شناسهٔ خبر: 9948683 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

روحانی: اگر می توانیم از مشکلات بزرگ به راحتی عبور کنیم در سایه ولایت فقیه و شخص ولی فقیه است

ثبت نام روحانی، هاشمی و مصباح برای انتخابات مجلس خبرگان

صاحب‌خبر -

هادی محمدی – در حالی که متقاضیان شرکت در انتخابات خبرگان رهبری تنها امروز و فردا را برای ثبت نام در این انتخابات فرصت دارند ، روز گذشته با ثبت نام  حجت الاسلام روحانی رییس جمهور و آیت ا... هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، تنور انتخابات گرم تر شد ضمن اینکه در این میان خبر رسید آیت ا... مصباح یزدی رییس موسسه امام خمینی (ره) نیز در فرمانداری قم ثبت نام کرده تا در رقابت های پنجمین دوره مجلس خبرگان از حوزه استان تهران شرکت کند.
روحانی: ما در پی انتخابات صددرصد سالم، شکوهمند و رقابتی هستیم
به گزارش خراسان صبح روز دوشنبه همانطور که از قبل اعلام شده بود ، حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی برای ثبت نام در انتخابات خبرگان وارد ستاد انتخابات در وزارت کشور شد. رییس جمهور بعد از بازدید از ستاد و انجام ثبت نام خود از حوزه تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد و در سخنان کوتاهی ضمن تبریک سالروز آغاز امامت امام زمان (عج)  و با اشاره به ثبت نام نامزدهای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی ، خاطر نشان کرد : امروز با ثبت نام پرشور نامزدهای انتخابات به دنیا نشان می دهیم که تصمیم گیر اصلی برای مدیریت کشور آرای مردم و صندوق های انتخاباتی هستند. وی تصریح کرد : هم انتخابات مجلس شورای اسلامی به لحاظ نظارتی که بر دستگاه اجرایی دارد و مجوزی که به وزرا برای انجام امور می دهد بسیار مهم است و هم انتخابات خبرگان رهبری زیرا مهمترین ستون نظام رهبری معظم آن است و امروز اگر هماهنگی و انسجام در کشور وجود دارد و می توانیم از مشکلات بزرگ به راحتی عبور کنیم در سایه ولایت فقیه و شخص ولی فقیه است .رییس جمهور افزود : مجلس خبرگان رهبری مجلسی است که همواره برای روز مبادا آماده بوده و این برای ثبات سیاسی کشور بسیار مهم است زیرا مردم حس می کنند در هیچ شرایطی در کشور ما خلاء سیاسی ایجاد نمی شود.
شورای نگهبان بی تردید طبق قانون عمل می کند
روحانی اظهار داشت: من از همه آن هایی که خود را برای خدمت به مردم در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان صالح می دانند می خواهم که ثبت نام کنند و به بعضی از دغدغه هایی که در گوشه و کنار گفته می شود توجه نکنند؛ کشور ما کشور قانون است و شورای نگهبان بی تردید طبق قانون عمل می کند و وزارت کشور و دولت بر مبنای قانون عمل خواهند کرد. رییس دولت یازدهم تاکید کرد: اگر در گوشه ای از اجرا تخلفی باشد این دولت با شدت برخورد می کند چراکه ما در پی انتخابات صددرصد سالم ، شکوهمند و رقابتی هستیم و دولت با هماهنگی و همکاری با شورای نگهبان این مهم را انجام خواهد داد .
باید در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و به ویژه مجلس شورا خانم‌های صالح حضور پیدا کنند
روحانی همچنین به حضور بانوان در انتخابات مجلس اشاره کرد و گفت : امروز خانم ها در سطح بسیار خوبی در حوزه سیاسی و اجتماعی حضور دارند و باید در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و به ویژه مجلس شورا خانم‌های صالح حضور پیدا کنند زیرا این ترکیب و تعداد قابل ملاحظه خانم‌ها از دید افکار عمومی دنیا اهمیت دارد تا بدانند در این کشور هیچ چیز بر مبنای جنسیت نیست و بر مبنای شایستگی هاست. وی در پایان با بیان اینکه انشاءا... این انتخابات باعث وحدت و برادری و یکپارچگی در شرایط فعلی در کشور شود، خاطر نشان کرد : رقابت بسیار خوب است اما رقابت سالم و اخلاقی و با حضور همه جناح ها و احزاب؛ اگر رقابت نباشد گرمی و نشاط لازم نیست و نیاز به این رقابت سالم داریم که پایانش منجر به دلگرمی ، وحدت و انسجام بیشتر در کشور باشد .
