جوان آنلاین: سیدمحمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی در بخشنامهای دستورالعمل نحوه تشویق گزارشگران فرار مالیاتی موضوع ماده ۳۷ اصلاحیه آییننامه اجرایی ماده ۳۱۹ قانون مالیاتهای مستقیم را برای اجرا به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ کرد. بر اساس این دستورالعمل، گزارشگران، فرار مالیاتی را در سامانه ثبت و کد رهگیری دریافت میکنند، واحدهای اجرایی نیز موظفند حداکثر طی۲۰ روز پس از ثبت هر گزارش در سامانه، نتایج بررسی اولیه را بر اساس کد رهگیری اعلام کنند. کارگروه احراز تخصیص پاداش، هر سه ماه یک بار در ادارات کل امور مالیاتی تشکیل میشود و ارقام متعلقه را به سازمان امور مالیاتی اعلام میکند. پاداش گزارش فرار مالیاتی حداکثر تا نیمدرصد مبلغ اصل مالیات تشخیصی یا سه برابر معافیت مالیاتی مربوط تعیین خواهد شد. اگر مالیات متعلقه وصول شود، حداکثر تا یکدرصد اصل رقم مالیات متعلقه به عنوان پاداش به گزارشگر فرار مالیاتی پرداخت میشود. پرداخت پاداش با حفظ محرمانگی انجام میشود.
بحث فرار مالیاتی یکی از فسادهای رایج در دنیاست که بسیاری از سوتزنیها برای افشای این نوع تخلفات اتفاق افتاده است. در سال ۲۰۱۲ در لوکزامبورگ ۲۸هزار برگ اسناد محرمانه از سوی جوانی ۲۸ ساله به نام «آنتونی دلتور» منتشر شد که نشان میداد شرکتهای چندملیتی در این کشور با استفاده از ترفندهایی دادن مالیات را دور میزدند. برخی از روشهای معمول فرار مالیاتی عبارتند از: کسب درآمد و عدمپرداخت مالیات، عدماستفاده از دستگاه کارتخوان، تفاوت بین نوع شغل درج شده روی رسید دریافتی از دستگاه کارتخوان با نوع شغل واقعی، عدمصدور فاکتور، صدور فاکتورهای غیرواقعی، کماظهاری درآمد به سازمان امور مالیاتی و استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر.
تعارض منافع در حوزه مالیاتاندیشکده شفافیت برای ایران مینویسد: ردپای ذینفعان در حوزه مالیات با استفاده از ذرهبینی تحت عنوان تعارض منافع قابل شناسایی است. تعارض منافع در واقع زمینهای است که فرد یا یک مجموعه میتواند در آن مرتکب فساد شود، یعنی دست فرد یا مجموعه برای آنکه بخواهد کاری کند که مطابق میل خود باشد، سود و نفعی برای خود از آن کسب و روابطی را تنظیم کند، باز است. اگر فرد یا مجموعه مذکور ذیل بخش عمومی همچون نهادهای دولتی قرار بگیرد، آنگاه وظیفه و کار اصلی او رساندن خیر عمومی به مردم و مراجعان است. درصورتیکه فرد یا مجموعه میل و نفع و اهمال را انتخاب کند و بهدرستی به وظیفه خود عمل نکند، مرتکب فساد شده است، به همین خاطر میتوان گفت یکی از راههای پیشگیری از بروز و ارتکاب فساد، شناسایی و مدیریت موقعیتهای تعارض منافع است.
به گزارش ایناندیشکده شناسایی و مدیریت موقعیتهای تعارض منافع در حوزه مالیات به واسطه وجود پیامدهایی نظیر تضییع حقوق مردم و غیرعادلانهبودن تشخیص و وصول، رخوت و تخلف مأموران و مدیران سازمان، بدهبستان در فرایندهای مختلف و تحقق نیافتن هوشمندسازی مالیاتستانی از اهمیت ویژهای برخوردار است. در صورتی که موقعیتهای تعارض منافع در این حوزه شناسایی و مدیریت شود، امکان تغییر و تحدید انگیزه و رفتار ذینفعان درون سازمان و بیرون سازمان و کاهش پیامدهای منفی حوزه مالیات تا حد قابل قبولی محتمل است. اساس و بنای داستان تعارض منافع ذینفعان در حوزه مالیات، دو مبحث امضای طلایی مالیاتستانها و حفظ جایگاه و سوگیری در انجام وظیفه دادستانی انتظامی است. این دو مبحث مبتنی بر نظام مسائل حوزه مالیات و با استفاده از عینک تعارض منافع قابل بیان و تحلیل است.
