شناسهٔ خبر: 9589581 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

السفير: ظريف و الجبير پرونده‌هاي منطقه‌اي را بررسي کردند

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/09/14
روزنامه السفیر لبنان نوشت محمد جواد ظریف و عادل الجبیر وزیران امور خارجه ایران و عربستان در دیداری که بیش از سه ساعت طول کشید، پرونده های متعدد منطقه ای و روابط دوجانبه را بررسی کردند.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، پایگاه اینترنتی السفیر نوشت این دیدار با توافق قبلی مقامات دو کشور برگزار شد. هرچند ظریف و الجبیر در این نشست نتوانستند در خصوص بخش اعظم مسائل مطرح شده به ویژه مسائل مربوط به یمن و سوریه به توافق برسند ولی در خصوص «ضرورت حل سیاسی اکثر مناقشات و این که هیچ یک از کشورهای منطقه از خطر تروریسم در امان نیست» توافق نظر داشتند. ایرانی ها به همسایگان سعودی خود اطلاع دادند که حفظ ثبات منطقه خلیج (فارس) و به ویژه ثبات عربستان به نفع ایران است زیرا ترکش های هر گونه ناامنی در این منطقه، در سراسر خلیج (فارس) از جمله ایران پراکنده خواهد شد.
به گفته منابع آگاه عربی، ایرانی ها به رغم موضع گیری های تند خود پس از حادثه منا و به رغم اظهارات تند مقامات سعودی در مرحله پس از جنگ یمن، متوجه تغییر در موضع عربستان شده اند که نقطه آغاز آن موافقت این کشور با مشارکت ایران در نشست های وین درباره سوریه بود. شرکت ایران در این نشست ها نخستین اذعان کشورهای خلیج (فارس) به لزوم شرکت دادن تهران در یک پرونده عربی بود هرچند این پرونده (در چارچوب مبارزه با تروریسم) ماهیت بین المللی پیدا کرده است.
اما دومین اشاره ای که ایرانی ها دریافت کردند، دیدار بین یک مقام بلندپایه سعودی و سفیر ایران در عربستان بود که در یک سال اخیر سابقه نداشت. در این دیدار که در آستانه نشست وین-2 صورت گرفت، تصمیم عربستان برای اعزام سفیر جدید به تهران به سفیر ایران در ریاض اطلاع داده شد. این تصمیم را کمیته راهبردی سیاسی-امنیتی به ریاست محمد بن نایف ولیعهد عربستان و با حضور محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و عادل الجبیر وزیر امور خارجه و شماری دیگر از مقامات ارشد سعودی اتخاذ کرد.
السفیر نوشت منابع آگاه عربی به السفیر گفتند، در دیدار ظریف و جبیر توافق شد کمیته های تخصصی مشترک بین دو کشور تشکیل شود که نشست های این کمیته ها در کشوری ثالث (به احتمال زیاد در مسقط پایتخت عمان) تشکیل می شود.
به گفته منابع عربی، ظریف و الجبیر توافق کردند که لبنان از درگیری هایی که در سطح منطقه روی می دهد دور نگه داشته شود به ویژه که ایران و عربستان آماده گفتگوی سیاسی برای آرام کردن جبهه های درگیری در منطقه می شوند.
در عمل نیز در سطح منطقه ای و بین المللی تصمیم گرفته شده است لبنان از مناقشات منطقه ای دور نگه داشته شود. سلیمان فرنجیه که به شکلی غیر منتظره به عنوان نامزد ریاست جمهوری لبنان معرفی شده است در این خصوص به خبرنگاران گفت در صورتی که رئیس جمهور لبنان شود، حساب دوستی شخصی خود با بشار اسد رئیس جمهور سوریه را با سیاستش در خصوص سوریه جدا خواهد کرد. فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز در گفتگوی 15 دقیقه ای روز گذشته خود با فرنجیه تلاش کرد میزان توانایی رئیس حزب «المرده» را برای جدا نگه داشتن لبنان از بحران سوریه محک بزند. فرنجیه گفته است سیاستی مشابه در خصوص سوریه و عربستان اتخاذ خواهد کرد به این ترتیب که سیاست درهای باز را در برابر عربستان و هر کشور عربی دیگری در پیش خواهد گرفت ولی در عین حال گفت از جمله کسانی نیست که به عربستان برود و آنجا چند روز منتظر ملاقات بماند بلکه به دعوت رسمی مقامات سعودی به آنجا می رود و با آنان درباره آنچه که منافع دو کشور در آن است گفتگو می کند.
به گفته منابع لبنانی، مشکل سمیر جعجع رئیس حزب القوات اللبنانیه (نیروهای لبنانی) با نامزد شدن فرنجیه برای ریاست جمهوری این است که او با هر تلاشی برای تحقیر خودش و حزبش مخالف است. جعجع خواستار دریافت تضمین هایی پیش از ریاست جمهوری رقیب سیاسی سرسختش سلیمان فرنجیه است و این تضمین ها را هیچ کس جز مقامات سعودی نمی تواند به او بدهد به ویژه که عربستان حامی اصلی جعجع از زمان خروجش از زندان در سال 2005 بوده است.
این منابع تاکید دارند حمایت جعجع از گزینه ریاست جمهوری میشل عون مانند زدن تیر خلاص به سر خودش است زیرا می داند هیچ گزینه ای غیر از فرنجیه در سطح بین المللی و منطقه ای قابل قبول نیست و پارلمان لبنان نیز با آن موافقت نخواهد کرد.
..
http://assafir.com/Article/460341

نظر شما