قمی: مجلس خبرگان ،مجلس لحظه هاست
 در ادامه ثبت نام کاندیداهای خبرگان رهبری ، روز گذشته نیز روند ثبت نام در تهران و سراسر کشور ادامه داشت . بر این اساس حجت الاسلام و المسلمین محسن قمی معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری و نماینده فعلی استان تهران در مجلس خبرگان بار دیگر برای حضور در این مجلس نامزد شد، وی پس از اعلام کاندیداتوری خود در جمع خبرنگاران در خصوص بحث نظارت خبرگان بر رهبری نیز خاطر نشان کرد :  آنچه که در متن قانون اساسی آمده رصد تداوم شرایط رهبری توسط خبرگان است . این رصد لوازمی دارد و لوازمش بدون جنجال رسانه ای و با حمایت امام و رهبری انجام می شود. این نماینده استان تهران در خبرگان در مورد بحث شورایی شدن رهبری نیز گفت :  عملکرد سالهای پس از امام و بازنگری در قانون اساسی نشان داده که رهبری به جای شورای رهبری تجربه موفق تری بوده است .همچنین حجت الاسلام و المسلمین سید عباس قائم مقامی رییس سابق مرکز اسلامی هامبورگ نیز روز گذشته ثبت نام خود را برای انتخابات خبرگان در حوزه تهران در ستاد انتخابات کشور انجام داد . وی حضور خود را مستقل دانست اما خاطر نشان کرد که مخالفتی برای حضور در لیست های مطرح ندارد . وی افزود :  قطعا در انجام وظیفه استمراری خبرگان و برای احراز تداوم صفات رهبری نیاز به یک نوع از نظارت است اما این نظارت کلی است و جزیی که باعث دخالت شود، نیست .حجت الاسلام عباسعلی اختری عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور که برای استان تهران قصد رقابت در انتخابات خبرگان را داشت روز گذشته ثبت نام کرد . همچنین حجت الاسلام محمد جواد حجتی کرمانی از اعضای خبرگان قانون اساسی و عضو دوره دوم خبرگان رهبری نیز برای حضور در رقابتهای استان کرمان اعلام کاندیداتوری کرد. آیت‌ا... سیدعلی‌اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) نیز با مراجعه به ستاد مرکزی انتخابات استان فارس حضور خود را به‌عنوان کاندیدای مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد.
محمدرضا عباسی‌فرد نماینده دور سوم مجلس خبرگان و دوره‌های اول و دوم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه لرستان و نماینده آیت‌ا... طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران برای کاندیداتوری ایشان در انتخابات مجلس خبرگان در مازندران  ثبت نام کرد.
حجت‌الاسلام حمزه قربانی نیز بعدازظهر روز گذشته به نیابت از حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی  قائم مقام آیت ا... مصباح یزدی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برای حضور ایشان در انتخابات خبرگان از حوزه قزوین ثبت نام کرد .
ثبت نام آیت ا... مصباح برای حوزه تهران
از چهره‌های دیگری که در روز پنجم برای خبرگان اعلام نامزدی کرد ، آیت ا... مصباح یزدی و حجت الاسلام ابوالحسن حقانی عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، به نیابت از ایشان در فرمانداری قم حاضر شد تا مراحل ثبت نام وی برای کاندیداتوری در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه استان تهران را انجام دهد.
همچنین آیات و حجج اسلام سید جمال الدین دین پرور و سعید مازندرانی از تهران ، حسن جعفری از کرمان ، رضا برقعی، محمد بهرامی خشکار، علیرضا مستشاری، علیرضا رحمانی و امان ا... فدایی نیز از جمله شخصیت‌های حوزوی ناشناخته ای بودند که روز گذشته در وزارت کشور ثبت نام کردند .
