شناسهٔ خبر: 9533508 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افرادی که بدون ویزا خارج شدند احتمالا دچار مشکل شوند

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، سردار زاده کمند با حضور در برنامه "تیتر امشب" دوشنبه شب شبکه خبر در پاسخ به اینکه  چرا به برخی زائران فاقد ویزا اجازه خروج داده شد؟ گفت : تا شنبه برای کسانی که ویزای گروهی اخذ کرده بودند با فتوکپی ویزا اجازه خروج می دادند اما طرف عراقی در روز شنبه از ورود آنان ممانعت کرد تا اینکه در یکشنبه  تعداد آنها افزایش یافت و با هماهنگی با مرزبانی عراق، آنها متقاعد شدند به کسانی که دارای کپی ویزا هستند هم اجازه خروج از ایران و ورود به عراق داده شود اما تعداد محدودی بدون ویزا  همراه این جمعیت  خارج شدند که با  برخی از آنها  توسط طرف  مقابل برخورد شد و برگردانده  شدند.


وی تاکید کرد: همه ماموران با همه توان در مرزها حضور دارند  و ورود و خروج را کنترل  می کنند و فقط  کسانی که دارای ویزا  هستند  از کشور خارج می شوند.


سردار زاده کمند  افزود: پارسال بیشتر کسانی که خارج شدند بدون ویزا بودند زیرا طرف مقابل هم این موضوع  را پذیرفته بود اما امسال این  گونه نبود.


وی  اضافه کرد: یک میلیون و 500 هزار ویزا برای زائران صادر شد که بر اساس آخرین آمار از اول صفر تا امروز، یک میلیون و 410 هزار نفر از مرزهای رسمی کشور خارج شدند.


رئیس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد اربعین با اشاره به اینکه  در بازگشت احتمال اینکه عراق دوباره ویزاها را کنترل کند وجود دارد، گفت: افرادی که بدون ویزا خارج شدند احتمال دارد دچار مشکل شوند و در این باره  باید با طرف عراق مذاکره کنیم  تا مشکل خاصی  پیش نیاید.


سردار زاده کمند افزود: افسران ایرانی و عراقی  در مرزها مستقر هستند و مشکلات و موضوعات  را به هم منتقل و حل و فصل می کنند.


وی گفت: اکنون در مرز مهران  با توجه به حجم  زائران با ترافیک  سنگینی از ایلام ودهلران به سمت مهران  مواجه هستیم  که تقریبا تردد  را غیر ممکن کرده است.


زاده کمند با بیان اینکه امروز 27 هزار زائر  بازگشتند، ادامه داد: با همه توان  در حال مدیریت  این موضوع  هستیم  تا شرایط برای بازگشت زائران  که از دیروز  شروع شده است فراهم شود.


وی با تاکید بر اینکه از فردا  خروج از مرز مهران  غیر ممکن خواهد شد، افزود:  مرزهای شلمچه و چزابه  کاملا در کنترل است و فقط  فردا  برای مراسم  اربعین  خروج خواهیم داشت.


رئیس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد اربعین  گفت :  هم در داخل عراق و هم ایران  وظایف  همه سازمان ها  تعیین وابلاغ شد  و آمادگی وجود دارد  که در صورت ایجاد  شرایط بحرانی  چه در ایران و چه عراق  دستگاه های متولی  حضور یابند.


زاده کمند افزود : برای بازگشت  باید تمهیدات بیشتری را از جمله برای کنترل بار زائران فراهم کنیم  بنابراین زمان  بیشتری نیاز  داریم.


وی تاکید کرد:  از فردا صبح عبور از مهران  غیر ممکن می شود  و باید از مسیرهای جایگزین  شلمچه و چزابه  استفاده کنیم.

انتقال 95 تن دارو به عراق


رئیس کمیته  امداد و نجات ستاد اربعین گفت: تاکنون 95 تن دارو برای استفاده زائران از ایران به عراق منتقل و در درمانگاه ها مستقر کردیم. 


چرخ ساز با حضور در برنامه "تیتر امشب" دوشنبه شب شبکه خبر افزود: خدمات درمانی به زائران در خارج از کشور محدود به زائران  ایرانی نیست  و وظیفه اصلی  درمانی و خدمات بهداشتی بر عهده دولت عراق است و ما جنبه کمکی داریم .


وی درباره نحوه اطلاع رسانی محل مراکز درمانی در عراق با اشاره به اینکه  از طریق رادیو اربعین اطلاع رسانی می کنیم افزود: حدود دو و نیم میلیون قطعه بروشور حاوی نکات درمانی و بهداشتی و آدرس  محل های مراکز درمانی را چاپ کردیم  و به زائران هنگام خروج از کشور دادیم.


