شناسهٔ خبر: 9786569 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

آموزش ۴ هزار مدیر به منظور ترویج نماز میان دانش‌آموزان

خبرگزاری شبستان:مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: حدود ۴ هزار نفر از مدیران طی تابستان و مهرماه با حضور اساتید واجد شرایط و مذهبی و دینی آموزش دیدند تا دانش آموزان را در امر نماز به کار گیری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، محمدرضا مسیب زاده در نشست خبری که به مناسبت آغاز مسابقات قرآن،عترت و نماز و همزمان با آغاز هفته قرآن و عترت صبح امروز دوشنبه 23 آذرماه در ساختمان مرحوم علاقه مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد گفت: سه اصل اساسی که از اسناد بالادستی توصیه های وزیر و معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استخراج شده است در تمامی فعالیت های قرآنی ما حاکم است که عبارتند از رعایت محوریت مدرسه در تمامی فعالیت ها یعنی در هر فعالیت باید ابتدا مدرسه دیده شود و در هر فعالیتی که مدرسه دیده نشود ابتر است .

وی افزود: اصل فراگیری اصل دوم در عین اثربخشی است ما مسئول 13 میلیون دانش آموز هستیم. علاوه بر اینکه فعالیتها ضمن فراگیری  باید اثربخش هم باشد. زیرا ما به این اعتقاد نداریم که اقیانوسی با عمق کم داشته باشیم بلکه می خواهیم علاوه بر اینکه سطح وسیعی از دانش آموزان را تحت پوشش قرار دهیم عمق کافی برای این کار داشته باشیم.

 

وی خاطر نشان کرد: اصل سوم مشارکت پذیری و مشارکت جویی است یعنی ما باید از مشارکت دانش آموزان، اولیا بهره مند شویم و همچنین از مشارکت نهادها و ارگان های مختلف تا از کارهای موازی پرهیز شود.

مسیب زاده تصریح کرد: امسال برای اولین بار آموزش حدود 4 هزار نفر از مدیران طی تابستان و مهرماه به صورت بی سابقه و ارزشمند با حضور اساتید واجد شرایط و مذهبی و دینی آموزش دیدند تا دانش آموزان را در امر نماز به کار گیری کنند .

 

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود: مدیر مدرسه لازم است تا دانش آموزان را برای برگزاری نماز جماعت در مدارس آماده کند زیرا ما هر دفعه به جوانان اعتماد کرده ایم ثمره آن را دیده ایم و امر نماز در مدرسه باید به وسیله خود دانش آموزان انجام شود.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به موضوع فراگیری در انتخاب این 4 هزار مدیر 4 شاخصه مهم در نظر داشتیم ابتدا اینکه از مدارس خاص ، شبانه روزی، استعدادهای درخشان ، نمونه دولتی و یا بالای 250 نفر انتخاب شده اند و ستاد مرکزی اقامه نماز کشور بخش اعظمی از اعتبارات را قبول کرد.

 

مسیب زاده گفت: امسال علاوه بر حفظ ترتیبی که با عنوان طرح نور در 7 سطح یک جز، 3 جز، 10 جز، 15 جز، 20 جز و کل قران بصورت قدرتمند برگزار می شود حفظ موضوعی را نیز در نظر گرفته ایم. حفظ ترتیبی کار سهلی نیست بلکه کاری ارزشمند است که باید با مداومت و جدیت همراه باشد و کسانیکه می خواهند حفظ کل قرآن را داشته باشند باید عزمی راسخ داشته باشند.

 

وی افزود: برای کسانیکه موفق به حفظ ترتیبی قرآن نمی شوند و لازم است تا آیات الهی را فراگیرند تا در زندگی روزمره از آن استفاده کنند مسائلی مانند احترام به والدین، دوستان، همنوعان، ارزش علم و موارد این چنینی از تعالیم الهی  در قالب کتابهایی در نظر گرفته ایم. هر دانش آموز 30 تا 40 آیه را متناسب با سن خود و پایه تحصیلی فرامی گیرد.

 

 

وی ادامه داد: همچنین برای دوره متوسطه اول و دوم 7 عنوان کتاب در نظر گرفته شده که در نهایت یک دوره 11 جلدی با عنوان طرح نورباران تهیه شده و تاکنون 500 هزار جلد از این کتاب در مدارس کشور توزیع شده است.

 

 

 مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به  طرح مصباح الهدی گفت: بیان سیره ، روش و سبک زندگی ائمه اطهار (ع) طی این طرح پرداخته می شود و تا کنون 220 دوره از آن تهیه شده و انتظار می رود تا تمامی مدارس حداقل یک دوره از آن را در اختیار داشته باشند.

