شناسهٔ خبر: 9546533 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حاشیه نگاری ایرنا از تردد مرز مهران

جهد جان های شیفته

ایلام - ایرنا - مرز بین المللی مهران به عنوان نزدیک ترین و امن ترین گذرگاه زمینی کشور برای سفر به عتبات عالیات و کربلای معلی امسال هم با استقبال پرشور عاشقان حسین(ع) همراه شد و خیل عظیم جمعیت در روزهای گذشته از طریق این مرز راهی کربلا شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا دسته دسته از زائران کربلای معلی از دوردست ترین نقاط کشور از ترک، کرد، لر، بلوچ و حتی اتباع افغان از استان های مختلف از جمله مشهد، اصفهان، تهران، شهرهای شمالی، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، قم، لرستان و سایر استان ها خود را به استان ایلام رساندند تا از طریق مرز مهران به زیارت قبر جگر گوشه زهرا(س) نایل شوند.
مردم و مسئولان استان ایلام نیز در تمامی شهرستان ها و مناطق مختلف استان از سال گذشته خود را برای پذیرایی شایسته از این زائران آماده و خاک پای دلدادگان اباعبدالله الحسین(ع) را توتیای چشمان خود کردند.
خبرنگاران ایرنا از همراهی یک روزه با زائران اربعین حسینی در مسیر ایلام تا پایانه مرزی مهران، حاشیه هایی از متن این همه شور و شعور و عشق به حسین(ع) تهیه کرده اند که در زیر می آید:
*ایستگاه های صلواتی در ورودی و خروجی شهر ایلام در میدان ارغوان و میدان قرآن مستقر شده است که به محض ورود اتوبوس زائران با بلندگو از آنها برای پذیرایی دعوت می شود.
*ایستگاه های صلواتی دارای امکاناتی از جمله سرویس بهداشتی، نمازخانه، بهداری و محل شارژ تلفن همراه است و با چای و کیک، شیر داغ،خرما، آش رشته، عدسی، حلیم و غذا از زائران پذیرایی می شود.
*ایستگاه ها به فواصل مناسبی در مسیر ایلام مهران قرار گرفته و خدمات مناسبی به زائران ارائه می دهند،جای پارک مناسبی نیز برای خودروها در این ایستگاه ها در نظر گرفته شده است.
*پایگاه های امدادی، آمبولانس ها و نیروهای راهداری و راهنمایی رانندگی فراوانی در حاشیه جاده های این مسیر ارتباطی مستقر و بنرهای اطلاع رسانی و هشدار دهنده فراوانی نیز در مسیر نصب شده است.
*تردد خودروهایی با شماره پلاک های متفاوت از پلاک آشنای خودروهای ایلامی گرفته تا ماشین هایی با پلاک های نا آشنا دیگر مناطق کشور در مسیر ایلام مهران به وفور به چشم می خورد.
*ترافیک در مسیر سنگین اما روان است اما در سه راهی جندالله اولین گره ترافیکی ایجاد شده و حرکت خودروها به کندی انجام می شود.
*تصادف های جزیی و خرابی خودروها و نیز حرکت برخی خودروها در شانه خاکی راه، گره ترافیکی در برخی نقاط مسیر را تشدید کرده است.
*ساندویچی ها و کبابی های مسیر ایلام مهران نیز از فرصت استفاده کرده و با نصب بنرهای کوچکی برای کسب روزی زائران را به صرف غذا دعوت می کنند.
*نخستین توقفگاه خودرو نرسیده به ورودی شهر مهران در نزدیکی بوستان جنگلی رضاآباد مهران ایجاد و تعداد بسیار زیادی خودرو به صورت منظم و گاه نامنظم در آن پارک و اتوبوس ها نیز برای جابجایی زائرانی که خودروهای خود را پارک می کنند و قصد سفر به مهران را دارند در این توقفگاه مستقرهستند.
* تداخل ماشین های سبک و سنگین و نیز ماشین هایی که قصد سفر به مهران را دارند یا خودروهایی که از مهران بازگشته اند به علت عرض کم جاده باعث ایجاد ترافیک سنگین شده است.
*چندین پارکینگ کوچک و بزرگ دیگر نیز در همین مسیر وجود دارد که روند پارک خودروها و سوار شدن به اتوبوس ها و همچنین افزایش تعداد خودرو های بازگشتی با توجه به دو طرفه بودن مسیر و عجله زائران دو طرف جاده برای رسیدن به مقصد، باعث گره ترافیکی بسیار شدیدی شده است که رها شدن از آن مسیر کوتاه برای خودرو خبرنگاران ایرنا حدود یک ساعت به طول می انجامد.
