شناسهٔ خبر: 13553477 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان‌رضوی:

دفاتر املاک الکترونیک در تمامی واحدهای ثبتی خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان‌رضوی از حذف ثبت دست نویس دفاتر املاک و بهره برداری از دفاتر املاک الکترونیک در تمام واحدهای ثبتی استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

غلامرضا رحمتی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس با اشاره به قانون جامع حدنگار کشور و مواد 5 و 6 آیین نامه اجرایی این قانون مبنی بر ایجاد دفاتر الکترونیک موضوع قانون ثبت اسناد و املاک و قانون دفاتر اسناد رسمی و ایجاد زیرساخت مناسب و طراحی و تولید نرم افزارهای مورد نیاز اظهار داشت: زمینه راه‌اندازی و بهره برداری از دفتر املاک الکترونیک و دفتر املاک بازداشتی الکترونیک در تمام واحدهای ثبت اسناد و املاک استان همزمان با کل کشور فراهم شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان‌رضوی افزود: از این پس دفتر املاک الکترونیک که اطلاعات آن مطابق با ماده 22 قانون ثبت اسناد و املاک کشور است مبنای تشخیص مالکیت قرار می‌گیرد و ثبت هرگونه اطلاعات در دفاتر املاک، دفاتر املاک بازداشتی و دفاتر ثبت خلاصه معامله به صورت دست نویس ممنوع است.

وی گفت: با بهره برداری از دفتر املاک الکترونیک، سیستم جهت هر سند مالکیت شناسه اختصاصی تولید و در سند مالکیت درج می‌کند که این شناسه در بردارنده اطلاعات مربوط به تاریخ ثبت، شماره دفتر املاک، صفحه و شماره ثبت ملک است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان‌رضوی تصریح کرد: همزمان با راه اندازی دفتر املاک الکترونیک، دفتر املاک بازداشتی به صورت الکترونیک ایجاد و تمامی موانع و محدودیت‌های قانونی مربوط به املاک و رفع آن در دفتر املاک بازداشتی الکترونیکی ثبت می‌شود.

رحمتی زاده افزود: قبل از بهره‌برداری از دفتر املاک الکترونیک روسای واحدهای ثبتی مکلفند به اتفاق مسئول دفتر املاک و رابط حفاظت ذیل آخرین ثبت دفتر املاک، دفتر املاک بازداشتی و دفتر ثبت خلاصه معامله را مسدود و با ذکر شماره دفتر و صفحه مورد نظر مراتب را صورت جلسه نمایند و این صفحات دفاتر را اسکن کنند.

وی گفت: پس از این همزمان با صدور سند مالکیت پرینت نسخه دیگر سند را از دفتر املاک الکترونیک دریافت و برگه‌های مربوط به هر 100سند مالکیت صادره و نیز نسخه چاپی از دفتر املاک بازداشتی الکترونیک را به‌صورت مجلد 100برگی تهیه و نگهداری کنند.

رحمتی‌زاده افزایش سرعت و دقت در انجام امور، کاهش خطای انسانی در ثبت دفاتر، شفاف‌سازی مالکیت‌ها، پیشگیری از جعل و بروز رسانی لحظه‌ای و بر خط اطلاعات اراضی و املاک و نیز نظارت آنی بر نقل و انتقالات رسمی معاملات و کوتاه شدن دست زمین خواران را از مهمترین مزایای بهره برداری از دفتر املاک الکترونیکی برشمرد.
  
انتهای پیام/