چرخ ساز گفت: حدود 11 موکب درمانی با 30 تخت بیمارستانی در مسیر نجف تا کربلا و علاوه بر آن در شهر نجف هم مراکز درمانی دایر کردیم.


وی افزود: از طریق پیامک هم می توانیم  در این زمینه اطلاع رسانی کنیم.


رئیس کمیته امداد و نجات ستاد اربعین ادامه داد: سه درمانگاه  در مرزها و حدود 40 درمانگاه  با تخت های بیمارستانی در کربلا دایر کرده ایم.


چرخ ساز با اشاره به اینکه تعدادی خودروهای اتوبوسی آمبولانسی  و بالگردها  برای موارد اضطراری تدارک دیده ایم افزود: دو روز گذشته تصادفی میان اتوبوس ایرانی و عراقی روی داد که بر اثر آن 2 نفر از اتباع ایرانی و 13 نفر از اتباع عراقی جان خود را از دست دادند و  15 نفر از زائران ایرانی هم زخمی شدند که حال آنها خوب است .


چرخ ساز در ادامه درباره وضعیت دارو  و درمان گفت : سعی کردیم داروهای مورد نیاز زائران  را فراهم کنیم  و تاکنون 95 تن دارو از ایران به عراق منتقل و در درمانگاه ها مستقر کردیم و همچنین مقدار زیادی از دارو را در داخل عراق تهیه کردیم 


وی با اشاره به اینکه داروهای مورد نیاز را  منتقل می کنیم  افزود: بیشتر داروهایی اورژانسی از جمله برای بیماریهای واگیردار مانند سرماخوردگی ، آنفولانزا و گوارشی  هستند.


چرخ ساز با اشاره به اینکه هیات دولت مبالغی را برای خدمات درمانی زائران اربعین  اختصاص داده است گفت : خدمات دارویی و درمانی  انتقال بیماران  از طرف ما  در مسیر زائران  رایگان است.


وی افزود: خستگی ، تاول زدن پا ، گرفتگی عضلات و سرماخوردگی از  عمده مشکلات مراجعان به مراکز درمانی است .


چرخ ساز  به زائران توصیه کرد: وسایل گرم از جمله لباس و کیسه خواب و مواد مغذی  همراه خود داشته باشند.


وی افزود: از ظهر  اربعین  موکب های عراقی و تغذیه رایگان  جمع می شود  البته موکب های ایرانی کمک هایی را برای تغذیه  ارائه خواهند کرد  اما زائران  باید به فکر تغذیه خود باشند.


رئیس کمیته امداد و نجات ستاد اربعین توصیه کرد: زائران در بازگشت  مدیریت زمان داشته باشند و  برای بازگشت عجله  نکنند و از هر سه مرز برای بازگشت  استفاده کنند تا ازدحام جمعیت در مرزها ایجاد نشود.


مدیرکل پیش بینی هواشناسی: سه شنبه کربلا بارانی است


مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: از امروز بعدازظهر تا چهارشنبه در مرکز عراق و نجف و کربلا بارش پراکنده و وزش باد نسبتا شدید خواهیم داشت که در جنوب عراق با گردو خاک همراه خواهد بود.


احمد وظیفه در ارتباط تلفنی با برنامه "تیتر امشب" دوشنبه شب شبکه خبر افزود: در این مدت بارش ها در نوار غربی کشور شروع خواهد شد  و شرایط ابری در آسمان عراق و  نوار شمال غرب کشورمان حاکم می شود.


وی ادامه داد: چهارشنبه  در استان های ایلام ، کرمانشاه  تا اردبیل  بارش  خواهد بود  و سپس این  بارش ها کاهش خواهد یافت.


وظیفه افزود: مرزهای استان های ایلام و کرمانشاه  از بعدازظهر امروز سه شنبه بارندگی  و چهارشنبه  و پنج شنبه  در مرز  شلمچه هم باران و رعد و برق خواهیم داشت.


مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: روز  جمعه  در نوار  جنوبی کشور  بارش نخواهیم داشت  اما در شمال غرب و سواحل شمالی، بارش باران و در رشته  کوه البرز بارش برف خواهیم داشت.


وظیفه با بیان اینکه اواخر وقت فردا منطقه کربلا بارانی است افزود: اکنون هوای گرمی در ایران و عراق حاکم است  اما از پنج شنبه تا شنبه حدود  10 تا 15 درجه کاهش دما خواهیم داشت.



 



نظر شما