*زائران بسیاری برای فرار از گره ایجاد شده به صورت گروهی سوار بر نیسان هایی شده و از جاده فرعی خاکی راهی مرز شدند و در این محدوده هیچ خبری از پلیس نبود.
*ادامه مسیر به طرف ورودی شهر مهران در حد فاصل کمربندی مهران به علت ترافیک سنگین آن محور توسط یگان ویژه ناجا کاملا مسدود شده است و تمامی خودروها اعم از اتوبوس،ماشین های سبک و سنگین و خودروهای اداری برای رفتن به مهران به سمت کمربندی مهران هدایت می شوند.
*از کمربندی با وجود ترافیک تردد روان تر است اما در نزدیکی امامزاده سید حسن(ع) دوباره قفل ترافیکی ایجاد شده و خبرنگاران ایرنا با پارک ماشین همراه با دیگر زائران اربعین حسینی به صورت پیاده راهی مرز مهران می شوند.
* در هنگام پیاده روی خود به طور اتفاقی متوجه حضور سردار مهماندار معاون عملیات ترافیک پلیس راهور کشور شدیم که با صبر و حوصله و دقت نظر زیاد در حال روان سازی گره های ترافیک در میدان ورودی مهران از طرف امام زاده سید حسن بود و ما نیز به عنوان خبرنگار فرصت را مغتنم دانسته و مصاحبه ای کوتاه در خصوص برنامه های ترافیکی مسیر با وی انجام دادیم.
* دیدن گرفتن عکس های سلفی گروهی و تک نفره با کمک منوپاد یا بدون این وسیله و نیز گرفتن عکس های یادگاری با تانک های به جا مانده از زمان جنگ تحمیلی توسط زائران خالی از لطف نیست.
*موج عظیم و ازدحام شدید جمعیت از مسیر امامزاده تا بعد از پل زائر به مقصد پایانه مرزی به صورت پیاده در راه است و مشاهده راهپیمایی گروهی یا فردی پیرمرد، پیرزن، کودک و نوجوان و افراد با معلولیت های مختلف در میان انبوه جمعیت زائران خالی از لطف نیست.
*از نکات قابل توجه حمل ساک های بسیار سنگین و حتی سرویس خواب و گاه چادرهای مسافرتی تاشو سنگین توسط زائران است در حالی که در مسافرت های همراه با پیاده روی در مسافت های طولانی باید سبکبار سفر کرد.
*بیشتر زائران به ویژه جوانان بدون داشتن روادید و حتی گذرنامه اقدام به سفر به مهران کرده بودند که در پاسخ بسیاری از زائران شنیدیم که بیشتر آنها گذرنامه و روادید همراه ندارند و منتظرند در روزهای پایانی منتهی به اربعین حسینی مرزها باز شده و بدون روادید راهی کربلا شوند.
*از تعدادی از زائران علت انتخاب مرز مهران برای تردد به عتبات عالیات را سوال کردیم که نزدیکی و امن بودن این مرز را علت اصلی انتخاب خود عنوان می کنند.
*در مسیر پیاده روی زائران بساط دستفروشان پهن است و انواع و اقسام لوازم از سیم کارت عراقی تا سیگار، چفیه، کمربند، ماسک صورت، مهر و جانماز،البسه، عطر و مواد خوراکی به فروش می رسد.
*نقشه کربلای معلی و زیارت نامه عاشورا و اربعین نیز توسط تعدادی از افراد و هیات ها به صورت رایگان توزیع می شود و گروه های مختلفی هم ایستگاه واکس رایگان برای زائران راه انداخته اند.
* در میانه راه به پیرمردی بر خوردیم که سینی پر از خرما را روی سر خود گرفته و و در وسط جاده خالی از ماشین در مسیر پل زائر نشسته و دوستانی که با پر کردن مدام سینی از خرمای تازه وی را همراهی و بدین گونه از زائران پذیرایی می کنند .
*در میانه مسیر تا رسیدن به محل استقرار اتوبوس های پایانه مرزی، موتورها وارد عمل شده و با کرایه های نسبتا بالا زائران را جابجا می کنند که خبرنگاران و عکاس ایرنا نیز پس از حدود دو ساعت پیاده روی ناچار به استفاده از موتور شدند.
