شناسهٔ خبر: 9916554 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نوذر شفيعي:حق ايران براي اقدام متقابل در برابر مصوبه محدوديت صدور رواديد آمريکا

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1111 1394/09/29
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد محدودیت در سفر به ایران حق هر گونه اقدامی را برای ایران به عنوان اقدام متقابل محفوظ می دارد به دلیل اینکه روابط بین الملل بر اصل متقابل استوار است که می تواند اقدامی مثبت یا منفی باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نوذر شفیعی با اشاره به امضای مصوبه محدودیت صدور روادید برای مسافران ایران از سوی اوباما گفت: این قانون با برجام مشکل دارد به دلیل اینکه در یکی از بندهای برجام ذکر شده است که هیچ گونه محدودیت همکاری در رابطه ایران با سایر کشورها نباید به وجود بیاید.
نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی برجام را براساس حسن نیت و اراده سیاسی دانست و تصریح کرد: اعمال محدودیت در سفر به ایران برخلاف اصل حسن نیت است؛ اگر اراده ای نباشد برجام به نتیجه نمی رسید بنابراین باید اقداماتی انجام دهیم که پیش برنده برجام و بر پایه حسن نیت باشد.
شفیعی ادامه داد: ایجاد محدودیت در سفر به ایران حق هر گونه اقدامی را برای ایران به عنوان اقدام متقابل محفوظ می دارد به دلیل اینکه روابط بین الملل بر اصل متقابل استوار است که می تواند اقدامی مثبت یا منفی باشد.
نماینده مجلس نهم گفت: این اقدام آمریکا نشان دهنده ارسال سیگنال های منفی از آمریکا به ایران است که طبیعتا سیگنال های منفی دیگری را از سوی ایران به دنبال خواهد داشت که این سیگنال ها مغایر روند پیش رو و پیش رونده ای است که میان ایران و 1+5 برقرار است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ایجاد اینگونه محدودیت ها در حوزه اجرای برجام مطلقا هیچ مشکلی ایجاد نمی کند افزود: اما در عین حال باید به این نکته اشاره داشت که برجام متنی است که در ْآن چارچوب پیش می رویم و انتظار می رود در حاشیه برجام شاهد نکات مثبتی باشیم.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: علائم منفی صادر شده از سوی آمریکا اجرای برجام را متوقف نمی کند اما انگیزه و اراده را برای حرکت رو به جلو کند می کند.
وی گفت: احتمالا در کمیسیون امنیت ملی مباحث مربوط به ایجاد محدودیت صدور روادید برای مسافران ایران مورد بررسی قرار می گیرد.
* آمریکا نقض برجام را آغاز کرد
102نماینده مجلس امروز در تذکری خواستار اقدام متناسب و متقابل دولت در برابر مصوبه اخیر آمریکا مبنی بر ایجاد محدودیت در سفر به ایران شدند.
بر اساس این گزارش، اوباما رئیس جمهور قانون محدودیت روادید ورود به امریکا، برای مسافران به ایران را امضا کرد.
این محدودیت در ذیل قانون بودجه سال اینده امریکا در کنگره تصویب شده بود. وزیر امورخارجه کشورمان بابیان اینکه پیامهای ضدونقیضی از طرف آمریکا صادر می‌شود، این اقدام امریکا را پوچ و بی‌معنا خوانده است.
برخی کارشناسان معتقدند ابلاغ قانون محدودیت سفر به ایران توسط اوباما یک تحریم جدید و درو زدن توافق هسته ای -برجام - محسوب می شود.
اروپاییها در نامه ای به کنگره امریکا ، از این مصوبه انتقاد کرده و گفته اند ممکن است اقدام متقابل اتحادیه اروپا را درپی داشته باشد.
نمایندگان پارلمان اروپا ابراز نگرانی کرده اند قانون جدید امریکا، اتباع سی وهشت کشور را که بیشتر انها اروپایی هستند تحت تاثیر قرار می دهد. سیزده میلیون اروپایی در سال به امریکا رفت و امد دارند که برای گردشگری و سرمایه گذاری با ایران هم مراوده دارند.
رئیس جمهور امریکا دیروز در راستای تضعیف محور مقاومت در منطقه، قانون تشدید فشارها و افزایش تحریمهای مالی و رسانه‌ای ضد حزب الله لبنان را هم امضا کرد.
سنای آمریکا نیز در ادامه فشارها ضد ایران به بهانه حقوق بشر، طرحی در حمایت از بهاییان تصویب کرد.

نظر شما