شناسهٔ خبر: 987799 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

الزام شهرداری تهران در تهیه لایحه جامع کمک به خسارت دیدگان حوادث طبیعی و آنی

تهران بزرگ-ایرنا-دو فوریت طرح الزام شهرداری تهران در هشتاد و هشتمین جلسه غیرعلنی شورای اسلامی شهر تهران برای ارائه لایحه جامع به منظور کمک به خسارت دیدگان حوادث آنی در تهران تصویب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از اداره کل روابط عمومی و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، دو فوریت طرح الزام شهرداری تهران، برای ارائه لایحه جامعی به منظور کمک به خسارت دیدگان حوادث طبیعی در شهر تهران در هشتاد و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران طرح و مورد بررسی قرار گرفت.

احمد مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران پیش از بررسی این طرح اظهار کرد: این طرح بخشی از سند در دست تهیه کمیسیون نظارت شورا مبنی بر بررسی حقوقی و قانونی وظایف دستگاه های ذی مدخل در ارتباط با حوادث غیر مترقبه شهر تهران است.

وی یاد آور شد: به دلیل سرگردانی شهروندان حادثه دیده طوفان در تهران، از کمیسیون نظارت و حقوقی شورا خواستیم تا پیش از ارائه طرح جامع اصلی، تکلیف خسارت حادثه دیدگان و نحوه کمک رسانی به آنها هرچه سریعتر تعیین و مشخص شود بنابراین طرح فوق تنها برشی از آن طرح جامعی است که کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در آینده ارائه خواهد کرد.

پرویز سروری رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا ضمن تایید سخنان رییس شورا خاطر نشان کرد: این طرح با استفاده از نظرات وی افزود:در طرح اصلی که تهیه آن روبه اتمام است مباحث بیمه ای و ایجاد صندوقی برای ذخیره سازی اعتبارات مورد نیاز در مواقع اضطراری نیز دیده شده است.

مهدی چمران عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز گفت: تصویب چنین طرحی این تصور را به وجود نیاورد که از این پس شهرداری تهران، خسارت های احتمالی حوادث غیرمترقبه را پرداخت خواهد کرد؟ چرا که از نظر حقوقی، وظیفه ای برای پرداخت مالی به خسارت دیدگان حوادث غیرمترقبه ندارد چرا که ستاد مستقر در وزارت کشور مسوول اصلی پرداخت خسارت هاست.

محمدمهدی تندگویان نیز پیشنهاد داد در این طرح پرداخت خسارت برای درختانی که از بین می روند نیز در نظر گرفته شود.

وی در ادامه گفت: برای تشویق حفظ باغات، بهتر است تسهیلاتی را برای باغداران و دارندگان فضاهای سبزی که در چنین حوادثی دچار خسارت می شوند در نظر گرفته شود.

در نهایت طرح مذکور به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

در ماده واحده طرح آمده است که شهرداری تهران باید ظرف مدت 4 ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه با در نظر گرفتن وظایف و اعتبارات در نظر گرفته شده سازمان ذی ربط در حوادث غیرمترقبه کشور و سایر قوانین و مقررات، لایحه جامعی به منظور کمک به خسارت دیدگان حوادث طبیعی آنی در شهر تهران تهیه و به شورا ارائه کند.



*ضرورت تکمیل پروژه هایی که به نام حضرت امام (ره) مزین است

در ادامه هشتاد و نهمین جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران، رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به هفته دولت، بر ضرورت توجه به تکمیل پروژه های فرودگاه حضرت امام، میدان امام(ره)، مصلی بزرگ امام در تهران و مرقد مطهر ایشان تاکید کرد.

اقبال شاکری با اشاره به هفته دولت و گرامی داشت آن، بر ضرورت توجه به اتمام و تکمیل پروژه های مهمی که در سطح کشور و تهران با نام امام خمینی(ره) نام گذاری شده اند، تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه در هفته دولت قرار داریم ضروری است که به تکمیل و اتمام پروژه هایی مانند، فرودگاه امام خمینی (ره)، مصلی بزرگ تهران، ساماندهی میدان امام خمینی(ره) و در نهایت مرقد مطهر امام توجه و اهتمام ویژه ای صورت گیرد.

شاکری خاطر نشان کرد: حضرت امام خمینی (ره) با توجه به چهره جهانی که داشته و دارند، نیازی به نام گذاری های ما نداشته اند، اما حال که نام 4 پروژه بزرگ کشور را مزین به نام ایشان کرده ایم باید همت عالی را به خرج دهیم و پیش از آنکه عمر فیزیکی این پروژه ها به اتمام برسد، از آنها بهره برداری کامل داشته باشیم.

رییس کمیته فرهنگی شورا نیز با گرامی داشت هفته دولت خاطر نشان کرد: پارلمان شهری تهران ظرفیتی دارد که می تواند از تصمیم گیری های که در بالادست گرفته می شود، بهره مند شود.

وی افزود: همانطوری که تصویری از عملکرد مدیریت شهری در تهران، در صحن شورا به تصویر کشیده می شود پیشنهاد می شود تصویری از مدیریت کشور در زمینه اقتصاد مقاومتی، مباحث فرهنگی و پیشبرد تذکرات مقام معظم رهبری در این زمینه را در شورا داشته باشیم.

شاکری با اشاره به جلسات مبنی بر توافقات هسته ای در صحنه بین الملل گفت: سرنوشت کشور به خصوص مردم تهران در لایه لایه های این توافق نامه رقم خواهد خورد، همانطور که در مجلس این تصمیم گیری ها مطرح می شود بهتر است در شورای شهر تهران نیز گزارش از این تصمیم گیری ها ارائه شود.

وی با اشاره به حضور رئیس شورای شهر تهران و شهردار در جلسات دولت یازدهم پیشنهاد داد: در جلسه یک سالگی دولت یازدهم نیز شهردار و رییس شورا حضور داشته باشند.

شاکری در ادامه به موضوع قطع شدن یارانه نوزادان اشاره کرد و افزود: این کار با سیاست تشویقی افزایش جمعیت منافات دارد و به نوعی سیاست تنبیهی محسوب می شود بنابراین انتظار می رود که موضوع توسط مسوولین پیگیری شود.

همچنین در این جلسه یک فوریت طرح الزام شهرداری به ارائه لایحه ساماندهی بهره برداری فعال از اماکن میراثی، تاریخی، انقلابی و ... که در تملک شهرداری تهران است مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.

مرتضی طلایی در دفاع از این طرح گفت: بهره برداری از کلیه اماکنی که در اختیار شهرداری تهران قرار می گیرد، ساماندهی مناسبی ندارد.

وی افزود: این در شرایطی است که موضوع تملک این اماکن یک بحث است و چگونگی بهره برداری از آنها بحث دیگری است.

مهدی چمران نیز در تایید سخنان طلایی افزود: در دوره دوم شورای اسلامی شهر تهران طرح هایی در خصوص ساماندهی اماکن تاریخی و ... در تهران مصوب شده و شهرداری تهران ملزم به ارائه لایحه ایی درخصوص چگونگی بهره بردرای از این اماکن شده بود اما تاکنون چنین لایحه ای نیامده است. با توجه به مباحثی که در این خصوص مطرح شد، اعضا شورا به یک فوریت طرح مذکور رای مثبت دادند.

تهرام/7245/564

نظر شما