* وجود گاری های متعدد توسط مردم محلی برای جابجایی زائران به ویزه افراد ناتوان، معلول و کودکان در قبال دریافت وجه از دیگر نکات مورد ذکر است.
* در طول مسیر چندین کامیون بزرگ را مشاهده کردیم که حتی خارج از ظرفیت و توان خود اقدام به حمل مسافر تا محل استقرار اتوبوس های پایانه مرزی می کردند که ناگاه آدمی را به یاد حمل و نقل خودرویی و ریلی کشور هندوستان می انداخت.
*ابتدای ورودی پایانه خبرنگاران ایرنا به همراه دیگر زائران سوار اتوبوس شده و سرانجام پس از حدود شش ساعت معطلی در ترافیک و پیاده روی، مسیر که در روزهای عادی یک ساعته طی می شود سفر به پایانه مرزی مهران به سرانجام رسید.
*موج عظیم و کم سابقه زائران در حال ورود به پایانه مرزی است و حضور نیروهای یگان ویژه برای استقرار نظم و کنترل زائران نیز کاملا مشهود است.
*ورودی پایانه نماینده شرکت بیمه مستقر شده است و با بلندگو از زائران خواسته می شود خود را در سفر به کربلا در قبال پرداخت 75 هزار ریال بیمه کنند که این طرح چندان مورد استقبال قرار نگرفته و زائران عنوان می کنند که در این سفر بیمه امام حسین(ع) هستند.
*داخل محوطه پایانه افرادی با بلندگو زائران را به اقامه نماز اول وقت دعوت می کنند و عده بسیار زیادی در محوطه پایانه به صورت گروهی یا فرادا در حال نماز خواندن هستند.
*زمان صرف ناهار است و داخل پایانه غذا بین زائران توزیع می شود.
*چندین ایستگاه صلواتی در داخل محوطه پایانه دایر شده است که در این ایستگاه ها با انواع غذا و نان داغ از زائرانی که قصد عبور از مرز را دارند یا کسانی که از مرز بازگشته اند پذیرایی می کنند و مردم نیز در صف های طولانی در حال گرفتن سهمیه غذای خود و همراهانشان هستند.
*توزیع میوه، شربت، چایی، خرما،شیر، توسط افراد خیر، شهرداری تهران، قرارگاه خاتم و دیگر دستگاه های کشوری و لشکری در بین افراد حاظر در پایانه و استقبال مردم از این نذورات در نوع خود قابل توجه است.
* نکته قابل ذکر و تاسف آور دیدن انواع ظروف یکبار مصرف، پوست میوه و خشکباری است که با وجود تعداد زیاد سطل های کوچک و بزرگ زباله در نقاط مختلف پایانه مرزی، توسط افراد مختلف در زمین ریخته شده است.
* حضور و تلاش نیروهای خدمات شهری از طرف تهران به پایانه مرزی مهران اعزام شده اند و با تواضع و حوصله زیاد اقدام به پاکسازی مداوم محوطه پایانه می کنند، مهم و ارزنده است.
*از زائران بازگشتی از کربلا نیز در خصوص وضعیت خدمات رسانی در آن سوی مرز را پرسیدیم که راضی بودند و تنها مشکل را در وضعیت بهداشتی نامناسب منطقه و کمبود اتوبوس برای جابجایی زائران عنوان می کنند.
* در داخل پایانه دستگاه های مختلف اجرایی و نظارتی برای رفاه هرچه بیشتر حال زائران تهمیدات لازم چون بیمارستانف درمانگاه اسکان و... را تدارک دیده اند و در خارج از پایانه نیز اتوبوس های زیادی مستقر شده اند که زائران و کسانی که قصد سفر به استان های خود دارند را به اقص نقاط کشور جابجا می کنند.
*اینجا معبر ورود به خاک عراق است و شوق وصال قبر حسین(ع) در دل ها به اوج رسیده است، زائران تا لحظاتی دیگر از پایانه مرزی مهران خارج شده و راهی کربلای معلی می شوند.
*در آنسوی گیت ها نیروهای عراقی دیده می شوند و مشخص است که آن سمت این معبر کوچک خاک عراق است.
*با التماس دعا از زائران اباعبدالله الحسین(ع) سفر یک روزه ما به مرز مهران به پایان می رسد و باید پروسه طولانی بازگشت به ایلام را با این حجم زائران طی کنیم.
6034/6032/7172/ 1257

نظر شما