طبق نظریه ایناندیشکده «لازمه انجام مأموریت و رسیدن به مطلوب سازمان امور مالیاتی، شناسایی مدیریت موقعیتهای تعارض منافع ذینفعان در حوزه مالیات است. شناسایی و مدیریت موقعیتهای تعارض منافع میتواند حضور فعالانه و مؤثر ذینفعان درونسازمان و فراسازمان را اصلاح کند. همچنین تغییر قواعد و ساختار و بازخوانی نقش ذینفعان و موجودیتها از ناحیه مدیریت تعارض منافع، پیامدهای منفی ناشی از تعارض منافع حوزه مالیات را کاهش میدهد. با توجه به اینکه مالیات در میان توده مردم مذموم است و از سویی نوع مالیاتستانی از توازن و کارآمدی مطلوبی برخوردار نیست، توجه به دو مبحث امضای طلایی مالیات ستانی و نظارت درون سازمانی ناکارا میتواند در بهبود عملکرد و کارایی سازمان امور مالیاتی و حل مسائل اساسی سازمان نقش ویژهای ایفا کند.»
فرار مالیاتی چیست؟
به هر گونه تلاش قانونی و غیرقانونی برای عدمپرداخت یا پرداخت کمتر مالیات گفته میشود. معمولاً برخی سازمانها یا کسبوکارها با هدف کاهش هزینهها و دور زدن قانون، اقدام به این کار میکنند. به طور کلی این مفهوم مجموعه فعالیتهایی را دربرمیگیرد که مؤدی برای کاهش یا عدمپرداخت مالیات انجام میدهد.
مطابق قانون در یک شرکت اگر افراد دیگری از دور زدن مالیات اطلاع داشته باشند و این موضوع را به مراجع ذیصلاح اطلاع ندهند، شریک جرم محسوب میشوند. مجازات این جرم ممنوعیت هرگونه فعالیت شرکت برای شش ماه تا دو سال است. مجازات افراد خاطی هم شش ماه تا دو سال حبس تعزیری است. همچنین تا دو سال از انجام هرگونه فعالیت اقتصادی محروم خواهد شد و انتشار احکام صادر شده از دادگاه در رسانههای ملی و یکی از روزنامههای کثیرالانتشار کشور را به همراه دارد.
همچنین دور زدنهای مالیات برای اشخاص حقیقی هم جرم محسوب میشود چنانچه شخص مجرم شش ماه تا دو سال حبس خواهد شد. همچنین متحمل جرایم نقدی و ضرب شلاق میشود. این مجرم از حقوق اجتماعی به مدت مشخص محروم خواهد شد و انتشار احکام صادر شده از دادگاه در رسانههای ملی و یکی از روزنامههای کثیرالانتشار کشور را به همراه دارد.
سوتزنی یا همان نظارت مردمی
در سایر سیستمهای حقوقی از جمله ایالاتمتحده، ادبیاتی به نام «سوتزدن» وجود دارد که ناظران عمومی، صداهای منحرف را میشنوند و در ازای آن پاداش میگیرند، بنابراین موضوع سوتزدن به یکی از اصلیترین استراتژیهای قانونگذاری و سیاستگذاری تبدیل شده است. سوتزنی یعنی استفاده از همه مردم برای نظارت و مبارزه با فساد. این فرهنگ که گزارشگر فساد جاسوس است، یک فرهنگ غلط است. گزارشگر فساد یک قهرمان مردمی است و باید از او حمایت شود.
چه آنکه سالهاست گفته میشود سازوکار منسجم و نگاه درست و کامل به گزارشگری تخلف موجب عدمکارآمدی و تحقق کامل این ابزار بسیار مهم در پیشگیری و کشف فساد در کشور بوده است. بر همین اساس نگاه حمایتی به وسیله افزودن نگاه تشویقی و طراحی یک سازوکار اجرایی مستقل باعث خواهد شد سوتزنی به صورت قانونی در نظام حقوقی کشور بتواند کار خود را مطابق اهداف تعیین شده ادامه دهد. پیش از این نیز داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی گفته بود: فرار مالیاتی پزشکان نباید باعث آزار و اذیت مردم شود. وی بیان کرده بود که بیشترین گلایه مردم در سامانه سوتزنی از پزشکان است؛ سخنی که برخی خبرها حکایت از این داشت ۷۵درصد تخلفات مالیاتی مربوط به پزشکان اعلام میشود.
با وجود آنکه در قانون کشور پرداخت مالیات از سوی پزشکان یک تکلیف اعلام شده، اما بسیاری از آنها همواره مقابل چشم مردم از پرداخت مالیات فرار میکنند. پرداخت نقدی، کارت به کارت، انتقال به کارت یکی از نزدیکان پزشک و... از جمله راههایی است که پزشکان برای فرار از پرداخت مالیات به آن روی آوردهاند و مردم نیز نسبت به درآمد بالای این طیف و عدمپرداخت مالیات گلایهمند هستند.