هاشمی رفسنجانی:  خبرگان مناسبترین فرد را به عنوان رهبر انتخاب کرد
اما در حالی که کمتر از یک ساعت به پایان زمان ثبت نام نامزدهای انتخابات خبرگان در روز پنجم باقی مانده بود، آیت ا...اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به همراه محسن و فاطمه 2 تن از فرزندان خود، وارد وزارت کشور شد و ثبت نام کرد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از ثبت نام در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روز بسیار مهمی برای ملت ماست که سرنوشت سال‌های آینده خود را رقم می‌زند؛ سرنوشت سال‌های آینده‌ای که با تغییر پس از برجام در چند ماه آینده شکل خواهد گرفت.
هاشمی رفسنجانی با تأکید بر جایگاه والای مجلس خبرگان تصریح کرد: مجلس خبرگان محور اساسی انقلاب اسلامی است و بحمدا...در تمام دوره‌ها تا به حال توانسته است به خوبی انجام وظیفه کند و مناسب‌ترین فردی که بعد از امام (ره) مجلس خبرگان او را انتخاب کرد امروز کار خود را با طراوت، شادابی و احساس مسئولیت ادامه می‌دهد.وی در ارتباط با مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مجلس شورای اسلامی روزانه در سرنوشت ما موثر است و با تبیین،‌ قانون‌گذاری و نظارت این تأثیر را می‌گذارد. با توجه به وضعی که در منطقه داریم شرایط ناامنی که کشور ما را فرا گرفته سال‌های پیش رو سال‌های مهمی در تاریخ ما خواهد بود.رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما در این شرایط امنیت داریم. خدا را شکر می‌کنیم و از ملتمان که به دشمنان میدان نمی‌دهند و جایی را برای اشرار باز نمی‌کنند تشکر می‌کنیم. همچنین از نیروهای امنیتی، نظامی و اطلاعاتی که مواظب تحرکات افراد ناباب هستند صمیمانه متشکریم.وی با بیان اینکه کاندیداهای انتخابات هر دو مجلس باید وظیفه شناس و امانتدار باشند، گفت: با اتکا به رأی مردم هر کس انتخاب شد امانت ایجاب می‌کند که وظیفه شناس و حقیقت‌بین باشد. خداوند با لطف خود انقلاب را به دست مردم داد. خیلی از انقلاب‌ها در این مدت گرفتار مشکل شدند اما انقلاب ما راه خود را می‌رود و این راه را ادامه خواهد داد.
حضور نمایندگان مجلس در روز سوم ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی
در حالی که دو روز اول ثبت نام برای انتخابات مجلس شورای اسلامی فروغ چندانی نداشت ، روز گذشته و پس از پایان ساعات صحن علنی مجلس در بهارستان شاهد حضورتعدادی از نمایندگان فعلی در ستاد انتخابات کشور بودیم . براین اساس علاء الدین بروجردی از حوزه بروجرد ، کوچک زاده و نبویان از تهران ، یعقوب جگدال از چابهار، عبدالکریم رجبی از مینودشت، حسین مظفر از تهران ، احمدی بی غش ، موسی الرضا ثروتی و حجت الاسلام طاهری نماینده فعلی گرگان از جمله نمایندگانی بودند که روز گذشته در وزارت کشور ثبت نام خود را انجام دادند.
از جمله افراد سرشناسی که روز گذشته ثبت نام کردند نیز می توان به سردار عزیز محمدی رییس سابق سازمان لیگ فوتبال ، جلال جلالی زاده نماینده مجلس ششم(اصلاح طلب)، محمد معتقد لاریجانی فرماندار شمیرانات در دولت دهم، فریدون عباسی رییس سابق سازمان انرژی اتمی از شیراز ،حجت ا... دمیاد استاندار کرمانشاه در دولت دهم برای کرمانشاه و سید محسن علوی فرزند ارشد وزیر اطلاعات کشوراشاره کرد .