 

وی تصریح کرد: امسال سازمان اوقاف و امور خیریه با کاری کارشناسی مسابقات دانش آموزی را به عهده آموزش و پرورش گذاشت و از این پس دیگر مسابقه شکوفه ها نداریم زیرا مسابقات شکوفه ها کاری موازی با آموزش و پرورش بود و حتی گاهی برگزیدگان تکراری بودند. به هر حال دانش آموزانی که در این مسابقات که توسط آموزش و پرورش برگزار می شود نمایندگان جمهوری اسلامی در اعزام های بین المللی کشورهای اسلامی هستند و از همین مسیر وارد مسابقات بین المللی خواهند شد.

 

وی افزود: همزمان با هفته گرامیداشت قرآن 32 تیم به استان های کشور اعزام می شوند تا همزمان از فعالیت های مدارس دیدن و آنها را رصد کنند و همچنین نمایشگاه قرآن و دیدار با خانواده شهدا و فعالیت های دیگر را که صورت می گیرد را ارزیابی کنند.

دانش آموزان کشورهای اسلامی 4 دوره این مسابقات را برگزار کردند و آبان ماه سال آینده پنجمین دوره آن برگزار می شود که برای این مسابقات بین المللی ما برنامه های دوسالانه داریم.

 

مسیب زاده افزود: مسابقات در مرحله آموزشگاهی همزمان با هفته بزرگداشت قرآن و تا پایان آذر ماه و هفته های آغازین دی ماه ادامه خواهد داشت و مرحله منطقه ای آن تا اوایل اسفندماه ادامه دارد و مرحله استانی آن تا خرداد ماه قبل یا بعد از امتحانات اجرا خواهد شد.

وی افزود:  با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان را در پیش داریم مرحله کشوری آن در اواخر تیرماه یا اوایل مردادماه برگزار خواهد شد. همچنین برای کسانیکه به مسابقات بین المللی راه می یابند دوره های آمادگی داریم تا با آمادگی کامل در مسابقات بین المللی حضور پیدا کنند.

 

 مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم که دانش آموزان باید ابتدا آموزش ببینند و سپس در مسابقات شرکت کنند و به همین منظور است که 650 مرکز دار القرآن در سطح کشور از سال گذشته دوباره احیا شده است.هدف اصلی ما در مرحله اول است که حدود 6 میلیون دانش آموزان در این مسابقات شرکت می کنند و تعداد برگزیدگان در مراحل منطقه ای ، استانی و کشوری بر اساس سهمیه ای است که دارند و در نهایت حدود 5 الی 6 هزار نفر در مرحله کشوری حضور خواهند داشت.

 

مسیب زاده گفت : حدود 300 هزار محفل انس در سطح کشور برگزار می شود و هر مدرسه در کشور حدود 3 دوره در طی سال محفل انس در مدارس برگزار می شود که یکبار در هفته گرامیداشت قرآن ، یکبار در دهه فجر و یک بار در هفته معلم برگزار می شود.پس از 15 سال بلاتکلیفی با دستور موکد وزیر آموزش و پرورش مشکل نیروی انسانی دارالقرآن ها حل شد و هر دارالقرآن حداقل یک مدیر خواهد داشت و بر اساس درجه بندی یک تا 3 از 48 ساعت، 24 ساعت و 12 ساعت نیروی انسانی برخوردار خواهیم شد.

 

وی با بیان اینکه ما دارالقرآن ضعیف نمی خواهیم بلکه باید دارالقرآن ها علاوه بر فضای معنوی مناسب مجهز باشند و به نوعی مکمل درس قرآن باشند گفت: قله نگاه ما در دارالقرآنها این است که هر منطقه 2 دارالقرآن یکی ویژه خواهران و یک دارالقرآن ویژه برادران داشته باشند که با توجه به اینکه 750 منطقه در کل کشور داریم 1500 دارالقرآن را در بازه زمانی 5 ساله دایر خواهیم کرد که به مرور به این 650 دارالقرآن موجود اضافه خواهد شد و انتظار داریم استانها بهترین فضاهای خود را در اختیار دارالقرآن ها قرار دهند.

 

 مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس اساسنامه دارالقرآنها که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است لازم است دار القرآنها شورایی را تشکیل دهند تا بتواند بحث شهریه ورود هر دانش آموز در یک ترم را مشخص کند که البته هدف بیشتر کمک به دارالقرآنها است و هدف اصلی ما حضور دانش آموزان است.

 

وی تاکید کرد: در حدود 55 هزار مدرسه نماز جماعت برگزار می شود که 21 هزار مدرسه آن توسط روحانیون اقامه نماز جماعت می شود که از این 21 هزار نفر 3 هزار نفر از روحانیون فرهنگیان روحانی هستند و 24 هزار مدرسه دیگر نماز جماعتشان توسط فرهنگیان غیرروحانی اقامه می شود که اطلاعات کامل آنها در سامانه کلید رضوان وجود دارد و به خوبی امار ائمه جماعات مدارس تعداد شرکت کنندگان و غیره در آن مشخص شده است که از نرم افزارهای جامع ما است. در برخی از مدارس حتی ما امام جماعت دانش آموز نیز داریم .

 

 

نظر شما