جامجم در گزارشی در مورد فرار مالیاتی پزشکان با پوزهای نمایشی نوشت: برخی از مطبها دست به شگرد جدیدی زدهاند، با وجود اینکه چند کارتخوان در پیشخوان مطب وجود دارد، اما یکی از دستگاههای پوز که به سامانه سازمان امور مالیاتی متصل است، با کمترین تراکنش مورد استفاده قرار میگیرد و از کارتخوان دیگری برای انجام سایر تراکنشها استفاده میشود.
رسمیتبخشی به سوتزنی
در واقع باید گفت گزارشگری تخلف پیشینهای فقیر در نظام حقوقی و اجرایی کشور داشته و از طریق مواردی مانند قانون سلامت اداری، سامانههای اعلام تخلف وزارت اطلاعات و قوه قضائیه در کشور شکل گرفته بود که حالا میتواند به واسطه یک بانی مستقل با بسترهای اجرایی مشخص جدی گرفته و عملاً در میان اقشار جامعه نیز نهادینه شود. با این تفاسیر نگاه تشویقی و طراحی نظام حمایتی دقیق و قابل لمس قابل اهمیت است، به این معنا که تا پیش از این گزارش تخلف نوعی وظیفه همگانی تلقی میشد که کفه ترازوی آن به سمت متهم سنگین بود و گزارشدهنده علاوه بر اینکه از جنبه تشویقی محروم بوده، حتی در مواردی که اثبات صحت اطلاعات بهطور کامل محقق نمیشده، در معرض آفات متعدد و جدی قرار میگرفت، اما اکنون با ابلاغ دستورالعمل نحوه گزارشدهی فرار مالیاتی و تعیین پاداش به صورت رسمی یا همان قانونی بخشی از این خلأهای مورد اشاره پر خواهد شد.
سازمان امور مالیاتی سامانهای را با عنوان سامانه سوتزنی (گزارش فرار مالیاتی) ایجاد کرده است که مردم میتوانند تخلفات فرار مالیاتی را از طریق این سامانه در اختیار سازمان قرار دهند. شایان ذکر است سازمان، صرف دریافت گزارشات مردمی، فرد را متخلف اعلام نمیکند بلکه از طریق واحدهای اجرایی که در سازمان امور مالیاتی تأسیس شده، بازدید میدانی انجام داده و راستیآزمایی میکند. بر اساس ماده ۳۴ آییننامه اجرایی ماده۲۱۹ قانون مالیاتهای مستقیم، چنانچه اطلاعات ارسالی اشخاص ثالث به مطالبه و وصول مالیات منجر شود، سازمان امور مالیاتی متناسب با اطلاعات مکتسبه به اشخاص مذکور پاداش میدهد. با توجه به گزارش مردمی واصله در سامانه سوتزنی سازمان امور مالیاتی، دو شرکت بزرگ در استان البرز مورد بازرسی ویژه مالیاتی قرار گرفتند که به صدور برگ تشخیص و مطالبه مالیات با مبلغی بیش از ۴۰۰میلیارد تومان منجر شد. فردی که این فرار مالیاتی را گزارش کرده بود ۵۵۲میلیون تومان پاداش گرفت.
سید محمدهادی سبحانیان، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان امور مالیاتی در بخشنامهای دستورالعمل نحوه تشویق گزارشگران فرار مالیاتی موضوع ماده ۳۷ اصلاحیه آییننامه اجرایی ماده ۳۱۹ قانون مالیاتهای مستقیم را برای اجرا به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ کرد. بر اساس این دستورالعمل، گزارشگران، فرار مالیاتی را در سامانه ثبت و کد رهگیری دریافت میکنند، واحدهای اجرایی نیز موظفند حداکثر طی۲۰ روز پس از ثبت هر گزارش در سامانه، نتایج بررسی اولیه را بر اساس کد رهگیری اعلام کنند.
کارگروه احراز تخصیص پاداش، هر سه ماه یک بار در ادارات کل امور مالیاتی تشکیل میشود و ارقام متعلقه را به سازمان امور مالیاتی اعلام میکند. پاداش گزارش فرار مالیاتی حداکثر تا نیمدرصد مبلغ اصل مالیات تشخیصی یا سه برابر معافیت مالیاتی مربوط تعیین خواهد شد. اگر مالیات متعلقه وصول شود، حداکثر تا یکدرصد اصل رقم مالیات متعلقه به عنوان پاداش به گزارشگر فرار مالیاتی پرداخت میشود. پرداخت پاداش با حفظ محرمانگی انجام میشود.
حال باید دید طبق دستورالعمل قانونی جدید سازمان امور مالیاتی، آیا مردم یا همان گزارشگران میتوانند راه را بر اشخاص و مشاغل برای جلوگیری از فرار مالیاتی ببندند یا خیر!