محسن هاشمی نیز که همراه پدرش به ستاد انتخابات آمده بود در پاسخ به خبرنگاران در خصوص ثبت نام در انتخابات مجلس اظهار داشت : تا روز آخر تصمیم می گیرم و همچنان در حال رایزنی هستم . قدرت ا... علیخانی مشاور هاشمی نیز در پاسخ به سوال مشابهی اظهار داشت : از قزوین برای انتخابات مجلس کاندیدا خواهد شد ضمن اینکه شهربانو امانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب که برای ثبت‌نام در مجلس دهم به وزارت کشور آمده بود به علت نقص مدارک موفق به این کار در روز گذشته نشد .
2702نفر مجلس شورای اسلامی و 350نفر خبرگان
طبق اعلام مقامات وزارت کشور تا پایان روز پنجم ثبت نام انتخابات مجلس خبرگان 350نفر و پایان روز سوم انتخابات مجلس شورای اسلامی 2702نفر ثبت نام کردند.
نام نویسی 169 نفر برای انتخابات مجلس در خراسان رضوی
 همچنین به گزارش رنجبر خبرنگار خراسان در مشهد، سخنگوی ستاد انتخابات استان خراسان رضوی نیز از نام نویسی 169 داوطلب در این استان برای نامزدی در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی طی 3 روز گذشته خبر داد. امیر پورمهدی شب گذشته در گفت و گو با خراسان افزود: از مجموع این 169 نفر، 147 نفر مرد و 22 نفر زن هستند.  در مجموع طی روز دوشنبه 60 نفر برای داوطلبی نمایندگی مجلس دهم در 12 حوزه انتخابیه خراسان رضوی نام نویسی کردند.به گزارش خراسان سیدمحمد طباطبایی رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی استاد دانشگاه فردوسی مشهد و هادی ذاکری مدیرکل سابق آمار استانداری خراسان رضوی و محمدهادی هادیزاده یزدی استاد دانشگاه فردوسی از جمله افراد شناخته شده برای داوطلبی نامزدی در حوزه انتخابیه مشهد و کلات و احمد بلوکیان نماینده 2 دوره مجلس از حوزه انتخابیه کاشمر است.

   حاشیه نگاری خبرنگار خراسان از ستاد انتخابات کشور
*رییس جمهور ساعت 8:45 وارد ستاد انتخابات شد و در حالی که از سوی نهاوندیان رییس دفتر و فریدون دستیار ارشد خود همراهی می شد مورد  استقبال وزیر کشور و معاونین وی قرار گرفت . روحانی پس از بازدید از ستاد انتخابات ، ثبت نام خود را توسط کاربر شماره بیست به انجام رساند .
*یک فرد روشن دل(نابینا)نیز نامزد مجلس شد . وی کارشناسی ارشد ادبیات دارد و برای تهران نامزد شده است . وی به خبرنگاران گفت : مطمئنا رد صلاحیت می شوم اما دلیلش را نمی گویم ضمن اینکه من نماد و برند گفتمان عدالت محور احمدی نژاد هستم . او که با لباس بنفش و عصای سفید آمده بود  همان کسی است که در دو برنامه نشست خبری ابتدایی روحانی در آغاز ریاست جمهوری با فریادهای بلند جلب توجه می کرد .
*روز گذشته بازار گرفتن عکس سلفی با تابلوها و بنر های درون ستاد انتخابات توسط نامزدهای ناشناس حسابی داغ بود.
*برخلاف برخی شایعات مبنی بر راه افتادن کارناوال در حمایت از هاشمی ، بازدید میدانی خبرنگار خراسان نشان داد چنین اتفاقی نیفتاده است.
* ثبت نام یک داوطلب زن برای انتخابات مجلس زمانی خبرساز شد که وی عنوان کرد خلبان است. البته این داوطلب به دلیل وجود نواقصی در مدارک خود موفق به نام نویسی نشد.
*حجت الاسلام سیدحسین موسوی نسب، متولد 1368 صبح امروز با حضور در فرمانداری قم، در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از حوزه استان ایلام کاندیدا شد. وی کم سن و سال ترین نامزد خبرگان این دوره است و سابقه مدیریت حوزه‌های علمیه شهرستان‌های دهلران و کامیاران را دارد.
 

نظر شما