوص تولید ریل داخلی اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته نه تولید داخل داشتیم و نه اینکه اجازه واردات به ما دادهاند در حالی که بسیاری از خطوط آماده ریلگذاری هستند اما ریل نداریم و نمیتوانیم به امید ساخت داخل، خرید ریل را متوقف کرد.
وی با اشاره به اینکه با استفاده از فاینانس و وام ۱۲ ساله از کشور هند ریل خریداری کردیم، اظهار داشت: ۱۵۰ هزار تن ریل با هزینه ۲۰ میلیارد تومان از هند خریداری شده است.
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه ۲۰۰ میلیارد تومان از ذوب آهن طلبکاریم، افزود: بخشی از این طلب بابت این است که مدیرعامل ذوب آهن اصفهان قبلا گفته بود ما خط تولید ریل را راهاندازی میکنیم اما شما مطالبات را از ما نگیر تا سرمایهگذاری در خط جدید داشته باشیم.
پورسید آقایی افزود: شرکت راهآهن همچنان بار آنها را بدون دریافت هزینه حمل میکند اما هنوز خط جدید راهآهن نشده است ضمن آنکه قرارداد ۴۰ هزار تن ریل را با این شرکت بستهایم تا به محض تولید، ریلها را خریداری کنیم.
وی ادامه داد: بر اساس این قرارداد، قیمتی که ما از آنها ریل میخریم ۳۰ یورو گرانتر از نرخ جهانی است و حتی نسبت به ریل چینی ۳۰ درصد گرانتر میخریم.